شناسهٔ خبر: 59766 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شاخص‌ترین اثر فلسفه حقوق در قرن بیستم چیست؟

کتاب «مفهوم قانون» چند سال پس از انتشار، فهم فلسفه‌ حقوق و شیوه‌ تدریس آن را در دنیای انگلیسی و غیرانگلیسی زبان دگرگون ساخت.

شاخص‌ترین اثر فلسفه حقوق در قرن بیستم چیست؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «مفهوم قانون» نوشته هربرت هارت یکی از آثاری است که محمد راسخ، حقوق‌دان و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با موضوع جنبه‌های اندیشه‌ای و تاریخی علم حقوق، با همکاری نشر نی منتشر کرده است.

راسخ علاوه بر کتاب مفهوم قانون که برای اولین بار در سال ۱۳۹۰ منتشر شده و چاپ هفتم آن در سال ۱۳۹۸ به بازار عرضه شده است، کتاب دو جلدی «حق و مصلحت؛ مقالاتی در فلسفه حقوق، فلسفه حق و فلسفه ارزش» را به عنوان اثری تالیفی و آثاری نظیر «قانون، آزادی و اخلاق»، اثر دیگری از هربرت هارت، «تاریخ مختصر تئوری حقوقی در غرب» اثر جان کِلی، «تاریخ تئوری‌های حقوقی اسلامی»، نوشته وائل بن حلاق، «فرهنگ نظریه حقوقی» نوشته برایان بیکس و «مبانی حقوق عمومی» نوشته مارتین لاگلین را در نشر نی منتشر کرده است.
 
راسخ در مقدمه‌ای که بر کتاب «مفهوم قانون» نوشته،آن را مهم‌ترین اثر در زمینه فلسفه حقوق به زبان انگلیسی، در سده بیستم معرفی کرده و گفته است: «این کتاب، چند سال پس از انتشار، فهم فلسفه‌ حقوق و شیوه‌ تدریس آن را در دنیای انگلیسی و غیرانگلیسی زبان دگرگون ساخت. این تأثیر شگرف موجب شد که درباره‌ کتاب و آموزه‌‏هایش مطالب بسیاری، نه‏‌تنها در زمینه‌ نظریه حقوقی بلکه همچنین در حوزه‌ی فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی، منتشر شوند. در نیم سده‌ گذشته، نظریه‌ حقوقی پروفسور هارت به کانون توجه در فلسفه‌ حقوق تبدیل شده است. پس از انتشار این اثر، نظریات جدی‏‌ای که در مراکز مهم آموزشی و پژوهشی حقوق، در سطح جهان، مطرح شده‌‏اند، صرفاً گامی در جهت بهبود یا نقد نظریه اثبات‏‌گرایی هارت بوده‌‏اند.»

در کتاب «مفهوم»، پس از نقد نظریه فرمان، قانون به‏‌مثابه اتحاد قواعد اولی و ثانوی معرفی می‌‏شود. اما این قواعد بافتی باز دارند و از این رو، «تقنین قضایی» بهای تنظیم قاعده‏‌مند حیات اجتماعی توصیف می‌‏شود. برداشت قاعده‏‌مند از قانون در مقابل دو گرایش افراطیِ نظری، یعنی شکل‌‏گرایی و قاعده‏‌شکاکی، قرار دارد که باید شرح داده و نقد شوند. هارت، پس از این شرح و نقد، به بحث از نسبت میان قانون، از یک سو، و اخلاق و عدالت، از سوی دیگر می‌‏پردازد و باریک‌‏بینانه، نکته‌‏هایی ژرف در این خصوص پیش می‏‌نهد. نشان‌‏دادن خلط میان دو نوع قانون طبیعی، و نیز ترسیم محتوای حداقلی حقوق طبیعی، که در حقیقت محدودیت‌‏های طبیعی همه نظام‌‏های هنجاری‏‌اند، نمایانگر موضع نظری او در برابر حقوق طبیعی هستند.
 
کتاب «مفهوم قانون» ۱۰ فصل و یک موخره دارد و به مفاهیمی نظیر پیچیدگی نظریه‌های حقوقی، قانون به مثابه دستور اجباری، تنوع قوانین، محدودیت‌های قانونی قدرت قانون‌گذاری، قاعده شناسایی و اعتبار قانونی، قطعیت و خطاناپذیری در آرای قضایی، عدالت و اخلاق، حقوق و اخلاق و حقوق بین‌الملل به‌‏مثابه مصداقی خاص از نظام حقوقی می‌پردازد.
 
نشر نی چاپ هفتم کتاب «مفهوم قانون» نوشته هربرت هارت را با ترجمه محمد راسخ در ۴۵۶ صفحه و با قیمت ۶۴ هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما