شناسهٔ خبر: 58947 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نی با ۴۲ عنوان کتاب چاپ اولی به نمایشگاه آمد/از توصیف فلسفی علم تا پست سکولارسیم

نشر نی، با ۵۴۰ عنوان کتاب در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

از توصیف فلسفی علم تا پست سکولارسیم

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمدرضا نعمت‌پور، مدیر روابط عمومی نشر نی، از عرضه ۵۴۰ عنوان کتاب در غرفه این نشر در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

به گفته او ۴۲ عنوان از این تعداد چاپ اول هستند که از این میان نیز در حوزه دین و فلسفه ۱۳ عنوان، در حوزه علوم سیاسی و حقوق ۵ عنوان، در حوزه علوم اجتماعی ۵ عنوان، در حوزه اقتصاد ۳ عنوان و در حوزه تاریخ ۴ عنوان کتاب چاپ اولی از سوی نشر نی به نمایشگاه کتاب تهران آمده است.

نعمت‌پور همچنین درباره کتاب‌های چاپ اول حوزه فلسفه نشر نی به ایبنا گفت: کتاب‌های عهد عتیق که درواقع کتب‌ تاریخ عهد عتیق است از مهمترین کتاب‌های حوزه فلسفه نشر نی هستند که با همکاری نشر هرمس جلد دوم آن را نیز منتشر کرده‌ایم و در نمایشگاه ‌سی‌ودوم عرضه می‌کنیم.

ناشر در معرفی این مجموعه نوشته است: «کتاب مقدس زمانی دراز به‌عنوان یگانه منبع بزرگ ادبی فرهنگ کهن خاور نزدیک شناخته می‌شد و امروزه نیز، به‌رغم گذر زمان و کشف آثار ادبی بسیار در دنیای مشرق زمین، این کتاب همچنان به‌عنوان یکی از بزرگترین مآخذ حوزه‌ی فرهنگی یاد شده به‌شمار می‌آید. کتاب مقدس همواره مورد توجه عالمان و ادیبان و مورخان بوده است، خصوصاً در جهان غرب که فرهنگ آن به انحای مختلف از این کتاب تأثیر پذیرفته است. یهودیان و مسیحیان کتاب مقدس را مرجع دینی خود می‌شمارند، پس این کتاب همچنان زنده و بالنده، به حیات خود ادامه می‌دهد و منبع تغذیه‌ی روحی و معنوی بخش عظیمی از بشریت مسکون در کره‌ی ارض است. از این لحاظ، صرف‌نظر از نوع نگرشی که می‌توان به محتوای دینی این کتاب داشت، باید آن را جزئی از میراث عظیم فرهنگی بشر دانست. کتاب مقدس به‌صورت امروزین خود مشتمل بر کتاب‌ها یا فصولی است که به دو رده‌ی کلی تقسیم می‌شوند: نخست کتاب‌های قانونی اول که تشکیل‌دهنده‌ی تمامی کتاب‌های مقدس رایج‌اند؛ و سپس کتاب‌های قانونی ثانی که تنها کاتولیک‌ها معتبرشان می‌شمارند، اما یهودیان و به پیروی از ایشان پروتستان‌ها، آن‌ها را مجعول می‌دانند.

کتاب‌های قانونی ثانی مشتمل بر هفت کتاب طوبیا، یهودیت، اول و دوم مَکّابیان، حکمت سلیمان، یشوع بن سیرا، باروک، و بخش‌هایی از کتاب‌های اِسْتَر و دانیال است. این کتاب‌ها که در هیچ‌یک از ترجمه‌های فارسی دو قرن اخیر کتاب مقدس برگردانده نشده‌اند و ترجمه‌ی کهنی نیز از آن‌ها در دست نیست، اینک به روش نوین، همراه با پانوشت‌های تفصیلی و ارجاعات حاشیه‌ی صفحات، در اختیار پژوهندگان و علاقه‌مندان متون دینی قرار می‌گیرند.

علاوه بر این کتاب «توصیف فلسفی علم» به قلم غلامحسین مقدمی‌حیدری که می‌کوشد تا پس از ایضاح شیوه‌ی فلسفه‌ورزی ویتگنشتاین متأخر، خوانشی جدید از کتاب ساختار انقلاب‌های علمی تامس کوهن عرضه کند تا بسیاری از ابهام‌های مطرح‌شده در خصوص آن رفع شوند نیز از تازه‌ترین کتاب‌های حوزه فلسفه نشر هستند.

اساسا فیلسوفان متعددی شباهت میان آموزه‌های فلسفی کتاب ساختار انقلاب‌های علمی تامس کوهن با فلسفه‌ ویتگنشتاین متأخر را نشان داده‌اند؛ اما باید توجه کرد که حاصل تأثیر بنیادینی که کوهن از ویتگنشتاین گرفت نه صرفاً مجموعه‌ای از آموزه‌های فلسفی،‌ بلکه شیوه‌ی فلسفه‌ورزی او بود. از نظر ویتگنشتاین، اندیشه‌ فلسفی رایج  ـ متأثر از علوم طبیعی ـ به‌دنبال «تبیین» امور است و، از این رو، در میان انبوهی از نظریه‌ها سرگشته و حیران است، در حالی‌که کار فلسفه صرفاً «توصیف» است و باید از هر نوع تبیینی در فلسفه پرهیز کرد. در واقع، آن‌چه کوهن از ویتگشنتاین وام گرفت همین شیوه‌ فلسفه‌ورزی بود که آن را برای فهم تحول و تطور «علم» به کار بست. همه‌ شباهت‌های بعدی میان آموزه‌های فلسفی کوهن با ویتگشنتاین پیامد همین شیوه‌ی فلسفه‌ورزی است.»

