شناسهٔ خبر: 59314 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حمیدرضا دیبازر : استقبال از یک پژوهش در حوزه موسیقی/ فعلا در و تخته جور نیست

آهنگساز و عضو هیات علمی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود ضمن اشاره به جریان تولید آثار تازه تالیفی خود شرایط برگزاری کنسرت‌های موسیقی را ناامیدانه توصیف کرد.

استقبال از یک پژوهش در حوزه موسیقی/ فعلا در و تخته جور نیست

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حمیدرضا دیبازر آهنگساز، نوازنده، مدرس دانشگاه و سرپرست گروه موسیقی «فوژان» در گفتگو یی ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود در عرصه پژوهش و اجرای آثار موسیقایی توضیح داد: خوشبختانه چاپ کتاب «هیچ وقت دیر نیست» (روش نوین فراگیری موسیقی) که از مدت‌ها قبل توسط انتشارات ماهور منتشر شده بود به نوبت دوم رسید. این کتاب تلاش کرده که به زبان ساده برای کسانی که دوست دارند موسیقی را به شیوه درستی یاد بگیرند، به طرح نکاتی بپردازد و خوشبختانه تا آنجا که اطلاع دارم با استقبال خوبی هم از سوی مخاطبان مواجه شده است.

وی به تالیف یک کتاب جدید دیگر در حوزه موسیقی اشاره کرد و گفت: کتابی دیگری که مراحل تالیف آن را پشت سر گذاشتم اثری در حوزه آموزش «سلفژ» است که این بار تلاش شده مباحث آموزشی مربوط به «سلفژ» که طی سال‌های اخیر با روش‌های گوناگون و بعضاً غیرعلمی به دانش آموختگان و هنرجویان عرصه موسیقی ارائه شده در قالب سرفصل‌های دانشگاهی با مشاوره تعدادی از استادان معتبر حوزه دانشگاه، تالیف شود.

دیبازر تاکید کرد: این اثر یک کتاب کاملاً دانشگاهی است که به هیچ عنوان با روش شخصی ارائه نشده بلکه فضا به گونه‌ای است که معلمان این بار با سرفصل های ثابت موضوع سلفژ را مورد توجه قرار می‌دهند و آنچه ممکن است متفاوت جلوه کند شیوه تدریس این سرفصل به صورت سیستماتیک است که فکر می‌کنم دربرگیرنده اتفاقات خوبی در حوزه آموزشی باشد.

این آهنگساز که چندین سال است در قالب گروه موسیقی «فوژان» اجراهای زنده‌ای در عرصه موسیقی تجربه کرده، درباره فعالیت‌های پیش روی مجموعه‌اش بیان کرد: مدتی است مشغول برنامه‌ریزی برای توسعه برنامه‌های آموزشی آکادمی «فوژان» هستم که سیستم آموزشی در ۲ دوره حوزه فارغ‌التحصیلان دوره‌های عالی دانشگاه و شهروندان علاقه‌مند موسیقی است که برنامه‌های مفصلی را در این رابطه پیش بینی کرده ایم. این در حالی است که تلاش برای تالیف جلد دوم کتاب «هیچ وقت دیر نیست» از دیگر برنامه‌هایی است که برای انجام آن کارهایی را برنامه‌ریزی کردم. البته در حوزه اجراهای زنده هم بگویم که در این حوزه دل آزردگی شخصی وجود دارد که انگیزه‌ام را برای برگزاری کنسرت کمتر کرده است.

دیبازر تصریح کرد: اتفاقاً همین چند روز پیش بود که با فواد حجازی گفتگوهایی را در این حوزه داشتیم و برای من خیلی باعث تاسف بود که چرا هنرمندانی مانند او و گروه‌هایی چون گروه «فوژان» که دغدغه اجرای درستی از موسیقی دارند نباید فرصت مناسب و بی‌دغدغه داشته باشند. به اعتقاد من باید ایستاد و دید که اوضاع چه می‌شود؟ من قطعاً در این مدت بیکار نخواهم نشست و به کارهای مختلف مشغولم اما موسیقی ما در شرایط نگران‌کننده‌ای قرار گرفته است. گویی اینکه همان موسیقی که در عروسی‌ها می‌شنویم بدون کمترین تغییری روی صحنه اجرا می‌شود. به عبارتی فاصله محتوایی اجراها در تالار عروسی با اجراهای روی صحنه به قدری کم شده که اصل موسیقی در حال حذف شدن است و ما به هیچ عنوان حواسمان به ماجرا نیست.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: من امیدوارم شرایط به نقطه‌ای بازگردد که بتوانیم رسالت‌های خودمان را در جهت انتقال یک موسیقی سالم به گوش شنیداری مخاطب برسانیم. ما نیازمندیم تا در فضای مناسبی کنسرت برگزار کنیم اما وقتی در و تخته جور نیست وقتی تالار وحدت دیگر آن شانیت قبلی را ندارد دیگر نمی‌توان امیدوار به بهبود شرایط بود. در نتیجه بهتر این است که فعلاً برای اجرای زنده اقدامی نکنم.

نظر شما