شناسهٔ خبر: 59041 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«اندرز به سلطان» نقد و بررسی می‌شود

نقد و بررسی کتاب اندرز به سلطان (نصیحت و سیاست اسلام در قرون اولیه) نوشته نگین یاوری در کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

«اندرز به سلطان» نقد و بررسی می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب اندرز به سلطان (نصیحت و سیاست اسلام در قرون اولیه) نوشته نگین یاوری با ترجمه محمد دهقانی در اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی نقد و بررسی می‌شود.

در این نشست منصوره اتحادیه، حامد فولادوند، اکبر ثبوت، غلامرضا ظریفیان، محمد دهقانی و علی دهباشی حضور دارند و درباره این کتاب به بحث و بررسی می‌پردازند.

اندرز به سلطان می‎کوشد تا به بررسی بخش‎های گوناگون و متعارض در تفکر سیاسی از قرن چهارم هجری تا امروز بپردازد. این کتاب بر آن است که بررسی مجدد این آرا و سرنوشت و اقبال آن‌ها در دورانی طولانی‎تر ما را وامی‎دارد تا در درک خود از رابطه میان تاریخ مدرن و روایت‎های اخیر در تاریخ تفکر سیاسی غرب و اسلام بازنگری کنیم.

اندرزهایی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته‎اند، که دامنه‎اش از «وظایف وزیر» در مصر باستان است تا «نامه تنسر» در ایران پیش از اسلام و کتاب «سِرالاسرار» و چندین اندرزنامه‎ اروپایی و اسلامی از سده‎های دهم و یازدهم تنوع شیوه‎هایی را نشان می‎دهند که تاریخ در آن‌ها خود را عیان می‎سازد. حقانیتی که همواره آینه‎ها در برابر امیران به نمایش می‎گذارند، درک ما را از متونی به چالش می‎کشند که در آن‌ها به عنوان دریچه‌ای به جهان‎بینی‎ها نظر می‎کنیم و توجه ما را به شیوه‎های غیرمتعارفی جلب می‎کند که می‎توان در آن‌ها به فحوای کلام در متنی خاص دست پیدا کرد.

نقد و بررسی کتاب سه‌شنبه 17 اردیبهشت ساعت 17 در بزرگراه حقانی، بعد از ایستگاه مترو بلوار کتابخانه ملی، اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

نظر شما