شناسهٔ خبر: 59216 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

آداب و رسوم مردم ترکیه

آداب و رسوم مردم ترکیه

هر کشوری آداب و رسوم مخصوص به خود را دارد که برخی از آن ها عجیب و غریب و برخی از آن ها همچون دیگر نقاط جهان عادی و معمولی هستند اما چیزی که آداب و رسوم مردم هر کشور را خاص و منحصر به فرد می کند، آدابی است که در بین مردم دیگر کشورها پر رنگ و یا اولویتشان نیست بلکه این رسوم آن قدر در میان مردم آن کشور پر رنگ است که بی شک به یکی از خصیصه های آن ها تبدیل شده است. مثل این که در سراسر جهان می گویند که مردم ایران بسیار مهمان نواز و مهربان هستند. این به معنای آن نیست که مردم دیگر کشورها نا مهربان و از مهمان فراری هستند اما این خصلت در میان ایرانیان بسیار پر رنگ و ویژه است.

بی شک می دانید که ترکیه و شهرهای معروفش همچون استانبول و آنکارا از محبوب ترین مقصدهای سفرهای خارجی تفریح و یا کاری برای ما ایرانیان هستند. از بحث جاذبه ها و دیدنی های این کشور جذاب بگذریم، بالاخره باید با مردمش نیز در ارتباط باشیم. می دانیم که هر جامعه ای قوانین نانوشته ای دارد که با این که تلویحا به کسی گفته نمی شود اما همه انتظار دارند که مردم آن را رعایت کنند و در غیر این صورت، هر چند که مورد پیش آمدی کوچک هم باشد؛ توهین تلقی می گردد.

این کشور با مساحتی در حدود ۷۷۹ هزار کیلومتر مربع و با جمعیتی بالغ بر ۶۷ میلیون نفر در شمال غربی کشورمان ایران قرار گرفته است و اینکه زبان رسمی مردم ترکیه " ترکی استانبول " و دین مردم آن نیز " اسلام " می باشد که همانطور که می دانید استانبول مهمترین شهر ترکیه محسوب می شود و سالهاست که شهر استانبول به عنوان یکی از مهمترین شهرهای پر گردشگر خاورمیانه در جذب توریسم می باشد و هر ساله میلیون ها دلار از درآمد این موضوع مهم وارد چرخه اقتصاد این کشور می شود و به همین علت پیش از هرکاری ابتدا از آشنایی با آداب و رسوم مردم این شهر با تور ترکیه را آغاز می کنیم. بیش از ۹۹ درصد از مردم ترکیه را مسلمانان و ۲ دهم درصد آنان را دیگر ادیان تشکیل می دهند. می دانید که زبان رسمی این کشور ترکی استانبولی است و زبان ‌های اقلیتی چون کردی و عربی هم در برخی از نقاط آن رواج دارد.

آداب احوال پرسی

جالب است بدانید که ترک ها مردمانی بسیار مهمان نوازی هستند و آنها از دعوت مهمان به منازلشان کلی لذت می برند و با احترام هر چه تمام با آنها برخورد می کنند و لازم به ذکر است که بدانید اگر مهمانان زود از خانه بروند نوعی بی احترامی به صاحب منزل و حمل برخوش نگذشتن به مهمان میشود پس دقت لازم را داشته باشید .

مهم ترین قوانین آداب و رسوم اجتماعی مردم ترکیه این است که؛ به هنگام ملاقات افراد در این کشور باید با آن ‌ها دست بدهید ولی موقع خداحافظی کردن از آنان، چنین رسمی وجود ندارد. معمولاً در آداب و رسوم مردم ترکیه بوسیدن دست راست بزرگ ‌ترها و چسباندن پیشانی به آن یکی از رسوم احترام گذاشتن به آن ‌ها محسوب می ‌شود.

