شناسهٔ خبر: 58935 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

دستیار

دستیار دستیار اولین‌بار در سال ١٩٠٨ در عصر زوال و فساد امپراتوری‌های بزرگ و فراهم‌آمدن مقدمات این‌که اروپا دودستی تقدیمِ نازیسم و فاشیسم شود منتشر شد.

دستیار

روبرت والزر

مترجم: ناصر غیاثی

ناشر: چشمه

تعداد صفحه: ۲۱۲ صفحه

قیمت: ۲۵ هزار تومان

روبرت اوتو والزر نویسنده سوئیسی آلمانی‌زبان که به استثنای چند سال اول فعالیت‌های ادبیش که با گروه نشریه دی اینزل همکاری داشت٬ هرگز نه به مکتب ادبی خاصی و نه به هیچ گروه و جنبشی تعلق نداشت٬ قبل از جنگ اول جهانی و نیز در سال‌های بیست میلادی قرن بیستم نویسنده‌ای بود مورد توجه با آثار متعدد. اما بعدها فقط به نوشته مقالات هنری و ادبی برای نشریات پرداخت و در دهه سی قرن بیستم خیلی زود در آلمان به فراموشی سپرده شدگرچه کسانی مانند روبرت موزیل٬ کورت توخولسکی٬ فرانتس کافکا٬ والتر بنیامین و هرمان هسه جزو تحسین کننده‌های آثار والزر بودند٬ اما تازه در دهه هفتاد میلادی قرن بیستم بود که طیف گسترده تری والزر را کشف کرد. از آن به بعد تقریبا تمام نوشته‌های او به چاپ رسیده‌است. والزر تاثیر تعین کننده‌ای بر بسیاری از نویسنده‌های معاصر مانند مارتین والزر٬ پتر بیکسل٬ پتر هاندکه٬ الفریده یلینک٬ و.گ. زه بالد دارد.

 رمان دستیار از مهم ترین آثار اوست. «دستیار» اولین‌بار در سال ١٩٠٨ در عصر زوال و فساد امپراتوری‌های بزرگ و فراهم‌آمدن مقدمات این‌که اروپا دودستی تقدیمِ نازیسم و فاشیسم شود منتشر شد. از این لحاظ «دستیار» با پرداخت تمثیلی مضمون زوال و کرختی، حرفی آشنا و ملموس برای مخاطب امروز خود دارد. والزر در «دستیار» تمثیلِ امروزه آشنای «خانه رو به ویرانی و زوال» را برای بیان جامعه و جهانی دستخوش سقوط و زوال به‌کار گرفته است.

از جمله کسانی که رمان دستیار او را بسیار ستود فرانتس کافکا بود. او در نامه ای به تاریخ ٢٢ ژانویه ١٩٠٧ به مورگن اشترن نوشت:«گمان نمی کنم گزاف باشد اگر بگویم این کار جدید یکی از بزرگترین نوید هایی است که تا کنون نویسنده از جوان به مخاطبان داده است. روبرت موزیل، از دیگر معاصران و ستایشگران والزر، هنگامی که نخستین بار به مطالعه کافکا پرداخت، آثار کافکا را «موردی خاص از نوع والزر» قلمداد کرد. سوزان سانتاگ نیز والزر را «حلقه ی مفقود بین کلایست و کافکا» و «آمیزه ای از استیوی اسمیت و بکت: بکتی شیرین و طناز معرفی کرد.

نظر شما