شناسهٔ خبر: 59385 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

جاذبه های تاریخی کیش در تور کیش

در این مطلب به معرفی جاذبه های تاریخی کیش می پردازیم تا در صورت سفر به این جزیره حتما به این مکان های دیدنی سر زده و از دیدن آن ها لذت ببرید.

جزیره کیش یکی از دیدنی ترین مناطق ایران با انواع جاذبه های طبیعی، توسعه داده شده و تاریخی مختلف می باشد. بسیاری از افراد علاقمند به دیدن مکان های تاریخی و تجسم روزگاران قبل از خود هستند. در این مطلب به معرفی جاذبه های تاریخی کیش می پردازیم تا در صورت سفر به این جزیره حتما به این مکان های دیدنی سر زده و از دیدن آن ها لذت ببرید.

شهر حریره کیش

شهر حریره کیش یکی از جاذبه های تاریخی کیش در تور کیش می باشد. این شهر قدمتی حدود هشتصد سال دارد. گستره پستی و بلندی‌ها و خرابه‌های شهر قدیمی حریره حدود ۱۲۰ هکتار می باشد و این منطقه روزگاری شهری بزرگ و آباد بوده است.

به گزارش سفر باتو ، شهر حریره کیش که امروزه تنها نمای از بین رفته ای از آن باقی مانده است مربوط به سده ۵ تا ۱۰ هجری قمری است و جزء آثار ملی ثبت شده در ایران می باشد. در قسمت شمال شهر حریره ساختمان های بندرگاه و دفاتر آن، قابل دیدن است.

خانه اعیانی کیش

خانه اعیانی کیش از جمله جاذبه‌های باستانی جزیره کیش است که روز به روز گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. خانه اعیانی در شهر حریره قرار دارد. این خانه یادآور خانه‌های قدیمی ایران است که چندین خانوار در کنار هم زندگی می‌کردند. این نوع خانه‌ها در بیشتر در فلات ایران و در شهرهایی مثل اصفهان، کاشان و یزد دیده می‌شوند. خانه اعیانی کیش نمونه‌ای کامل و جذاب از این نوع خانه‌ها در خلیج فارس محسوب می‌شود.

به گزارش سفر باتو ، کسانی که با تور کیش قصد بازدید از این بنای تاریخی را دارند، باید بدانند که آثار به جا مانده از خانه اعیانی مانند نوع کاشی کاری و البته وسعت زیاد این خانه این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد که این خانه زیبا در دوره ایلخانیان ساخته شده است. کاشی‌ کاری ستاره‌ای که در نمای بیرونی خانه به کار گرفته شده  همان کاشی‌هایی هستند که برای ساخته تخت سلیمان و سلطانیه استفاده شده‌اند. این کاشی‌ها در آن زمان از جمله کاشی‌های وادراتی در آن زمان بوده‌اند می‌توان گفت کسی که عمارت را ساخته یکی از ثروتمندترین افراد دوران خودش بوده.

روستای باغو

روستای باغ از جمله روستاهای قدیمی در کیش  و تور ارزان کیش به حساب می‌آید. این روستا از قسمت شهری و مدرن کیش فاصله زیادی دارد. گفته می‌شود که اولین کسانی که در کیش ساکن شده‌اند این منطقه را برای سکونت خود برگزیده‌اند و روستای باغو را به جود آورده‌اند. آنطور که گفته می‌شود، این روستا از نام پیرزنی ۱۰۰ ساله به نام باغو گرفته شده. این پیرزن در قدیم و در زمانی که جزیره کیش تحت سلطه پرتغالی‌ها بوده، در این روستا زندگی می‌کرده.

از دیدنی‌های کیش که این روستا وجود دارد مسجدی به نام محمد است که بر روی دیوار این مسجد سال ۸۸۱ هجری قمری درج شده و گواه قدمت زندگی در این روستای عجیب است. به منظور گسترش امکانات تفریحی و توسعه فضای سبز در جزیره و بهره‌برداری از زیبایی‌های طبیعی روستای باغو که از خاکی مستعد برخوردار است.

