شناسهٔ خبر: 58995 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز تبادل گسترده دانشجو و توسعه علمی در کشورهای D۸

وزیر علوم در نشست هیات‌های امنای D۸ گفت: تأسیس دانشگاه D۸ می‌تواند نقطه شروع تبادل گسترده دانشجو میان این کشورها و توسعه علمی به حساب آید.

آغاز تبادل گسترده دانشجو و توسعه علمی در کشورهای D۸

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ منصور غلامی صبح امروز در نشست هیأت‌های امنای دانشگاه‌های D۸ که با حضور وزرا و نمایندگان ارشد آموزش عالی و علوم فناوری کشورهای عضو D۸ در وزارت علوم در حال برگزاری است، گفت: سازمان همکاری اقتصادی D۸ متشکل از هشت کشور در حال توسعه اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه با جمعیتی حدود یک میلیارد و ۶۰ میلیون نفر و با نیروی کار ۴۰۰ میلیونی، یک ظرفیت بزرگ در جهان رو به گذار، آشفته و پرچالش کنونی است.

وی ادامه داد: تقویت مناسبات علمی، آموزشی و پژوهشی میان این سازمان بین اسلامی، گام مهم کلیدی و نقطه عطفی در میان همگرایی میان کشورهای عضو به حساب می‌آید کشورهایی که هم اکنون بیست و دومین سال قرار گرفتن در زیر چتر همگرایی را پشت سر می‌گذارند.

وزیر علوم ادامه داد: بیش از یک دهه قبل که ترسیم نقشه راه ده ساله گروه D۸ در دستور کار قرار گرفت و به تصویب اعضا رسید همکارانی در وزارت علوم تأسیس یک دانشگاه بین الدولی را به عنوان گام کلیدی در راه تحقق این نقشه راه پیشنهاد کردند. در بند ۷ بخش ۱۰ این نقشه راه بر لزوم تقویت همکاری‌های علوم و فناوری با هدف نهادینه کردن این همکاری‌ها از طریق تأسیس مراکز تحقیقاتی، دانشگاه، مؤسسه D۸ تأکید شده و حالا اعلام می‌کنیم ایران با تأسیس و میزبانی این دانشگاه گامی مهم در مسیر محقق کردن نقشه راه گروه D۸ برداشته است که البته موفقیت آن به همکاری اعضای عضو نیاز دارد.

غلامی هدف از میزبانی این دانشگاه را ارتقا سطح همکاری‌های علمی فیمابین و توسعه دانش در جهان اسلام از طریق تبادل دانشگاه و همکاری دانشگاهی عنوان کرد.

وی ادامه داد: به جرأت می‌توان گفت تمامی اعضای گروه D۸ از توانمندی و ظرفیت‌های بیشمار علمی و فناوری برخوردار هستند. تجمیع این توانمندی‌های ما می‌تواند جهان اسلام را مقتدر تر کرده و در مسیر حل مشکلات مسلمانان سوق دهد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با حدود چهار میلیون دانشجوی دانشگاهی که یک میلیون نفر از آنان در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند، ۳۹ پارک علم و فناوری و نظام آموزشی مستحکمی که باعث شده ۲۹ دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه‌های برتر قرار گرفته، آماده همکاری و تجمیع توانمندی‌ها است.

وزیر علوم تصریح کرد: گزارش سال ۲۰۱۱ سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نشان می‌دهد ۸ کشور عضو D۸ با اعزام ۴۰۴ هزار دانشجوی خارجی که حدود ۱۰ د رصد کل جمعیت دانشجویان بین المللی را شامل می‌شود جزو کشورهای اصلی اعزام کننده دانشجوی خارجی هستند.

وی افزود: ما باید به این بیندیشیم که چگونه این علاقه مندان به تحصیل دانش در جهان اسلام می‌توانند از ظرفیت داخلی D۸ استفاده کنند.

وزیر علوم ادامه داد: کشورهای ترکیه، مالزی، اندونزی، بنگلادش، مصر، پاکستان و نیجریه هر یک دانشگاه‌های معتبری دارند که می‌توانند پذیرای دانشجویان یکدیگر باشند.

غلامی تصریح کرد: تأسیس دانشگاه D۸ می‌تواند نقطه شروع تبادل گسترده دانشجو میان این کشورها و توسعه علمی به حساب آید.

وزیر علوم ادامه داد: جهان در حال توسعه و نوظهور که کشورهای عضو D۸ بخشی از آن هستند برای گام نهادن در مسیر پیشرفت راهی جز علم و فناوری ندارند و راه علم و فناوری از دانشگاه می‌گذرد.

غلامی یادآور شد: دانشگاه بین المللی گروه هشت علاوه بر اینکه ظرفیت تربیت نیروی انسانی این سازمان را تقویت می‌کنند فرایند بین المللی شدن دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشورهای عضو را هم تسهیل می‌کند.

غلامی گفت: در جهانی که هر روز بر جمعیت دانشجویان بین المللی آن افزوده می‌شود جمهوری اسلامی ایران برای توسعه دانشگاه بین المللی گروه هشت دست یاری به سمت کشورهای عضو دراز کرده است.

غلامی ادامه داد: پشتوانه این تلاش کشورهای عضو D۸ نیروهای انسانی توانمند خواست مسئولان و جامعه علمی و به خصوص پشتوانه تمدن بزرگ اسلامی است.

وزیر علوم گفت: گردش آزاد علم و دانش و گشودن درهای فناوری به سوی دیگر کشورهای نیازمند از خصوصیات تمدن بزرگ اسلامی و شکوفایی علم در جهان اسلام در سده‌های قبل است ما بر این باوریم که نباید در جهان اسلامی مرزی مابین انتقال دانش و نوآوری وجود داشته باشد علم متعلق به همه انسان‌ها در تمامی نقاط زمین است و ما آغازگر روند توسعه علمی بی مرز خواهیم بود.

وزیر علوم گفت: در جهان اسلام نباید مرزی مابین انتقال دانش و نوآوری وجود داشته باشد.

نظر شما