شناسهٔ خبر: 59370 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چاپ چهار کتاب جدید از داستان‌های شرلوک هولمز

چهار کتاب دیگر از مجموعه‌ «داستان‌های شرلوک هولمز» با ترجمه کریم امامی توسط نشر هرمس منتشر و راهی بازار نشر شد.

چاپ چهار کتاب جدید از داستان‌های شرلوک هولمز

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ چهار کتاب دیگر از مجموعه‌داستان‌های پلیسی شرلوک هولمز به‌تازگی با ترجمه کریم امامی توسط نشر هرمس منتشر و راهی بازار نشر شده است. ویژگی مشترک این کتاب‌ها این است که هرکدام ۶ داستان از کارآگاه هولمز را شامل می‌شوند. همه داستان‌هایی هم که در ۴ کتاب تازه‌چاپ‌شده آمده‌اند، ترجمه‌ای از داستان‌هایی هستند که در سال ۱۹۲۸ در قالب مجموعه آثار آرتور کانن دویل چاپ شده است.

کریم امامی این داستان‌ها را سال‌ها پیش در دهه ۷۰ ترجمه و منتشر کرده که حالا در قالب این مجموعه چاپ می‌شوند.

نشر هرمس، مجموعه‌ای به نام «کارآگاه» دارد که در قالب آن به چاپ ترجمه آثار پلیسی ادبیات جهان و همچنین انتشار داستان‌های نویسندگان ایرانی در این ژانر می‌پردازد. یکی از شاخه‌های مجموعه «کارآگاه»، آثار سِر آرتور کانن دویل خالق کارآگاه افسانه‌ای شرلوک هولمز است. این ناشر پیش‌تر کتاب‌های «نشانه چهار»، «دره وحشت»، «درنده باسکرویل»، «جعبه مقوایی»، «اتود در قرمز لاکی» و «حلقه سرخ و پنج داستان دیگر» را از این مجموعه با ترجمه مژده دقیقی چاپ کرده و حالا ۴ عنوان جدید به آن اضافه شده که ترجمه آن‌ها توسط کریم امامی انجام شده است.

یکی از کتاب‌های جدید چاپ‌شده از مجموعه «کارآگاه» که زیرمجموعه «داستان‌های شرلوک هولمز» قرار دارد، «سیمای زرد و پنج داستان دیگر» است.

کتاب پیش‌رو، ۶ داستان از نوشته‌های سر آرتور کانن دویل را شامل می‌شود. این داستان‌ها عبارت‌اند از «سیمای زرد»، «آیین ماسگریْوْ»، «بیمار مقیم»، «مترجم یونانی»، «عهدنامه دریایی» و «آخرین مساله».

این کتاب با ۱۹۹ صفحه، شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۲۴ هزار تومان منتشر شده است.

کتاب بعدی «رسوایی در کشور بوهم و پنج داستان دیگر» است که مانند کتاب پیشین، در برگیرنده ۶ داستان کوتاه با محوریت شرلوک هولمز و ماجراهایش است که دکتر واتسون مشغول روایت آن‌هاست.

داستان‌های چاپ‌شده در این کتاب هم به ترتیب عبارت‌اند از: «رسوایی در کشور بوهم»، «انجمن موسرخ‌ها»، «پنج هسته پرتقال»، «مرد لب کج»، «یاقوت کبود» و «نوار خال خال».

این کتاب هم با ۲۱۰ صفحه، شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۲۵ هزار تومان به چاپ رسیده است.

«عینک دورطلایی و پنج داستان دیگر» سومین کتاب جدیدی است که هرمس از «داستان‌های شرلوک هولمز» چاپ کرده است. امامی ابتدای این کتاب این تذکر را می‌دهد که در داستان «آخرین مساله» در جلد سوم مجموعه ترجمه‌هایش از شرلوک هولمز یعنی کتاب «سیمای زرد»، هولمز به ظاهر در نبرد تن‌به‌تن با پروفسور موریارتی کشته می‌شود و در واقع کانن دویل پس از ۶ سال نوشتن از این شخصیت او را کشت تا از دستش خلاص شود اما علاقه‌مندان اجازه این خلاصی را ندادند و اصرارهایشان باعث شد هولمز دوباره زنده شود.

