شناسهٔ خبر: 59096 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محمود آموزگار: تعیین قیمت کتاب حق ناشر است

محمود آموزگار، امکان تغییر قیمت کتاب به‌عنوان کالای فرهنگی که جنبه اقتصادی هم دارد را طبیعی دانست و بر ضرورت نظارت بر بحث گران‌فروشی از سوی اتحادیه و تعزیرات تاکید کرد.

محمود آموزگار: تعیین قیمت کتاب حق ناشر است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمود آموزگار، نائب رئیس اول اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگویی درباره امکان تغییر قیمت کتاب بعد از انتشار بیان کرد: با توجه به نوسانات قیمت ملزومات تولید کتاب این ضرورت احساس می‌شود؛ به‌عبارت دیگر با توجه به تغییر قیمت اقلام مختلف، افزایش قیمت برای کتاب نیز طبیعی است. 

وی با بیان اینکه کتاب هرچند کالای فرهنگی تعریف می‌شود باید توجه داشته باشیم، دارای جنبه اقتصادی نیز است، افزود: ایجاد امکان تغییر قیمت نیازمند تعیین سازوکارهایی است؛ به شیوه‌ای که آشفتگی به دنبال نداشته باشد.

آموزگار با اشاره به رویکرد اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان ادامه داد: موضوع امکان افزایش قیمت در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان پیشین و همچنین فعلی طرح و همچنین با موسسه خانه کتاب به‌عنوان بانک اطلاعاتی حوزه نشر صحبت شده است.

وی افزود: تغییرات باید در بانک اطلاعاتی خانه کتاب درج شود، اما این موضوع کفایت نمی‌کند؛ به‌عبارت دیگر برای چگونگی اجرای این موضوع باید به دنبال ایجاد تفاهم با سازمان‌ها و نهادهای مربوطه باشیم.

نائب رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان بیان کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، سازمان تعزیرات، به‌عنوان مرجع رسیدگی به گران‌فروشی، موسسه خانه کتاب و اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در ایجاد این تفاهم نقش دارند. 

وی با اشاره به این نکته که نظارت بر قیمت‌ها وظیفه نهادهای نظارتی ازجمله بازرسی اتحادیه تا مراجع دیگر است، بیان کرد: تعیین قیمت کتاب، حق ناشر است و صرفا باید از سوی او انجام ‌شود؛ به‌عبارت دیگر تعیین قیمت کتاب وظیفه کتاب‌فروش و یا موزع نیست.

آموزگار گفت: علاوه‌براین استفاده از لیبل افزایش قیمت باید دارای ویژگی‌هایی باشد و همه این موارد با برگزاری نشست‌های مشترک مشخص خواهد شد.

نظر شما