شناسهٔ خبر: 59374 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مازیار اسلامی : مجموعه‌ کینو-آگورا با رویکرد مطالعات سینمایی منتشر می‌شود

مازیار اسلامی گفت: مجموعه‌ کینو-آگورا مجموعه‌ای است که انتشارات کانادایی کابوز آن را منتشر کرده و تا الان 11جلد آن زیر نظر کریستین ویتلی- از مهم‌ترین منتقدان معاصر فیلم- در کانادا منتشر شده و قرار است به زودی به فارسی هم منتشر شود.

مجموعه‌ کینو-آگورا با رویکرد مطالعات سینمایی منتشر می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مازیار اسلامی، منتقد و مترجم آثار سینما، دبیری ترجمه و انتشار یک مجموعه سینمایی با عنوان کینو- آگورا را  در نشر لگا بر عهده دارد که قرار است به زودی منتشر شود.
 
 اسلامی در معرفی این مجموعه به ایبناگفت: مجموعه‌ کینو-آگورا مجموعه‌ای است که انتشارات کانادایی کابوز آن را منتشر کرده و تا الان 11جلد آن زیر نظر کریستین ویتلی- از مهم‌ترین منتقدان معاصر فیلم- در کانادا منتشر شده است.  در هر یک از این‌ کتاب‌ها که خیلی هم کم حجم هستند، حدود 70صفحه، یکی از مفاهیم یا اصطلاحات مهم مطالعات سینمایی تبیین شده و شرح مفصلی از آن ارائه شده است؛ همچنین در مورد تاریخچه‌ای که این مفهوم در مطالعات سیاسی داشته و تحولی که این مفهوم به تدریج پیدا کرده است.

اسلامی برخی از عناوین کتاب‌های این مجموعه را این طور معرفی کرد: یکی از کتاب‌های این مجموعه با عنوان «میزانسن» منتشر شده که درباره مفهوم میزانسن و تحول و تاریخ آن در سینما است. کتاب دیگر، مونتاژ است. دکوپاژ، زندگی مولف و.... عناوین دیگر این مجموعه هستند. هر یک از این کتاب‌ها به یکی از مفاهیم سینما می‌پردازد و نویسنده‌ای که در این زمینه تخصص دارد و فرد شناخته شده‌ای است، آن کتاب را تالیف کرده است.
 
این منتقد و مترجم سینما افزود: انتشارات لگا از سال گذشته مسئولیت دبیری و ویراستاری این مجموعه را به من سپرده است تا من ترجمه کتاب‌ها را به مترجمانی بسپارم که سابقه کار در متون سینمایی دارند. تا الان هم ترجمه کتاب مونتاژ و زندگی مولف تمام شده است و فکر می‌کنم ظرف یکی دو ماه آینده منتشر شود.
 
اسلامی در مورد رویکرد این کتاب‌ها گفت: این مجموعه، رویکرد مطالعات سینمایی دارد. مفهوم مولف، بیشتر در حوزه نقد فیلم طرح شده است؛ ابتدا از طریق منتقدان فرانسوی در دهه پنجاه و به تدریج هم این نظریه، موافقان و مخالفانی داشته است. کتابی که در این مجموعه به این مفهوم پرداخته، سعی کرده دیدگاه‌هایی که نسبت به این مفهوم وجود دارد را ارائه دهد و نقاط ضعف و قدرت‌شان را شرح و تبیین کند. یا در کتاب مونتاژ، فراتر از یک مفهوم فنی و تکنیکی به مونتاژ نگاه کرده است. مونتاژ را به عنوان یک عنصر مهم و کلیدی در زیباشناسی و فرم نهایی فیلم، مورد بررسی قرار داده و رویکردها و شیوه‌های مختلف آن و دیدگاه‌های انتقادی در مورد میزان اهمیت مونتاژ در تاریخ سینما وجود داشته را به شکل همزمان توضیح داده است. یعنی از شکل‌های اولیه مونتاژ در سینما که توسط گریفیث به کار بسته شده‌اند تا الگوهای پیچیده‌تر مونتاژ در دهه 20سینمای شوروی، مثل آیزنشتاین و پودوفکین تا مونتاژ کلاسیک و مدرن. یعنی چشم‌اندازی از مفهوم مونتاژ در تاریخ مطالعات سینمایی ارائه می‌دهد و دیدگاه‌های متنوعی را مورد سنجش قرار می‌دهد.
 
مازیار اسلامی در پایان تاکید کرد: کتاب‌هایی که به صورت مجموعه‌ای منتشر می‌شود و پشتش یک هدف و ایده کلی و نهایی است و در نهایت با انتشار تعداد زیادی از این کتاب‌ها محقق می‌شود، باید به شکل پیوسته و مستمر ادامه پیدا کند. اما تجربیات قبلی به من نشان داده که این پروژه‌ها عموما در میانه کار متوقف می‌شود. امیدوارم که مجموعه کینو-آگورا دست کم در حفظ استمرار در چاپ کتاب الگویی باشد تا بتواند ایده نهایی خودش را محقق کند.

نظر شما