شناسهٔ خبر: 59654 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معمای کاهش واردات کاغذ تحریر/موسسات مطبوعاتی در صف واردات کاغذ

در حالی که آمار وزارت ارشاد خبر از افزایش واردات کاغذ مطبوعات به کشور می‌دهد در اتفاقی عجیب واردات کاغذ چاپ و تحریر به روایت این آمار با کاهش روبرو شده است.

معمای کاهش واردات کاغذ تحریر/موسسات مطبوعاتی در صف واردات کاغذ

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر ؛ اتفاقات عجیب در کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آمار منتشر شده در این نهاد که در حال حاضر مهمترین مرجع تأیید و تخصیص کاغذ دولتی میان ناشران و روزنامه‌نگاران است تمامی ندارد.

در هفته گذشته با وجود آغاز توزیع کاغذ دولتی در میان ناشران که مهر در گزارش درباره آن اطلاعاتی منتشر کرد (اینجا بخوانید)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه ۳۰۰۰ تن کاغذی که در حال حاضر در گمرکات موجود است در هفته آینده ترخیص خواهد شد.، در اظهاراتی با تأیید گزارش‌های مهر در این زمینه عنوان داشت: با توجه به اینکه کاغذ فرهنگی (نشر و مطبوعات) از غیرفرهنگی جدا شد، خود این موضوع اختلالی را در روند سامانه و مسیرهای اداری وزارت صمت و بانک مرکزی ایجاد کرد. که خوشبختانه سامانه‌های اداری، مرتب و منظم شدند و بانک مرکزی هم مسیر را در هفته جاری تسریع کرد.

با این همه در آخرین روز کاری هفته گذشته کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدول تازه و به روز شده خود از وضعیت پرونده‌های واردات کاغذ را منتشر کرد که در آن اتفاقات جالب توجهی رخ داده است.

از سویی تعداد پرونده‌های تأیید شده واردات کاغذ روزنامه در باز زمانی یک هفته از ۱۹ پرونده تأیید شده به ۳۹ پرونده افزایش یافته است که این به معنی تأیید واردات بیش از ۸ هزار تن کاغذ مطبوعات در هفته گذشته است. با این همه در اتفاق عجیب تعداد پرونده‌های تأیید شده برای واردات کاغذ چاپ و تحریر کاهش پیدا کرده و نزدیک به هزار تن از کاغذهایی که در هفته قبل عنوان شده بود از سوی این وزارتخانه تأیید شده از پروسه واردات خارج شده است.

همچنین پرونده‌های موجود در زمینه واردات کاغذ بالکی و چاپ و تحریر رول نیز ثابت باقی مانده است.

در جدول دوم (اینجا ببینید) که درباره وضعیت شرکت‌های وارد کننده است و در زمینه شرکت‌های وارد کننده کاغذ چاپ و تحریر تنها سه شرکت موفق به ترخیص کالای خود شده‌اند باقی شرکت‌ها که شامل دو شرکت عمده می‌شود که درباره یکی از آنها پیش از این گزارشی در مهر منتشر شد (اینجا بخوانید) کماکان آماری از وضعیت ترخیص کالای آنها که برخی از آنها دو سال پیش تأمین ارز شده است منتشر نشده است.

نکته دیگر اینکه ۵۳ پرونده تأمین کاغذ مصوب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سمت کماکان موفق به تأمین ارز برای واردات این محصول نشده‌اند که ارزش کالای هر پرونده به صورت متغیر بین ۲۰ تا ۵۰ هزار یورو عنوان شده است و البته برخی از این پرونده‌ها نیز با وجود اینکه با ارزهایی نظیر روپیه، یوان و لیر هم ثبت شده است کماکان تأمین ارز نشده است.

نکته جالب دیگر اینکه مؤسسات بزرگ مطبوعاتی مانند کیهان، اطلاعات، خراسان و جام جم به صورت شخصی اقدام به ثبت پرونده برای واردات کاغذ مطبوعاتی کرده‌اند که البته برای این تقاضاها تاکنون تأمین ارز نشده است.

از ۷۵ پرونده ثبت شده در جدول تازه ۳۸ پرونده اختصاص به تأمین کاغذ چاپ و تحریر و ۴۰ پرونده به کاغذ مطبوعات اختصاص پیدا کرده است.

جدای از این آمار در میان بسیاری از شرکت‌های مطبوعاتی وضعیت کاغذ روی خط قرمز قرار گرفته است و تأمین ارز نشده و ترخیص نشدن بسیاری از کاغذهای موجود در گمرک منجر به وضعیت حادی چون عدم انتشار در برخی روزنامه‌ها و کاهش شدید شمارگان و حذف انتشار در شهرستان‌ها نیز شده است.

در همین رابطه هفته گذشته محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در یک گفتگوی مطبوعاتی با تأیید اینکه نقل و انتقال پول و همچنین خرید و انتقال کالا به کشور دچار اختلال شده است عنوان داشت که توزیع کاغذ در میان مطبوعات در سه مرحله انجام شده است که در مرحله اول و با فوریتی ١٣٥٠ تن کاغذ میان مطبوعات توزیع شده و حدود ١٠ هزار تن کاغذ نیز در مسیر واردات به داخل کشور قرار گرفته است. حتی پیش‌بینی می‌شود اگر مشکلی ایجاد نشود ٢٠٠٠ تن کاغذ طی دو هفته آینده وارد کشور شده و بسرعت توزیع آن آغاز شود.

نظر شما