شناسهٔ خبر: 59605 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جزئیات انتخاب رشته کنکور ارشد ۹۸ منتشر شد/ نحوه تصحیح معدل

نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته‌های تحصیلی برای داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸ اعلام شد.

جزئیات انتخاب رشته کنکور ارشد ۹۸ منتشر شد/ نحوه تصحیح معدل

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر ؛ داوطلبان آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸ می‌توانند در مهلت مقرر برای مشاهده نتایج اولیه آزمون خود می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org مراجعه کنند.

داوطلبان برای دسترسی به نتیجه آزمون خود لازم است شماره داوطلبی یا شماره پرونده و همچنین مشخصات شناسنامه‌ای (نام‌خانوادگی و نام، شماره شناسنامه و تاریخ تولد) و یا اطلاعات کارت اعتباری خود را وارد کنند.

آن دسته از داوطلبانی که بر اساس مفاد کارنامه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی در این آزمون شده‌اند، لازم است نسبت به دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (شماره ۲) و همچنین تکمیل فرم انتخاب رشته‌های اینترنتی خود در موعد مقرر اقدام کنند.

دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (شماره ۲) آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸ شامل شرایط، ضوابط و ظرفیت پذیرش رشته‌ها است و از امروز دوشنبه ۱۷ تیرماه ۹۸ در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قابل دریافت است.

آغاز انتخاب رشته در آزمون ارشد ۹۸ از چهارشنبه ۱۹ تیر

داوطلبان مجاز می‌توانند کدرشته محل‌های مورد نظر خود را استخراج و به ترتیب علاقه مرتب کرده و پس از اطمینان از صحت رشته محل‌های انتخابی خود، از روز چهارشنبه ۱۹ تیر تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸ فرم اینترنتی انتخاب رشته را تکمیل کنند.

داوطلبان برای انتخاب رشته با وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری، شماره شناسنامه و یا کد رهگیری که در پایان ثبت‌نام اولیه توسط سیستم به داوطلب داده شده است (درج این اطلاعات برای ورود به برنامه انتخاب رشته اینترنتی ضروری است) می‌توانند نسبت به ثبت کد رشته محل‌های انتخابی (حداکثر ۱۰۰ کدرشته محل) و تکمیل فرم مذکور اقدام کنند.

پس از تأیید نهایی رشته‌های انتخابی توسط داوطلب، رسید ۱۵ رقمی توسط سیستم در اختیار داوطلب قرار داده خواهد شد، در غیر این صورت انتخاب رشته آنان تکمیل نشده است.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته قبل از اقدام به تکمیل فرم انتخاب رشته، بندهای زیر را مشاهده می‌کنند که در صورتعلامتگذاری در یکی از این موارد به آنها اجازه انتخاب رشته داده می‌شود.

«بند ۱: اطلاعات فوق (معدل کاردانی و کارشناسی، رشته و محل تحصیل دوره کارشناسی و تاریخ فارغ‌التحصیلی) مورد تأیید است»

«بند ۲: اطلاعات فوق (معدل کاردانی و کارشناسی، رشته و محل تحصیل دوره‌کارشناسی و تاریخ فارغ التحصیلی) مورد تأیید نبوده و دارای مغایرت است»

«بند ۳: حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۸ در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیلی خواهم شد / ‏‬ فارغ‌التحصیل نخواهم شد»

نحوه ویرایش و اصلاح معدل و انصراف به دلیل عدم فارغ التحصیلی

توضیحاتی درباره بند ۳: در صورتی که داوطلبان بند ۳ را علامتگذاری کند به آنها اجازه اصلاح و ویرایش معدل، دانشگاه محل تحصیل و تاریخ فراغت از تحصیل داده خواهد شد و پس از ویرایش این موارد و تأیید آنها، اجازه انتخاب رشته به آنان داده می‌شود.

داوطلبانی که در ردیف پذیرفته شدگان نهایی قرار بگیرند و به هنگام ثبت‌نام در مؤسسه محل قبولی، دارای مغایرت معدل باشند با توجه به مصوبات و دستورالعمل‌های مربوط ابتدا از آنان ثبت‌نام مشروط به عمل خواهد آمد. و پس از بررسی وضع علمی چنانچه نمره قبولی را دارا نباشند قبولی آنان لغو خواهد شد.

