شناسهٔ خبر: 59552 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اسرار آیات به روایت ابن سینا منتشر می شود

به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و تألیف علی شیروانی به زودی کتاب «اسرار آیات به روایت ابن سینا» منتشر می شود.

اسرار آیات به روایت ابن سینا منتشر می شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب اسرار آیات به روایت ابن سینا» که مراحل پایانی آماده سازی و چاپ را می گذراند به زودی روانه بازار نشر خواهد کرد. این کتاب حاصل تلاش علمی حجت الاسلام و المسلمین علی شیروانی در گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است.

بنا به گفته شیروانی، کتاب اسرار آیات به روایت ابن سینا ترجمه، تبیین و تحلیلی است از نمط دهم شرح اشارات خواجه نصیرالدین طوسی همراه با نکاتی انتقادی که با هدف تسهیل خوانش یکی از متون اصلی حکمت اسلامی، برای نخستین بار، با شکل و شیوه حاضر به زبان فارسی نگاشته شده است.

عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در خصوص مخاطبان اصلی این اثر به دانشجویان و طلابی اشاره کرد که به فراگیری شرح اشارات اشتغال دارند و خاطر نشان کرد، مقصود آن بوده است که آنان را در فهم صحیح مطالب و دقت بیشتر در نکات آن یاری رساند و کمبودهای احتمالی درس را جبران کند.

وی یادآور شد که جایگاه مهم شرح اشارات خواجه، تأثیر چشمگیر آن در فلسفه اسلامی و محور درس و بحث بودن آن در حوزه و دانشگاه، همراه با دشواری دستیابی به مقاصد آن در بسیاری از موارد، از جمله اموری بوده‌اند که انگیزة نگارش این اثر را پدید آورده‌اند. همچنین اگر بخواهیم ده کتاب از برترین آثار مکتوب در حوزۀ حکمت مشاء را نام ببریم، بی شک اشارات ابن سینا همراه با شرح خواجه نصیرالدین بر آن در میان آن ده کتاب خواهند بود؛ چنان که نویسندگان این دو کتاب نیز برجسته ترین یا از برجسته ترین حکیمان مسلمان به شمار می‌آیند.

شیروانی ویژگی های کتاب اسرار آیات به روایت ابن سینا را به اختصار موارد زیر عنوان کردند:

۱. متن اشارات و شرح خواجه به طور کامل ترجمه و شرح شده است؛

۲. سعی شده موارد دشوار متن، به گونه‌ای توضیح داده شود که نکته‌ای نیازمند ایضاح باقی نماند؛

۳. پاره‌ای نکات انتقادی در پاورقی یا درون متن بیان شده است؛

۴. شیوۀ کار در شرحِ عبارات ابن سینا و خواجه، به صورت « شرح مزجی » است، و با علامت  قلاّب شرح از ترجمه متمایز گشته است. با استفاده از این شیوه در کمترین عبارات، بیشترین نکات لازم در متن گنجانده می‌شود و فایدۀ آموزشی بیشتری در جهتِ تسلّط بر متن اصلی به دست می آید؛

۵. در موارد لزوم، از نمودار برای ارائۀ آسان تر مطالب استفاده شده است؛

۶. پیش از آغاز نمط، گزارشی اجمالی از مجموعۀ مطالب آن به تفکیک فصل‌ها عرضه شده است؛

۷. در ترجمه و شرح، سعی بر رعایت توأمان دقت و سلاست بوده است؛

۸. متن عربی، با تصحیح و اعراب لازم در ضمن شرح آورده شده است؛

۹. در موارد لازم، دیدگا ه‌های گوناگون در شرح کلام ابن سینا بررسی و ارزیابی شده است؛

۱۰. مطالبی که ممکن است بیشتر به کار استادان بیاید تا دانشجویان، در پاورقی آمده و یا داخل کادر قرار گرفته است.

کتاب «مقامات عارفان به روایت ابن سینا» نیز در سال ۱۳۹۶ به همت حجت الاسلام و المسلمین علی شیروانی در گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، توسط انتشارات این پژوهشگاه منتشر شد.

نظر شما