شناسهٔ خبر: 59251 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نسخه‌ای نفیس و بسیار کهن از نهج البلاغه در مشهد رونمایی شد

همزمان با ایام شهادت حضرت علی (ع) و در دهمین برنامه موسوم به «سه‌شنبه‌های فرهنگی» از یکی از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین نسخ خطی نهج البلاغه در مشهد رونمایی شد.

نسخه‌ای نفیس و بسیار کهن از نهج البلاغه در مشهد رونمایی شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  این مراسم ظهر امروز سه‌شنبه هفتم خردادماه در محل موزه قرآن و نفایس و هدایای مقام معظم رهبری در حرم مطهر امام رضا (ع) و با حضور جمعی از مسئولان و علاقمندان برگزار شد.

حجت الاسلام قیس عطار پژوهشگر نهج البلاغه در این مراسم بر لزوم نگارش کتاب‌هایی با بیان ارتباط بین حضرت علی (ع)،شب‌های قدر و نهج البلاغه تاکید کرد و گفت: حدود 1000 نسخه از نهج‌البلاغه وجود دارد که باید جمع آوری شده و در یک کتاب واحد ثبت شود، همچنین برای ضبط صحیح از یک نسخه باید حواشی و شروح نسخه‌ها با دقت بررسی شود.

این پژوهشگر قرآنی به بیان تاریخچه نگارش و روایاتی از نسخ گوناگون نهج البلاغه پرداخت و عنوان کرد: نهج‌البلاغه در ابتدا در بغداد نگارش شد و سپس به ایران و بعد از آن به یمن رفت که به جهت اضافاتی که در نسخ ایرانی آن وارد شد، معتبرترین نسخه نهج البلاغه از آنِ شهرهایی چون نیشابور و سبزوار است.

آستان قدس بزرگترین مجموعه‌دار نسخ خطی در ایران
فاضل‌هاشمی کارشناس نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این مراسم به معرفی نهج البلاغه رونمایی شده و دیگر نسخ خطی از این اثر پرداخت و گفت: نسخه رونمایی شده به جهت تنوع موضوعات، ترتیب و تعداد خطبه‌ها و حضور نوشتاری شامل معرفی نهج البلاغه از زبان سیدرضی و نقش مهرهای حضرت علی (ع) متفاوت از سایر نسخ خطی موجود است.

وی در ادامه به بیان تاریخچه، زمینه جمع آوری نهج البلاغه در قرن چهارم، شروح و ترجمه‌های گوناگون از نهج‌البلاغه پرداخت و افزود: آستان قدس رضوی با بیش از 750 نسخه خطی و شروح و ترجمه‌ها، بزرگترین مجموعه نسخ خطی در ایران را داراست.

بر پایه این گزارش این نسخه خطی که از قدیمی‌ترین نسخ نهج البلاغه است در سال 544 هجری قمری به خط محمد ابن احمد النقیب به خط نسخ 17 سطری کتابت شده و دارای عناوین شنگرف و زنگار است.

در این نسخه که توسط مرحوم فاضل خان در سال 1056 هجری قمری وقف کتابخانه آستان قدس رضوی شد، علاوه بر متن کامل نهج‌البلاغه در انتهای کتاب درباره نقش مهرهای حضرت علی و تجلیل از نهج البلاغه مطالبی عنوان شده است.

در این مراسم، برخی دیگر از نسخ نفیس نهج البلاغه در گنجینه کتب خطی آستان قدس رضوی از جمله نسخه‌های مربوط به نیمه نخست قرن 5 هجری نیز معرفی شد.

یادآوری می‌شود، برنامه‌های موسوم به «سه شنبه‌های فرهنگی» به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با هدف به نمایش گذاشتن گنجینه‌ها و نفایس این آستان مقدس برای عموم مردم سه شنبه هر هفته برگزار می‌شود و گنجینه‌های رونمایی شده به مدت یک هفته در قالب نمایشگاه در موزه قرآن و هدایای رهبری واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض نمایش عموم قرار دارد.
 

نظر شما