شهر زیرزمینی کاریز

شیر زیر زمینی کاریز بیانگر هنر معماران ایرانی از ۲۵۰۰ سال پیس است.

نمی‌شود با تور کیش همراه شد و از شهر زیرزمینی دیدن نکرد! بازدید از یک شهر ۲۵۰۰ ساله در عمق ۱۶ متری زمین را نمی‌توانید فراموش کنید. سقف این شهر از مرجان‌ها و صدف‌هایی پوشیده شده که کارشناسان قدمت آن‌ها را ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال تخمین می‌زنند. این شهر که در دنیا مشهور است را می‌توان تلفیقی از هنر ایرانیان و هنر طبیعت نام برد. جاری بودن آب شیرین و ساختار مرجانی این شهر همراه با وجود هوای خنک و فسیل‌های بسیار قدیمی شهر زیرزمینی کایز در جزیره کیش را تبدیل به یکی از شگفتی‌های ایران و حتی دنیا کرده است.

این شهر نزدیک به ۱۰ هزار مترمربع وسعت دارد و در فاز یک آن شامل غرفه های صنایع دستی و رستوران های مختلفی مخصوص گردشگران است. این شهر همچنین شامل حمام های باستانی با صحن و حصاری ۵۰۰ متری است که بیار زبیا و جالب است.

از زیبایی های فوق العاده ی این کاریز زیبا این است که سقف ۸ متری آن مملو از سنگواره، صدف و مرجان ها است. این مرجان ها بین ۲۶۰ تا ۵۶۰ میلیون سال قدمت دارند و از این رو این مجموعه را تبدیل به یکی از معرف ترین جاذبه های دیدنی کیش تبدیل کرده است

    کشتی یونانی

از جمله ی جاذبه های دیدنی جزیره ی کیش که بسیار هم معروف است، کشتی یونانی است. این کشتی از نظر تاریخی اهمیت قابل توجهی ندارد اما به هر حال به عنوان یکی از جاذبه های جزیره ی کیش محسوب می گردد. این کشتی متعلق به کشور یونان است و به صورت اتفاقی و بنا بر هر دلیلی که مشخص نیست ناگهان در گل و آن هم در بستر خلیج فارس فرو می رود.

برخی می گویند که هوامی مه آلود باعث شده که ناخدای کشتی دید کافی برای هدایت آن نداشته باشد و در نهایت کشتی به گل بشیند. این کشتی مدت ها است که در گل های جزیره ی کیش نشسته است و البته جاذبه های معروف شده است. البته این به گل نشستن، فرسودگی و پوسیده شدن ناحیه های پایینی آن را سبب شده است.

یکی از جذابیت های این کشتی این است که بزرگی آن، امکان تماشای یک کشتی واقعی از نمای بسیار نزدیک را برای هر کسی به وجود آورده است. در ضمن، در این کشتی به تماشای غروب آفتاب را به تماشا بنشینید و از آن لذت ببرید.

آب انبار از جاذبه های تاریخی کیش

در قدیم آب انبار روشی برای ذخیره آب در جزیره کیش و سایر مناطق ایران بوده است. پس از تبدیل شدن جزیره کیش به منطقه گردشگری این منطقه به سرعت شلوغ شد و آب انبار دیگر کارایی خاصی نداشت. آب انبار کیش اکنون به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی کیش شناخته می شود.

جزیره هندورابی

هندورابی جزیره ای به وسعت 23 کیلومتر و از توابع کیش می باشد. این جزیره تقریبا خالی از سکنه است و ساحل شنی بسیار زیبایی دارد.

این جزیره از قرن 15 میلادی در اختیار پرتغالی ها بوده است و یک پایگاه تجاری نظامی برای آن ها محسوب می شده است. در این جزیره چندین روستا با نام های هندرابی، دورات و صرات وجود دارند.

نظر شما