شناسهٔ خبر: 59203 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد/ افزایش ۱۲ تا ۱۶ درصدی شهریه

رئیس دانشگاه آزاد گفت: ظرفیت پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی همانند سال گذشته نزدیک به ۱۰ هزار نفر در ۲ هزار و ۳۰۰ رشته محل است.

ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد/ افزایش ۱۲ تا ۱۶ درصدی شهریه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر محمدمهدی طهرانچی گفت: از بین داوطلبان، افراد واجد شرایط وارد مرحله مصاحبه شده و پس از قبولی، پذیرش می‌شوند. ظرفیت دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی به طور جدی کم نشده و قانون مداری سرلوحه‌این دانشگاه است.

وی در پاسخ به‌این سوال که عده‌ای معتقدند جذب دانشجو در مقطع دکتری زیاد و متناسب با نیازهای کشور نیست و دانش‌آموختگان صرفاً به دنبال مدرک هستند، اظهار داشت: اگر دانشجوی دکتری را فقط برای نظام آموزش عالی جذب کنیم، حق با شماست، اما اقتصاد دانش بنیان وابستگی جدی به گستردگی دوره دکتری دارد و اگر دوره دکتری را پیشرو در اقتصاد دانش بنیان بدانیم که می‌تواند پیرامون خود حلقه‌هایی را تشکیل بدهد، به هیچ عنوان جذب دانشجو زیاد نیست.

اقتصاد دانش بنیان به شدت به افزایش آموزش عالی بستگی دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: آمریکایی‌ها در دوره‌ای، جذب دانشجو در مقطع دکتری را کاهش دادند، اما دوباره به حالت قبل بازگشتند. چین و هند نیز دانشجویان مقطع دکتری خود را افزایش دادند. اقتصادهای جدید مثل دانش بنیان به شدت به افزایش ظرفیت آموزش عالی بستگی دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حذف برخی از رشته محل‌ها گفت: وقتی ظرفیت هر رشته‌ای کمتر از ۴ برابر میزان قبولی باشد، رشته‌های تحصیلی به طور اتوماتیک، از کنکور و آزمون حذف می‌شوند. وقتی در بین مردم مطلوبیت رشته‌ای از بین می‌رود، آن رشته بدون کنکور می‌شود و چون کنکور یک فضیلت است، در نتیجه حذف شدن رشته از آزمون ورودی، این ذهنیت را به وجود می‌آورد که آن رشته دیگر جایگاهی ندارد و خوب نیست. این موضوع اثرات بسیار منفی در آینده کشور می‌گذارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حذف رشته‌های کشاورزی از کنکور در دانشگاه آزاد اسلامی و دولتی، تصریح کرد: غذا و کشاورزی از رشته‌های بسیار جدی هستند که به شدت فناوری در آن نقش بازی می‌کند و در آینده کشور تأثیرگذارند. حداقل ۵ میلیون خانوار به طور مستقیم از کشاورزی ارتزاق می‌کنند.

نیازمند تحول کارآمدسازی در رشته‌های کارشناسی هستیم

وی ادامه داد: ۷ هزار دانشجو در رشته‌های کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۳۰۰ دانشجو رشته‌های مربوط به باغبانی دارند. علت عدم تمایل دانشجویان به تحصیل در رشته‌های علوم کشاورزی این است که این علوم برای مزرعه و گلخانه طراحی نشده‌اند. ما نیازمند یک تحول کارآمدسازی علاوه بر کیفیت بخشی در حوزه رشته‌های کارشناسی به خصوص کشاورزی هستیم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید براینکه کنکور باید حذف و روند بی اعتبار کردن رشته‌ها از طریق حذف کنکور باید اصلاح شود، افزود: واقعیت‌این است که در صورت ادامه این روند در آینده در بسیاری از رشته‌های اصلی بحران متخصص خواهیم داشت واین به عنوان یک هشدار جدی مطرح است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه سیاست افزایش دانشجو در اغلب کشورهای پیشرفته دنبال می‌شود، اظهار داشت: از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ رشد آموزش عالی ۵ برابر رشد جمعیت شد، یعنی تعداد دانشجویان از ۶۰ میلیون نفر در سال ۱۹۹۵ به ۱۷۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ رسید. این بدین معناست که سمت و سوی دنیا، افزایش ظرفیت آموزش عالی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تعداد صندلی‌های خالی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی کاهش می‌یابد، در واقع بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دانشجو نسبت به دو سال گذشته کاهش داریم.

بدهی دولت به دانشگاه آزاد

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، دولت باید هزینه ۸۰ هزار دانشجو را تقبل کند، از بدهی ۱۵۰۰ میلیاردی دولت به دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: نزدیک به ۱۵۰ واحد دانشگاهی کوچک داریم که دخل و خرجشان با هم هماهنگ نیست و یا به عبارتی نسبت کارمند به دانشجو بالای یک به ۵۰ است.

طهرانچی ادامه داد: با جابجایی و به کارگیری نیروی انسانی در حیطه دانش بنیان و مدارس می‌خواهیم بخشی از هزینه‌های واحدهای زیان ده را جبران کنیم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگراین دانشگاه تحولاتی در مسیر آموزش و پژوهش‌ایجاد کند و به دنبال تقویت رابطه خود با صنایع کشور باشد، نه تنها هیچیک از واحدهای دانشگاهی تعطیل نخواهد شد، بلکه احیا نیز می‌شود.