توجه داشته باشید که وقتی با تور لحظه آخری ترکیه به این کشور سفر می کنید، هنگامی که به یک اتاق وارد می ‌شوید، اگر مستقیماً کسی برای احوالپرسی جلو نیامد، باید اول از بزرگ ‌ترها و مسن ‌ترین فرد حاضر در جمع شروع کنید. در دیدارهای دوستانه و اجتماعی از نزدیک ‌ترین فرد شروع کنید و در جهت خلاف ساعت با بقیه ی حضار نیز احوالپرسی کنید.

آداب عزاداری

همچنین در مواقع عزاداری و سوگ ، همسایگان تا روز سوم غذاهای آماده شده خودشان را به منزل شخص مصیبت دیده می فرستند این جزو رسومات آنان است و اینکه حلوا نیز تنها غذایی است که خانواده مرحوم می پزد و برای همسایگان می فرستد و اینکه دوستان نزدیک مرحوم حلوا را آماده کرده و به طوری که نفر اول ملاقه را به نفر بعدی می دهد و او هم در حالی که حلوا را هم می زند شروع به گفتن خاطره ای از آن مرحوم می کند و در نهایت معمولا حلوا زمانی آماده می شود که تمام افراد حاضر در مورد مرحوم به ذکر جمله ای پرداخته بوده باشند و ضمنا این مراسم شاید کمی ساده به نظر بیاید اما باعث می شود که اهالی همسایه و دوستان از اوقات خوش خود با آن مرحوم حرف بزنند و برای لحظه ای غم خود را فراموش کنند و پیوندهای بین خود را محکم و عمیق تر نمایند .

آداب هدیه دادن در ترکیه

به گزارش سفر با تو در روابط و آداب کاری ترکیه، هدیه دادن هیچ جایی ندارد و برقراری رابطه معمولا در قالب غذا خوردن یا یک سفر تفریحی انجام می‌شود. با این حال اگر هدیه‌ای هم به طرف مقابل اهدا شود، مشکلی ندارد و خیلی بهتر است که این هدیه، صنایع دستی یا خوراکی‌های کشور خودتان باشد؛ اما با توجه به اینکه درصد بسیار زیادی از مردم این کشور مسلمان هستند، در انتخاب هدیه خود دقت کنید. تنها زمانی می‌توانید به فکر تهیه هدیه بیفتید که به منزل یک خانواده ترکیه‌ای دعوت شده باشید که متداول‌ترین هدیه، شیرینی و اقلام تزیینی برای خانه است. هدیه دادن گل به میزبان مرسوم نیست؛ اما در شرایط مناسب می‌توانید این کار را انجام دهید و بهتر است در این زمینه از گل‌فروشی مشاوره بگیرید. برای بچه‌های میزبان نیز می‌توانید شیرینی یا آب‌نبات گران‌قیمت ببرید.

آداب غذا خوردن در ترکیه

اکثر غذاهای کاری در رستوران خورده می‌شود. مردم ترکیه عاشق غذا خوردن هستند؛ زیرا فرصتی برای فراغت از کار و گپ و گفت فراهم می‌شود. در هنگام سفر با تور ترکیه به این کشور به یاد داشته باشید که اصول مهمان‌نوازی در ترکیه حکم می‌کند که میزبان، هزینه غذا را بپردازد و با واژه پرداخت شراکتی (دنگی) بیگانه‌اند. به‌عنوان مهمان فقط می‌توانید از میزبان تشکر کنید و سپس چند روز بعد او را به رستوران دعوت کرده و این بار شما، هزینه غذا را حساب کنید تا جبران دفعه قبل شده باشد.

غذای اصلی شام، همیشه با گوشت یا ماهی و نان و سالاد همراه است. قهوه یا چای ترکی همراه با شیرینی در پایان غذا سرو می‌شود. در واقع قهوه ترکی، یک نوشیدنی ملی است و باید حداقل یک بار آن را امتحان کنید. فراموش نکنید که نباید هرگز قهوه خود را تا انتها بنوشید، چراکه ته آن پر از قهوه آسیاب شده است و طعم خوبی ندارد.

نظر شما