همچنین از مجموعه چگونه بخوانیم‌ که پیش تر با «چگونه نیچه بخوانیم»، «چگونه کیرکگور بخوانیم» و «چگونه فروید بخوانیم» به چندین نوبت چاپ رسده بود نیز سال ۹۷ دو عنوان چگونه «ویتگنشتاین بخوانیم» و «چگونه داروین بخوانیم» آن منتشر شده که در نمایشگاه کتاب نیزعرضه می‌شود.

مجموعه سه جلدی «زمان و حکایت» پل ریکور یعنی «پیرنگ و حکایت تاریخی»، «پیکربندی زمان در حکایت داستانی» و «زمان نقل شده» با ترجمه مهشید نونهالی نیز در کنار کتاب «نقد چیست و پرورش خود» از فوکو با ترجمه افشین  جهان‌دیده که پیش‌تر خواستگاه هرمونتیک فوکو را ترجمه کرده بود نیز از دیگر آثار شاخص حوزه فلسفه عرضه شده در غرفه انتشارات نشر نی است. البته به گفته نعمت‌پور ترجمه‌های جهاندیده از آثار فوکو در حال تبدیل شدن به یک مجموعه است.

در حوزه حقوق و علوم سیاسی نیز نشر نی با کتاب «پست سکولاریسم، دین، دولت و حوزه عمومی در غرب» تالیف آرمان زارعی و «تاریخ اندیشه‌های سیاسی در غرب» جهانگیر معینی‌علمداری به سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمده است.

ناشر در معرفی با کتاب «پست سکولاریسم، دین، دولت و حوزه عمومی در غرب» نوشته است: «نسبت دین و حوزه‌ عمومی مسئله‌ پیچیده‌ای است که هم در غرب و هم در ایران محور مباحثات فراوان بوده و به مجادله بر سر سکولاریسم و پیوند آن با دمکراسی شکل داده است. در ایرانِ پس از انقلاب برخی با این پیش‌فرض که بین دمکراسی و سکولاریسم پیوندی محکم برقرار است، حضور دین در حوزه‌ عمومی و نظام سیاسی را مانع دمکراسی قلمداد کردند. اما پرسش این‌جاست که آیا می‌توان بدون توجه به پیچیدگی‌های سکولاریسم، به‌سادگی از رابطه‌ی آن با دمکراسی در ایران سخن گفت؟

کتاب حاضر در پیِ ورود به این مجادله و ارائه‌ طرحی برای آن نیست، بلکه قصد آن دارد تا از خلال بررسی تجربه‌ غرب، ضرورت بازاندیشی در نسبت بین سکولاریسم و دمکراسی و حرکت در جهت دستیابی به الگویی برای گفت‌وگو را یادآوری کند. تجربه‌ چند دهه‌ اخیر غرب حکایت از تجدید حیات دین و بازگشت آن حوزه‌ عمومی، با وجود رواج و نفوذ طولانی‌مدت سکولاریسم، دارد؛ تجربه‌ای که با نام پست‌سکولاریسم از آن یاد می‌شود. در شرایط پست‌سکولار، مسئله‌ پیشِ روی دمکراسی سکولار حضور دین و استدلال‌های دینی در فرایندهای دمکراتیک و چگونگی گفت‌وگو بین مؤمنان مذهبی و شهروندان سکولار در حوزه‌ عمومی است.»

نشر نی کتاب «تئوری حقوقی در غرب» را هم زیر چاپ دارد که برای عرضه در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی آماده نشده است.  این ناشر برنامه مختصر دیدار با اهل قلم  را هم در خود غرفه برگزار می‌کند.

مدیر روابط عمومی نشر نی درباره میزان استقبال از کتاب‌های حوزه علوم اجتماعی و فلسفه نیز بیان کرد: روز اول نمایشگاه که خیلی استقبال مثل سال‌های گذشته نبود و به هر حال بالا رفتن قیمت کاغذ و قیمت پشت جلد کتاب و ... روی استقبال از نمایشگاه حتی در حد دیدن کتاب‌ها و نه خریدشان تاثیر گذاشته است. درواقع بازدید از نمایشگاه در روز اول امسال با روز اول سال‌های پیش به نظرم تفاوت محسوسی داشت و می‌توان گفت فروش عملا از روز دوم شروع شده و هنوز مشخص نیست که امسال از چه کتاب‌ها و نویسنده‌هایی بیشتر استقبال شده است.

سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 14 اردیبهشت‌ماه در مصلی امام‌خمینی (ره)  برپاست. 

نظر شما