شناسهٔ خبر: 58989 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تأسیس بنیاد «صادق تبریزی»/ جاعلان آثار تبریزی به در بسته خوردند

مهرداد فلاح با اعلام قدردانی خانواده زنده یاد صادق تبریزی از گالری داران و مجموعه داران بابت همکاری در معرفی آثار تقلبی آن هنرمند، از راه اندازی بنیاد صادق تبریزی و انتشار آثارش خبر داد.

تأسیس بنیاد «صادق تبریزی»/ جاعلان آثار تبریزی به در بسته خوردند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  جعل و کپی آثار هنری به یکی از چالش‌های امروز جامعه هنری تبدیل شده است. جعل آثار هنری، پیشینه‌ای دراز دارد و حتی به باور شماری از منتقدان و کارشناسان سابقه این پدیده به بیش از دو هزار سال قبل باز می‌گردد. اگرچه کارشناسان بین‌المللی بر این باورند که افزایش تقاضای جهانی برای آثار هنرمندان برتر در کل موجب افزایش آثار جعلی در سطح جهان شده است اما افزایش چشمگیر کپی کردن آثار هنرمندان برجسته در ایران پدیده‌ای تازه است. یکی از هنرمندانی که در ایران آثارش توسط عده‌ای سودجو و متقلب کپی برداری شده، زنده یاد صادق تبریزی که پایه‌گذار نقاشی‌خط در ایران و از پیشگامان مکتب سقاخانه است. این هنرمند نقاش مبدع نقاشی خط پاییز سال ۹۶ در سن ۷۹ سالگی در لندن درگذشت. این روزها اما خبرهایی امیدوارکننده از به بن بست خوردن متقلبان و جاعلان آثار این هنرمند به گوش می‌رسد.

مهرداد فلاح نقاش و خواهرزاده صادق تبریزی و نماینده خانواده تبریزی درباره آخرین وضعیت آثار این هنرمند به خبرنگار مهر گفت: هر چند در چند ماه اول پس از درگذشت صادق تبریزی عده‌ای از جاعلانِ آثار هنری اقدام به جعل و کپی آثار این هنرمند فقید کرده بودند، با این حال خوشبختانه طی ماه‌های گذشته در پی پیگیری قضائی این مساله و خصوصاً همکاری گالری دارها با ما به میزان زیادی از کپی و جعل آثار این هنرمند کاسته شده است و می‌توان گفت جاعلان دورآثار صادق تبریزی را خط کشیده‌اند.

وی در مورد وضعیت آثار هنری صادق تبریزی توضیح داد: پس از درگذشت استاد تبریزی و بالا رفتن قیمت آثار ایشان، عده‌ای سودجو اقدام به ساخت آثاری جعلی با امضای این هنرمند کردند. پرونده یکی از آنها در دادگاه از طریق شکایت من به عنوان نماینده معرفی شده از طرف آن هنرمند و تنها کسی که از طرف صادق تبریزی صلاحیتش برای کارشناسیآثار تأیید شده، پیگیری شد و فرد خاطی به مجازات رسید و معادل قیمت تابلو جریمه شد.

فلاح بیان کرد: خوشبختانه در ماه‌های گذشته این پیگیری‌ها در کنار همکاری تنگاتنگ گالری داران در نشان دادن و معرفی آثار تقلبی به ما نتیجه داد و به جرأت می‌توانم بگویم به میزان زیادی از جعل و کپی نقاشی‌های زنده یاد تبریزی کاسته شده است.

به گفته وی، کپی و جعل آثار هنری موضوعی است که در صورت تعامل و همکاری هنرمندان و گالری داران با یکدیگر و اطمینان این دو قشر به هم تا حد زیادی قابل پیشگیری است.

این هنرمند نقاش تصریح کرد: برخورد با جاعلان آثار هنری دو نتیجه مهم را در پی دارد؛ از یک سو از پایمال شدن حق و حقوق مادی و معنوی هنرمند و خانواده او جلوگیری می‌کند و از سوی دیگر زمینه‌ای برای حمایت از هنر و پاسداری از حقوق خریداران و مجموعه داران آثار هنری می‌شود.

وی با اعلام قدردانی خانواده زنده یاد تبریزی از گالری داران و مجموعه داران بابت همکاری در معرفی آثار تقلبی آن هنرمند، از اقدامات جدید این خانواده در راه اندازی بنیاد «صادق تبریزی» و انتشار آثار این هنرمند خبر داد و گفت: مهم‌ترین اتفاقی که قرار است در آینده نزدیک رخ دهد، شکل‌گیریِ بنیادی به نام صادق تبریزی است که در پی ثبت آن هستیم. رونمایی از کتاب آثار صادق تبریزی نیز در پیش است. این کتاب، که توسط مصور رحمانی در دست تهیه است، تعدادی از آثار برگزیده هنرمند را در خود دارد که این آثار توسط خود آقای تبریزی انتخاب شده و این مجموعه، کتابکاملی است که همراه با آثار بزرگ هنرمند رونمایی خواهد شد.

نماینده خانواده صادق تبریزی در پایان با بیان اینکه یک کتاب مرجع هم در دست جمع‌آوری است، اظهار کرد: با چند تن از دوستان در حال گردآوری مطالب هستیم. این کتاب در واقع به نوعی، تاریخ شفاهی است که از دوستان، بستگان و نزدیکان هنرمند مطالبی جمع‌آوری شده و یک کتاب مرجع محسوب می‌شود. همچنین گوشه‌ای از خاطرات آقای تبریزی در این کتاب خواهد آمد. ایشان از حدود ۱۰ سال پیش به‌طور منظم شروع به نوشتن خاطراتش از دوران طفولیت تا سال‌های آخر عمر خود کرد.

نظر شما