شناسهٔ خبر: 59116 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جزئیات پذیرش کاردانی نظام جدید اعلام شد/ پذیرش بدون آزمون ۳۰ رشته

جزئیات پذیرش دوره‌های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی سال ۱۳۹۸ اعلام شد.

جزئیات پذیرش کاردانی نظام جدید اعلام شد/ پذیرش بدون آزمون ۳۰ رشته

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  ثبت نام و انتخاب رشته در آزمون دوره‌های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی سال ۱۳۹۸ از ۱۹ خرداد آغاز می‌شود.

این پذیرش بر اساس مصوبه ۲۶ اسفند ۹۷ شورای سنجش و پذیرش دانشجو و نظر به تغییر نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش به نظام ۶-۳-۳ انجام می‌گیرد.

زمان ثبت نام و انتخاب رشته از ۱۹ تا ۲۶ خرداد

ثبت‌نام و انتخاب رشته در آزمون دوره‌های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی سال ۱۳۹۸ از روز یکشنبه ۱۹ خرداد آغاز می‌شود و تا روز یکشنبه ۲۶ خرداد ادامه می‌یابد.

متقاضیان، ضرورت دارد در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته و فراهم کردن مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت‌نام، به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.org مراجعه و نسبت به ثبت‌نام و شرکت در آزمون مذکور اقدام کنند.

ثبت نام و انتخاب رشته در این آزمون، در یک مرحله انجام می‌شود، داوطلبان باید همزمان با ثبت‌نام، نسبت به درج رشته محل‌های تحصیلی خود در فرم تقاضانامه اینترنتی با توجه به رشته‌های اعلام شده در دفترچه راهنما، اقدام کنند.

اعلام هزینه ثبت نام، علاقمندی و پیامک

با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت‌نام به صورت اینترنتی انجام می‌شود، داوطلبان لازم است به وسیله کارت‌های عضو شبکه بانکی شتاب که پرداخت الکترونیکی آن‌ها فعال است، با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی مذکور و پرداخت مبلغ ۲۷۵ هزار ریال (۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان) به عنوان وجه ثبت‌نام پرداخت کنند.

داوطلبانی که علاقه مند به شرکت در گزینش رشته‌های تحصیلی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی هستند، لازم است که علاوه بر پرداخت مبلغ ثبت‌نام، نسبت به پرداخت مبلغ ۶۹ هزر ریال (۶ هزار و ۹۰۰ تومان) دیگر نیز برای اعلام علاقه مندی به شرکت در گزینش رشته‌های مؤسسات مذکور اقدام کنند.

دفترچه راهنما همزمان با شروع ثبت‌نام از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش در دسترس خواهد بود و اطلاعیه تکمیلی برای ثبت نام، در روز یکشنبه ۱۹ خرداد در پایگاه اطلاع رسانی این سازمان و نشریه پیک سنجش درج خواهد شد.

اعلام ۲ نوع پذیرش برای کاردانی نظام جدید فنی حرفه‌ای

پذیرش در رشته‌های امتحانی دوره‌های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیرانتفاعی سال ۱۳۹۸ به روش‌های ذیل صورت خواهد پذیرفت:

۱- پذیرش در ۹ رشته امتحانی از طریق آزمون خواهد بود که مشخصات این رشته‌های امتحانی به همراه اطلاعات مربوط به منابع و ضرایب دروس آزمون هر یک از رشته‌ها و عناوین دیپلم، کد رایانه‌ای و همچنین دیپلم‌های مورد پذیرش (شاخه‌های فنی و حرفه‌ای، کاردانش و نظری) متناسب با هر یک از کد رشته‌های امتحانی در قالب جداول ۱ و ۲ در سایت سنجش درج شده است.

آزمون رشته‌هایی که پذیرش در آنها «با آزمون» صورت می‌گیرد در روز جمعه ۱۱ مرداد ۹۸ برگزار خواهد شد.

۲- پذیرش در ۳۰ رشته امتحانی صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است. مشخصات این رشته‌های امتحانی به همراه اطلاعات مربوط به عناوین دیپلم، کد رایانه‌ای و همچنین دیپلم‌های مورد پذیرش (شاخه‌های فنی و حرفه‌ای، کاردانش و نظری) متناسب با هر یک از کد رشته‌های امتحانی در قالب جدول شماره ۳ در سایت سنجش درج شده است.

متقاضیان این رشته‌های امتحانی در این مرحله، فقط باید ثبت‌نام و انتخاب رشته کنند و آزمون برای این دسته از داوطلبان برگزار نخواهد شد و ملاک پذیرش آنان معدل کل دیپلم خواهد بود.

دانش‌آموزان و یا فارغ‌التحصیلان شاخه تحصیلی نظری مجاز به ثبت‌نام هستند

دانش‌آموزان و یا فارغ‌التحصیلان شاخه تحصیلی نظری مجاز به ثبت‌نام در این آزمون هستند. این داوطلبان ضمن داشتن شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام توجه داشته باشند که فقط مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی کاردانی ناپیوسته هستند و معدل آنها در مقایسه با داوطلبان شاخه تحصیلی فنی و حرفه‌ای و کاردانش در رشته‌هایی که پذیرش آنها صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد تراز خواهد شد. نحوه تراز معدل و عنوان رشته‌های کاردانی ناپیوسته در جداول مربوط به کدرشته‌محل های دفترچه راهنما مشخص خواهند شد.

عناوین رشته‌های مورد پذیرش

۹ رشته کاردانی نظام جدید پذیرش از طریق آزمون شامل الکتروتکنیک، کامپیوتر، مکانیک خودرو، تأسیسات مکانیکی، نقشه کشی معماری، حسابداری، تربیت بدنی، گرافیک، صنایع غذایی است.

همچنین ۳۰ رشته بدون آزمون که پذیرش در آنها صرفاً با سوابق تحصیلی انجام می‌گیرد شامل الکترونیک، ساخت و تولید، صنایع فلزی، صنایع چوب و مبلمان، چاپ، ساختمان، صنایع شیمیایی، صنایع نساجی، متالورژی، سرامیک، معدن، ناوبری، الکترونیک و مخابرات دریایی، مکانیک موتورهای دریایی، امور اداری، تربیت کودک، مدیریت خانواده، طراحی و دوخت، هنرهای تجسمی- نقاشی، امور دامی، امور زراعی و باغی، ماشین‌های کشاورزی، موسیقی، هتلداری و گردشگری، حمل و نقل، مکاترونیک، پویانمایی، فتوگرافیک، معماری داخلی، صنایع دستی است.

نظر شما