کمترین افزایش شهریه شامل واحدهای مناطق محروم و کم برخوردار می‌شود

دکتر طهرانچی درخصوص سازوکارهای افزایش شهریه اظهار داشت: با توجه به‌اینکه بین ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش حقوق کارکنان به روش مجلس شورای اسلامی را خواهیم داشت که بخش قابل توجهی از بودجه ما را در بر می‌گیرد و از طرفی هم سبد اقتصادی مردم به خاطر تورم کوچک شده است، سعی می‌کنیم افزایش شهریه را متناسب با رشته‌ها، شهرهای مختلف و مناطق محروم با یک مدل کاملاً متنوع اعمال کنیم. در واقع بین ۱۲ تا ۱۶ درصد افزایش خواهیم داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در کل کشور را در ۴ سطح تقسیم بندی کردیم که کمترین افزایش شهریه شامل واحدهای مناطق محروم و کم برخوردار می‌شود. در مجموع بین ۱۰ تا ۲۰ درصد و متوسط بین ۱۲ تا ۱۶ درصد افزایش خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره افزایش حقوق کارکنان گفت: حقوق کارمندان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با دولت متفاوت است، چون دولت بر منابع دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی بر شهریه استوار است. همچنین‌این دانشگاه پول نفتی ندارد و با توجه به شرایط سختی که در اقتصاد کشور پیش آمده، باید در ابتدا افزایش شهریه را اعمال کنیم، سپس سراغ افزایش حقوق برویم. امسال مدل ۴۰۰ هزار تومان به اضافه ۷ تا ۱۰ درصد را اعمال خواهیم کرد. در پایان خردادماه نیز احکام جدید را صادر و از ابتدای سال معوقه‌ها را پرداخت می‌کنیم.

وی با تأکید براینکه به دنبال‌ایجاد منابع درآمدی غیرشهریه‌ای هستیم، تصریح کرد: هفته گذشته از چند واحد دانشگاهی در استان اصفهان بازدید کردم. نزدیک به ۲۶ درصد از بودجه دانشگاه آزاد اسلامی از منابع غیرشهریه‌ای تأمین می‌شود. منابع دانش بنیان، افزایش بهره وری، استفاده بهینه از فضاها، امکانات ورزشی و … می‌تواند درایجاد منابع درآمدی غیرشهریه‌ای تأثیرگذار باشد.

سپرده گذاری منابع مالی دانشگاه آزاد اسلامی در بانک‌ها ممنوع است

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: درگذشته بخشی از منابع مالی این دانشگاه در بانک‌ها به منظور دریافت سود، سپرده می‌شد که غیرمولد نیز بود. براساس تصمیم هیأت امنا سپرده گذاری منابع مالی دانشگاه آزاد اسلامی در بانک‌ها ممنوع و مقرر شد بخشی ازاین منابع پشتوانه مالی وام دانشجویی قرار بگیرد و بخشی دیگر نیز در اقتصاد دانش بنیان، حمایت از کارآفرین و مقوم آموزش هزینه شود.

تعریف نظام یکپارچه برای مدیریت مجلات

وی ادامه داد: در حال بررسی هیأت تحریریه ژورنال‌ها و تعریف نظام یکپارچه برای مدیریت مجلات هستیم. زمینه‌های چاپ را متناسب با رشته‌های مقطع دکتری تنظیم و فصلنامه را به ماهنامه تبدیل می‌کنیم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: چاپ مقاله دانشجویان در مجلات خارجی خوب است، اما نباید عدم چاپ آنها اختلالی در نظام دکتری‌ایجاد کند. دانشجویان می‌توانند مقاله دوم را در جامعه علمی یا نشریات داخلی یا بین المللی چاپ کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تحمیل واحدهای اضافی از سوی برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را عدم تناسب و پیوستگی رشته‌ها دانست و افزود: در حال بررسی به منظور کاهش واحدهای درسی اضافی هستیم.

وی درخصوص بیمه تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: این بیمه سنتی است که از گذشته وجود داشته و پرداختی افراد یک پنجم بیمه‌های معتبر است. در حال طراحی مدل جدیدی دراین زمینه هستیم.

طهرانچی درخصوص نحوه بکارگیری مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بنده تا قبل از ورود به‌این دانشگاه از امکانات و استعدادهای برتری که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت، مطلع نبودم. این دانشگاه یک سرمایه ملی است. همه همکاران بنده سابقه مدیریتی در سطوح عالی دارند و برای کار جهادی وارداین دانشگاه شده‌اند.

ایجاد شعبه دانشگاه آزاد در عمان

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ازایجاد شعبه در عمان خبر داد و افزود: بزودی در این کشور شاهد افتتاح و راه اندازی واحد دانشگاهی خواهیم بود و طی تعاملاتی که با وزرای علوم سوریه و عراق داشتم، مقرر شد آزمایشگاهی مشترک در این دو کشور تأسیس شود.

طهرانچی ادامه داد: دانشجویان زیادی از عراق، سوریه، افغانستان و … در دانشگاه آزاد اسلامی داریم و تعداد دانشجویان خارجی از ۱۰ هزار به بیش از ۱۱ هزار نفر افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در خارج از کشور سود ده هستند، اما تمام منابع مالی آنها در کشور خودشان هزینه می‌شود. بنای ما توسعه آموزش عالی دراین کشورهاست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص فرصت مطالعاتی ویژه اساتید، خاطرنشان کرد: با توجه به‌اینکه پشتوانه ارزی مناسبی برای اعزام اساتید به منظور فرصت مطالعاتی پیدا نکرده‌ایم، فعلاً امکان آن مهیا نیست، اما در سفری که اخیراً قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به چین داشتند، توافقات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. همچنین به دنبال این هستیم که به طور سیستمی فرصت‌های مطالعاتی راایجاد کنیم.

نظر شما