شناسهٔ خبر: 59217 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

چرا کولر گازی نیاز به سرویس سالانه دارد؟

کولر گازی

تا حالا به این فکر کرده‌اید که کولر گازی چطور تعمیر می‌شود و چرا نیاز به سرویس سالانه دارد؟ این مطلب را بخوانید تا متوجه شوید! کولر گازی هنگامی‌که روشن است ذرات گرد و خاک موجود در هوا را به‌خود جذب می‌‌کند و همین مانع خنک‌کنندگی بهینه دستگاه می‌شود. کولر گازی شما چه از نوع اسپلیت باشد یا پنجره‌ای، سرویس کردن آن بسیار مهم است تا از عملکرد بدون مشکل آن اطمینان حاصل کنید. سرویس کولر گازی، جدا از کمک کردن به کارایی و عملکرد دستگاه، به شما این اطمینان را می‌دهد که هیچ مشکل داخلی ندارد و تمام قسمت‌های آن درست کار می‌کنند. سرویس نکردن سالانه کولر گازی می‌تواند سبب بروز مشکلات متعددی مثل نشت آب از کولر، عدم خنک‌کنندگی، و سر و صدای بیش از شود. می‌توان با سرویس کردن و تعمیر و نگهداری کولر گازی از بروز این مشکلات جلوگیری کرد. در این‌جا هم نحوه سرویس کردن کولر گازی را شرح می‌دهیم و هم در خصوص برخی از نشانه‌های خرابی کولر گازی می‌گوییم.

فیلتر هوا و تمیز کردن پره اسپلیت

فیلتر هوا مقدار زیادی گرد و خاک و غبار را در حین کار کردن کولر گازی جمع می‌کند. فیلترهای هوای کثیف می‌توانند باعث مشکلاتی مثل تشکیل یخ در کولر گازی، و خوب خنک نکردن دستگاه شوند. تکنسین در هنگام سرویس کردن کولر، فیلتر هوا را می‌شوید و تمیز می‌کند. پره‌های کندانسور نیز باید از هر گونه گرد و خاک و کپک پاک و تمیز شوند.

تمیز کردن سیم پیچ کندانسور و سیم‌پیچ تبخیر کننده اسپلیت

گرد و خاک و کثیفی دشمن اصلی دستگاه‌های تهویه مطبوع هستند، زیرا باعث گرم شدن بیش از حد دستگاه می‌شوند. تکنسین تعمیر، گرد و خاک و ذرات موجود را از سیم‌پیچ کندانسور و سیم‌پیچ تبخیر کننده و سایر اجزای اصلی اسپلیت پاک می‌کند. در کولر گازی اسپلیت، سیم‌پیچ‌های کندانسور در یونیت خارجی قرار دارند.

تمیز کردن پره‌های کندانسور و تبخیر کننده در کولر گازی

تکنسین در طول سرویس کردن کولر گازی، گرد و خاک و کپک‌های موجود در تیغه‌های پره کندانسور و تبخیر کننده را پاک می‌کند. در کولر گازی اسپلیت، پره کندانسور در یونیت خارجی قرار دارد.

پاک کردن سینی و نظارت بر نشتی

تکنسین، بررسی می‌کند که آیا آب از جایی می‌چکد یا به جایی نشت می‌کند. هم‌چنین او هر گونه نشتی از لوله‌ها  را در درون یونیت داخلی کولر گازی بررسی می‌کند. او در حین سرویس، سینی دستگاه را تمیز کرده و گرد و خاک و کثیفی‌ها را پاک می‌کند تا از مشکل نشت آب از یونیت کولر گازی جلوگیری کند.

بررسی کلی یونیت کولر گازی

تکنسین کولر گازی تمام اجزای اصلی کولر مثل کمپرسور، موتور فن، یونیت تبخیر کننده، یونیت کندانسور، ترموستات و غیره را بررسی می‌کند تا ببیند که آیا مشکلی وجود دارد یا نه. اگر در طول بررسی خود با مشکلی مواجه شد، در صورت نیاز پیشنهاد جایگزینی یا تعمیر قطعه را می‌دهد.

بررسی سطح مایع خنک کننده در کولر گازی

تکنسین در طول سرویس کولر گازی سطح مایع خنک کننده را بررسی می‌کند تا ببییند که آیا سطح آن در سیم‌پیچ های خنک کننده یا تبخیر کننده مناسب است یا نه. اگر سطح مایع خنک کننده (گاز فریون) کمتر از مقدار مورد نیاز باشد، دمای سیم‌پیچ‌های خنک کننده بسیار پایین‌تر از حد معمول خواهد بود و کولر گازی دیگر خنک نمی‌کند.

از کجا بدانیم که کولر گازی ما نیاز به تعمیر دارد

  • کمبود هوای سرد

اولین و مهم‌ترین نشانه برای تعمیر زمانی است که هوای سردی که کولر بیرون می‌دهد تا حد چشمگیری کاهش بیابد. اگر متوجه نبود سرمایش کافی در اتاق شدید،‌ حتما با یک متخصص برای بررسی دستگاه تماس بگیرید. کمبود هوای سرد نشانه این است که کمپرسور در سطحی که باید کار نمی‌کند و نیاز به تعمیر دارد. گاهی اوقات، خنک‌کنندگی کم می‌تواند به‌دلیل سطح پایین فریون باشد.

  • جریان ضعیف هوای خروجی از دستگاه

اگر متوجه شدید که هوایی که از دریچه‌های کولر گازی خارج می‌شود از لحاظ فشاری ضعیف است، احتمالا کمپرسور مشکل دارد. در برخی از موارد، این اتفاق زمانی می‌افتد که دریچه‌ها یا کانال به‌خوبی تمیز نشده باشند.

  • مشکل در ترموستات

 اگر تشخیص دادید که قسمت‌های خاصی از خانه خیلی سرد می‌شود در حالی‌که قسمت‌های دیگر دمای معمولی دارند یا اصلا سرد نمی‌شوند، این می‌تواند نشانه ناکارآمد بودن ترموستات باشد.

  • بوی بد یا صدای غیرمعمول

تمام کولرهای گازی صدای خاصی تولید می‌کنند اما، اگر کولر گازی شما صدای جیرجیر، جیغ یا گوش‌خراش می‌دهد، قطعا باید آن را چک کنید. صدای عجیب نشانه این است که یکی از قطعه‌ها در یونیت درست کار نمی‌کند. هم‌چنین، اگر بوی نامطبوعی از دستگاه به مشام شما می‌رسد، این احتمال وجود دارد که عایق سیم سوخته باشد.

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابید.

نظر شما