شناسهٔ خبر: 58926 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابخانه شما چقدر ارزش دارد؟ / یادداشت جالب فوربس

اگر بخواهید کتابخانه قدیمی خود را قیمت‌گذاری کنید باید یک سری معیار و شاخص‌ها را در نظر بگیرید که مجله فوربس به قلم دیوید سیدمن بعضی از آنها را آورده است.

کتابخانه شما چقدر ارزش دارد؟ / یادداشت جالب فوربس

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  در قیمت گذاری کتاب‌های قدیمی و نایاب کارشناسان یک سری شاخص‌های خاص به کار می‌برند که بسیاری از این شاخص‌ها در حراجی‌های مختلف کاربرد دارد. اگر بخواهید کتابخانه قدیمی خود را قیمت‌گذاری کنید باید این معیار و شاخص‌ها را در نظر بگیرید که مجله فوربس به قلم دیوید سیدمن بعضی از آنها را آورده است. سیدمن تجربه‌های خودش از حضور در حراجی کتاب‌های نایاب در نیویورک و نمایشگاه‌های این گونه کتاب‌ها را ذکر می‌کند و می‌نویسد بسیاری از کتاب‌های کمیاب و نایاب مربوط به نویسندگان بزرگی است که شاید ارزش آنها کمتر یا بیشتر از رقم فروش آنها باشد. وی نکاتی در مورد ارزش‌گذاری کتاب‌های قدیمی آورده است که ممکن است برای اکثر افراد دارای کتابخانه‌ شخصی مفید باشد.
 
1. اکثر کتاب‌های مذهبی و انجیل و فرهنگ‌های لغت و تقویم سالیانه را فراموش کنید. اگر این کتاب‌ها قدیمی هم شوند ارزش مادی پیدا نمی‌کنند. معمولاً در خانه همه از این جور کتاب‌ها پیدا می شود و زیاد مشتری خاصی ندارد.
 
2. معمولاً کتاب‌هایی که بعد از دهه 70 میلادی چاپ شده‌اند در اینترنت پیدا می‌شود و کمتر می‌توان نسخه‌ای از کتاب‌های چاپ شده در این سال‌ها را پیدا کرد که نایاب و کمیاب باشد.
 
3. نسخه‌های ابتدایی کتاب‌ها و رمان‌های معروف همیشه طرفداران زیادی دارند. رمان‌هایی مثل گتسبی بزرگ معمولاً در بازار کتاب‌های نایاب همیشه مشتری‌های خاص خودش را دارد. اگر در کتابخانه شخصی خود نمونه‌ای از این کتاب‌ها را داشتید حتماً پیش خود نگه دارید.
 
4. حواستان به کتاب‌هایی با امضاهای جعلی باشد. خیلی‌ها از این امضاهای جعلی برای بالا بردن ارزش کتاب خود استفاده می‌کنند ولی اگر کتابی با امضای یک نویسنده مشهور داشتید مثل استیون کینگ معاصر بدانید که ارزش آن از کتاب‌های بدون امضاء بیشتر خواهد بود.
 
5. کتاب‌ها و رمان‌هایی که نویسندگان به خاطر نوشتن آنها جوایز معتبر مثل پولیترز و من بوکر گرفته باشند ارزش بیشتری نسبت به دیگر کتاب‌ها دارند. این کتاب‌ها اگر نسخه‌های اولیه باشند به طور حتم در بازار کتاب‌های نایاب مشتری زیادی دارند. نسخه‌های اولیه از داستان‌های کوتاه اشتاین بیش از هزار دلار و گتسبی بزرگ بیش از 1500 دلار ارزش دارند.
 
6. کتاب‌های خطی مربوط به قرون گذشته همیشه ارزشمند هستند. اگر این کتاب‌ها دارای اطلاعات خاص تاریخی باشند ارزش آنها چند برابر خواهد شد. البته هر کتاب خطی نیز ارزش ندارد. معمولاً دست نوشته افراد غیر مشهور زیاد ارزش خاصی ندارد ولی اگر کتابی مربوط به دست نوشته مشاهیر مختلف را دارید، بدانید که قیمت کتابخانه شما را افزایش خواهد داد.
 
7. اطلس‌های تاریخی دارای نقشه‌های جالب هستند که بعدها با رشد و توسعه تکنولوژی تغییرات زیادی پیدا کرده‌اند. این اطلس‌ها اشتباهات علمی بسیاری دارند ولی این اشتباهات ارزش این کتاب‌ها را زیادی می‌کند. نقشه‌های به جا مانده از قرن هجدهم و نوزدهم میلادی همگی ارزش زیادی دارند و کتاب‌هایی که دارای این نقشه‌ها هستند به طور حتم تجربیات ناب دریانوردان و گردشگران را دارند.
 
8. بعضی از کتاب‌ها دارای اطلاعات ارزشمندی مثل طرز تهیه غذاها، آموزش‌ مهارتها و دیگر اطلاعات ارزشمند همیشه جزء کتاب‌های با ارزش هستند. این کتاب‌ها در بازار کتاب به خصوص در میان حرفه‌های شغلی و دانشجویان مشتری زیادی دارند.

نظر شما