لازم است داوطلبان معدل خود را بر اساس مفاد بند «تذکرات خیلی مهم در رابطه با معدل» مندرج در صفحه ۲ دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (شماره ۲) این آزمون مورد بررسی قرار دهند تا بین معدل اعلام شده به این سازمان و معدلی که به هنگام قبولی ارائه خواهند نمود، مغایرتی نداشته باشند.

چنانچه داوطلبی در ردیف پذیرفته‌شدگان این آزمون قرار بگیرد، و تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۸ موفق به دریافت مدرک کارشناسی خود نشود قبولی وی باطل خواهد شد.

چنانچه داوطلبی به دلایلی احتمال فارغ التحصیلی خود را تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۸ نمی‌دهد لازم است حداکثر تا تاریخ ۳۰ مرداد ۹۸ شخصاً با همراه داشتن اصل شناسنامه و یا کارت شناسایی عکسدار معتبر به سازمان سنجش مراجعه و نسبت به تکمیل فرم انصراف از گزینش در آزمون سال ۹۸ اقدام و رسید دریافت کند.

همچنین داوطلبان می‌تواند با ارسال درخواست کتبی (اثر انگشت و امضا داوطلب در ذیل درخواست الزامی است) به همراه تصویر شناسنامه و یا کارت ملی موضوع عدم فارغ‌التحصیلی خود را از طریق پست سفارشی به آدرس: تهران، صندوق پستی ۱۳۶۵-۱۵۸۷۵ به اداره ثبت‌نام – واحد تحصیلات تکمیلی سازمان سنجش به نحوی ارسال کند که تا تاریخ ۳۰ مرداد ۹۸ واصل شود، تا از گزینش حذف شود.

به درخواست‌هایی که بعد از تاریخ تعیین شده به این سازمان واصل شود ترتیب اثر داده نخواهد شد و کلیه تبعات آن متوجه شخص داوطلب خواهد بود. داوطلبانی که در دوره روزانه در آزمون سال ۱۳۹۸ پذیرفته شوند حق شرکت در آزمون سال ۱۳۹۹ را نخواهند داشت.

شرط ورود داوطلبان کدرشته امتحانی ۱۱۵۲ (مجموعه مدرسی معارف اسلامی) به دانشگاه علاوه بر کسب نمره علمی لازم، احراز شرایط عمومی رشته مدرسی معارف اسلامی و نتیجه مصاحبه معاونت امور دفاتر، اساتید و مبلغان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها است.

این دسته از داوطلبان لازم است علاوه بر دارا بودن شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه، حداکثر یک هفته پس از اعلام نتایج اولیه، برای طی مراحل پذیرش به پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت امور دفاتر، اساتید و مبلغان به نشانی: www.asatid.org مراجعه و ضمن ثبت‌نام در این سامانه، منتظر اعلام زمان مصاحبه از سوی معاونت مذکور باشند.

عدم ثبت نام در این سامانه به منزله انصراف از تحصیل در این رشته تلقی می‌شود.

در گزینش نهایی وضعیت علمی داوطلبانی که مبادرت به تکمیل فرم انتخاب رشته‌های تحصیلی اینترنتی خود در موعد مقرر نکنند و یا نتیجه مراحل مذکور از سوی معاونت فوق‌الذکر به صورت منفی به این سازمان اعلام شود، مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

وضعیت انتخاب رشته‌های تحصیلی ارگان‌های خاص

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، لازم است اطلاعیه‌های این سازمان، دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و شرایط و ضوابط ارگان‌های بورس دهنده و مؤسساتی که به صورت شرایط خاص پذیرش می‌کنند را به دقت مطالعه کنند.

داوطلبان متقاضی رشته محل‌های بورسیه دارای شرایط خاص ضمن مطالعه دقیق شرایط و ضوابط این گونه رشته‌ها، توجه داشته باشند منحصراً مجاز به انتخاب حداکثر ۲ کدرشته محل از این نوع کدرشته محل‌ها هستند.

اطلاعیه سازمان سنجش درباره معرفی شدگان چند برابر ظرفیت و برنامه زمانی مصاحبه و سایر مراحل گزینش از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۸ منتشر خواهد شد.

تبصره: انتخاب کدرشته‌محل های تحصیلی دانشگاه‌های شاهد، امام صادق (ع) و دانشگاه غیرانتفاعی خاتم از شرط محدودیت انتخاب حداکثر ۲ کدرشته‌محل رشته‌های دارای شرایط خاص و بورسیه مستثنی است.