به قول امامی، در حقیقت کانن دویل با خلق شرلوک هولمز شخصیتی را پدید آورده بود که از یک انسان عادی واقعی‌نماتر بود و به این سادگی‌ها هم تن به مرگ نمی‌داد. سرانجام پس از ۱۰ سال، اصرارها به علاوه پیشنهادهای مالی سخاوتمندانه ناشران انگلیسی و آمریکایی نتیجه دادند و کانن دویل با نوشتن داستان «خانه خالی» (اولین داستان کتاب «عینک دور طلایی») در سال ۱۹۰۳ دوباره شرلوک هولمز را زنده کرد.

داستان «خانه خالی» و ۱۱ داستان دیگری که کانن دویل پس از آن نوشت، بعدها در قالب مجموعه «بازگشت شرلوک هولمز» در یک مجلد چاپ شدند.

اما کتاب «عینک دورطلایی» شامل این ۶ داستان می‌شود: «خانه خالی»، «دوچرخه‌سوارِ تنها»، «چارلز آگستوس میلوِرتن»، «شش ناپلئون»، «عینک دورطلایی» و «دومین لکه».

این کتاب با ۱۹۸ صفحه، شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۲۴ هزار تومان منتشر شده است.

چهارمین کتاب هم «برق نقره‌ای و پنج داستان دیگر» است. «انگشت شست مهندس»، «اشراف‌زاده مجرّد»، «نیم‌تاج یاقوت»، «آلش‌های سرخ»، «برق نقره‌ای» و «ماجرای کشتی گلوریا اسکات» هم عناوین داستان‌های چاپ‌شده در این کتاب هستند.

در قسمتی از داستان «آلش‌های سرخ» از این کتاب می‌خوانیم:

هولمز در پاسخ گفت:

_ نه، صحبت از خودخواهی و غرور نیست.

و مثل همیشه به فکر من پاسخ می‌داد تا به کلام من.

_ اگر من خواستار ادای حقِ مطلب نسبت به هنرم هستم، برای این است که هنر من چیزی است غیرشخصی، در ورای وجودِ من، جنایت فراوان است و منطق برعکس کمیاب. از این رو تو باید توجه خود را به منطق معطوف کنی نه به جنایت. تو باعث شده‌ای آنچه می‌توانست یک سلسله سخنرانی علمی و آموزنده باشد با تنزل درجه تبدیل به یک رشته قصه بشود.

صبح سردی بود در اوایل بهار، و ما پس از صرف صبحانه در اتاق قدیمیِ خودمان در خیابان بیکر در دوسوی آتشِ فرح‌انگیزی نشسته بودیم. مهِ غلیظی میان ردیف‌های خانه‌های قهوه‌ای رنگ می‌لغزید و پنجره‌های روبه‌رو از ورای توده‌های سنگین و زردرنگ بخار همچون لکه‌های محو و تیره‌رنگی دیده می‌شدند. چراغ گاز روشن بود و نورش بر پارچه سفید رومیزی می‌تابید و روی بشقاب‌های چینی و کارد و چنگال می‌درخشید، چون هنوز اسباب صبحانه را جمع نکرده بودند. شرلوک هولمز تمام صبح خاموش مانده و در ستون آگهی‌های روزنامه، یکی پس از دیگری، با سماجت به جست‌وجو پرداخته بود، و آخر سر پس از آنکه ظاهراً از یافتن چیزی که می‌خواست مایوس شد، از کارِ خود با اندکی کج‌خلقی دست کشیده بود تا کاستی‌های ادبیِ مرا به رخم بکشد.

این کتاب هم با ۲۱۵ صفحه، شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۲۵ هزار تومان به چاپ رسیده است.

نظر شما