شناسهٔ خبر: 59622 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازنگری آیین‌نامه ارتقا اساتید/ امتیاز پایان نامه کاربردی

وزیر علوم از بازنگری آیین نامه ارتقاء اساتید خبر داد و گفت: در بازنگری جدید به فعالیت های عملی و پایان نامه های کاربردی هم امتیازاتی تعلق گرفته است.

بازنگری آیین‌نامه ارتقا اساتید/ امتیاز پایان نامه کاربردی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر ؛ منصور غلامی امروز در نشست روسای دانشگاه ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری که در دانشگاه الزهرا درحال برگزاری است، اظهار کرد: دانشگاه ها و مراکز علمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی وظایف مهم و گسترده ای را برعهده گرفتند.

وی ادامه داد: پس از انقلاب بدنه کارشناسی نیروی انسانی نیاز به مهارت فنی مبتنی بر علم داشت و برهمین اساس شیب تند آموزشی در سراسر کشور ایجاد شد و تربیت نیروی انسانی در سطح ملی را به انجام رساند.

غلامی گفت: در دهه ۷۰ بخش نیروی کارشناسی ما به لحاظ نیروی انسانی تحصیل کرده زیاد شد و در دهه ۸۰ با انباشت فارغ التحصیلان روبه رو شدیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به بحث تحقیقات گفت: دانشگاه ها با پذیرش دانشجویان در دوره تحصیلات تکمیلی به سمت تحقیقات حرکت کردند و اکنون در سطح توسعه علمی و تولید علم و حضور در مجامع جهانی دانشگاه های ما نقش موثر خود را نشان دادند.

وی گفت: ایران در میان کشورهای منطقه رتبه اول را به خود اختصاص داده است و همچنین رتبه خوبی در میان کشورهای غرب آسیا دارد.

غلامی درباره بخش صنعت و دانشگاه اظهار کرد: در دهه ۹۰ با افزایش شکل گیری مراکز رشد، پارک های علم و فناوری رویکرد جدیدی را در حوزه آموزش عالی داشتیم و بر اساس گزارشات و آمارهای موجود در یک دوره ده ساله موفقیت های قابل توجهی را به دست آوردیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: رویکرد خصمانه کشورهای استکباری و تحریم های اعمال شده علیه ایران سبب شده دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما نقش بهتری را از خود نشان دهند.

وی با بیان اینکه بازه زمانی فعلی موقعیتی استثنایی است گفت: اساتید ما در بخش های مختلف پزشکی، فنی و علوم تجربی در دوران دفاع مقدس خود را نشان دادند و دانش بومی و فکر اساتید داخلی ما را به اهداف خود رساند.

غلامی گفت: لازمه رسیدن به خواسته ها نیازمند تدوین برنامه های علمی است و برای اشتغال زایی جوانان دوره های مهارت آموزی را ایجاد کرده ایم و این برنامه با روند تکاملی درحال اجرایی شدن است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به همکاری وزارت علوم و وزارت صنعت گفت: با وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی برنامه هایی تدوین شد تا بر اساس آن دانشجویان ما بتوانند وارد صنعت شده و کارورزی خود را طی کنند و دانشجویان کشاورزی از امکانات جهاد کشاورزی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۸ اساتید پیمانی که تازه استخدام می شوند در دوره های پیمانی ۶ ماه فرصت مطالعاتی خود را در صنعت طی می کنند.

غلامی درباره بازنگری آیین نامه ارتقا گفت: در این آیین نامه بازنگری هایی انجام و به دانشگاه ها ابلاغ شده است بعضاً انتقادی که به این آیین نامه می شد این بود که به مباحث نظری و تولیدات مکتوب توجه شده و کمتر به بحث عملی توجه شده است که در بازنگری که صورت گرفت به فعالیت های عملی و پایان نامه های کاربردی امتیاز داده شد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری یادآوری کرد: این روزها انتظار از مراکز علمی برای حل مسائل و مشکلات کشور زیاد است و امیدواریم بیش از پیش در این شرایط خاص نقش دانشگاه ها را نشان دهیم.

نظر شما