کلیه داوطلبان متقاضی کدرشته‌های امتحانی ۱۱۳۱-۱۱۳۹- ۱۱۴۸ (رشته مدیریت امور شهری) که مجاز به انتخاب رشته شده باشند لازم است برای اطلاع از زمان مصاحبه علمی به اطلاعیه سازمان سنجش در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۸ توجه کنند.

اعلام شرایط انتخاب رشته‌های دارای آزمون عملی

با توجه به مصوبه یازدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در تاریخ ۲۴ فروردین ۹۸ شرکت در آزمون عملی و تشریحی در کدرشته های امتحانی ۱۳۵۰، ۱۳۵۱، ۱۳۵۲، ۱۳۵۶، ۱۳۵۷، ۱۳۵۸، ۱۳۶۰، ۱۳۶۲ و ۱۳۶۴ منحصراً برای داوطلبانی که بر اساس کارنامه نتایج اولیه در دوره‌های روزانه و نوبت دوم (شبانه) مجاز به انتخاب رشته باشند و تمایل به انتخاب رشته محل‌های دوره روزانه و نوبت دوم (شبانه) را در فرم انتخاب رشته خود داشته باشند، ضرورت دارد.

به عبارت دیگر برای داوطلبانی که در دوره روزانه و نوبت دوم (شبانه) مجاز نشوند و یا در فرم انتخاب رشته خود رشته محل‌های دوره‌های غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، پیام نور و مجازی را درج کنند و یا برای انتخاب رشته محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی اقدام کنند، آزمون عملی برگزار نخواهد شد.

ملاک پذیرش در رشته محل‌های دوره‌های غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، پیام نور، مجازی و دانشگاه آزاد اسلامی نمره کل نهایی بدون احتساب آزمون‌های عملی و تشریحی حسب مورد در هریک از کد ضریب‌ها خواهد بود.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های روزانه و نوبت دوم (شبانه) برای اطلاع از زمان برگزاری آزمون‌های عملی، تشریحی و پروژه (که در نیمه اول مردادماه خواهد بود) به اطلاعیه سازمان سنجش در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۸ مراجعه کنند.

متقاضیان کدرشته‌های امتحانی دارای پروژه و یا آزمون عملی گروه هنر شامل کدهای ۱۳۵۰، ۱۳۵۱، ۱۳۵۲، ۱۳۵۶، ۱۳۵۷، ۱۳۵۸، ۱۳۶۰، ۱۳۶۲ و ۱۳۶۴ که بر اساس کارنامه نتیجه مجاز به انتخاب دوره‌های روزانه و نوبت دوم (شبانه) هستند در صورت تمایل به انتخاب کدرشته محل‌های مربوط به دوره‌های فوق در فرم انتخاب رشته باید در زمان انتخاب رشته به ازای انتخاب هر پروژه و یا آزمون عملی نسبت به پرداخت مبلغ ۵۰۰ هزار ریال (۵۰ هزار تومان) بابت هزینه برگزاری آزمون عملی از طریق کارت‌های عضو شتاب اقدام و سپس نسبت به انتخاب رشته عمل کنند.

داوطلبانی مجاز به شرکت در پروژه و یا آزمون عملی رشته‌های امتحانی فوق خواهند بود که بر اساس کارنامه نتایج اولیه در رشته و گرایش مربوط به دوره‌های روزانه و شبانه مجاز به انتخاب رشته شده باشند.

همچنین داوطلبان به شرکت در پروژه و یا آزمون عملی باید همزمان با انجام انتخاب رشته، علاقمندی خود را برای شرکت در پروژه و یا پروژه‌ها اعلام کرده و نسبت به پرداخت هزینه برای هر پروژه اقدام کنند.

داوطلبانی که علاقمندی خود را برای شرکت در ۲ و یا ۳ پروژه اعلام کنند، باید نسبت به پرداخت هزینه برای هر پروژه به مبلغ ۵۰۰ هزار ریال (۵۰ هزار تومان) اقدام کنند.

د اوطلبانی مجاز به شرکت در پروژه و یا آزمون عملی رشته‌های امتحانی فوق خواهند بود که کدرشته‌محل های پذیرش دوره‌های دوره‌های روزانه و نوبت دوم (شبانه) مربوط به هر پروژه و یا آزمون عملی را در فرم انتخاب رشته خود درج کنند.

در صورتی که داوطلب مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های روزانه و نوبت دوم (شبانه) در این مرحله نسبت به اعلام علاقمندی و پرداخت هزینه اقدام کند ولی در تاریخ برگزاری پروژه یا آزمون عملی غایب جلسه آزمون باشد، نتیجه پروژه و یا آزمون عملی برای وی به صورت نمره «۰» صفر منظور شده و نمره کل نهایی داوطلب با اعمال نمره صفر «۰» محاسبه خواهد شد.

شیوه امتحانی مجموعه موسیقی (آهنگسازی نوازندگی موسیقی ایرانی نوازندگی موسیقی جهانی موسیقی شناسی کد ۱۳۶۰) و منابع آزمون تشریحی درس تجزیه و تحلیل نمایشنامه رشته کارگردانی (کد ۱۳۵۷) برای آگاهی داوطلبان اعلام می‌شود.

اطلاعات تکمیلی در خصوص زمان و مکان آزمون‌های تشریحی رشته‌های مذکور و سایر رشته‌های مربوط (که در نیمه اول مردادماه خواهد بود) در ۳۱ تیرماه ۹۸ از طریق سایت سازمان سنجش اطلاع‌رسانی خواهد شد.

داوطلبان لازم است برای اطلاع از اطلاعیه احتمالی اصلاحیه دفترچه راهنمای انتخاب رشته و یا رشته‌های جدید تا پایان مهلت انتخاب رشته (۲۳ تیر ۹۸) به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش مراجعه کنند تا در صورت صدور این اطلاعیه از محتوای آن اطلاع حاصل کنند.

اعلام علاقمندی برای پیام نور و غیر انتفاعی‌ها

آن دسته از داوطلبانی که در تقاضانامه ثبت‌نامی برای انتخاب رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و دانشگاه پیام‌نور، اعلام علاقمندی نکرده‌اند، در صورتی که حداقل نمره علمی لازم را برای انتخاب رشته‌های این دانشگاه‌ها کسب کرده باشند، در ذیل بند الف (مشخصات ثبت‌نامی) پیغامی را مبنی بر امکان انتخاب این رشته‌ها در کارنامه اعلام نتایج اولیه مشاهده خواهند کرد.

این دسته از داوطلبان در صورتی که علاقمند به انتخاب رشته‌های مربوط به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و دانشگاه پیام نور هستند، باید پس از واریز مبلغ ۱۳۸ هزار ریال (۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان) بابت اعلام علاقمندی به رشته‌های این دانشگاه‌ها و مؤسسات، از طریق سیستم اینترنتی و توسط کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب، نسبت به اعلام علاقمندی به انتخاب این دانشگاه‌ها و مؤسسات اقدام کرده و سپس این رشته‌ها را در فرم انتخاب رشته اینترنتی درج کنند.

انتخاب رشته جداگانه برای دانشگاه آزاد

آن دسته از داوطلبان علاقمند به انتخاب رشته‌های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، باید پس از اعلام نتیجه اولیه آزمون و دریافت کارنامه، برای اطلاع از زمان و نحوه انتخاب رشته از تاریخ ۲۲ تیر ۹۸ به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی: www.azmoon.org مراجعه کنند.

انتخاب رشته برای رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از کد دسترسی مندرج در کارنامه اعلام نتایج اولیه آزمون به طور مجزا و از طریق دانشگاه آزاد انجام می‌پذیرد. داوطلبانی که در یکی از رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و یا دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته شوند می‌توانند به دلخواه خود منحصراً در یکی از مؤسسات ثبت‌نام و مشغول به تحصیل شوند.

امکان اعتراض به کارنامه ارشد تا ۲۴ تیرماه

پس از مشاهده کارنامه نتایج اولیه آزمون، آن دسته از داوطلبانی که در خصوص مندرجات کارنامه (به غیر از معدل کاردانی و کارشناسی، نام رشته تحصیلی و یا نام محل اخذ مدرک کارشناسی) خود سوالی دارند، می‌توانند حداکثر تا ۲۴ تیر ۹۸ منحصراً از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش اقدام کنند. از داوطلبان تقاضا می‌شود از ارسال نامه پستی و مراجعه حضوری اکیداً خودداری کنند.

نظر شما