شناسهٔ خبر: 59787 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ابراهیمی‌دینانی در رونمایی از مستند زندگی «اکبر ثبوت»: ثبوت؛ در دین، هنر و فلسفه خوش درخشیده است

ابراهیمی دینانی در مراسم رونمایی از مستند زندگی «اکبر ثبوت» گفت: جناب استاد ثبوت دارای مقام ثبوتند و «ثبوت» ایشان بر «اثباتشان» می چربد.

ثبوت؛ در دین، هنر و فلسفه خوش درخشیده است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  مراسم رونمایی از مستند «جهانی بنشسته در گوشه‌ای» ویژه بررسی زندگی وخدمات علمی و فرهنگی اکبر ثبوت، محقق و پژوهشگر باسابقه فلسفه و تاریخ، روزگذشته باحضور رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و جمعی از استادان و علاقه‌مندان به حوزه اندیشه ایرانی و اسلامی، در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

در ابتدای این برنامه و پیش از پخش مستند، شهین اعوانی، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران طی سخنانی گفت: گروه سازنده مستند زندگی استاد اکبر ثبوت، کار خود را از سال ۱۳۸۴ آغاز کردند و درباره ۱۴ شخصیت برجسته فرهنگی و فلسفی و دینی مستندهای پرتره ای را تهیه کردند، در این راستا فیلم‌های مستندی درباره نصرالله پورجوادی، عبدالحمید آیتی، مرحوم علی محمدکاردان، مرحوم محسن جهانگیری، غلامحسین ابراهیمی دینانی تهیه شد که البته موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران هم دراین مسیر مساعدت‌های قابل توجهی با این تیم هنری داشته است.

وی اضافه کرد: «بیژن شکرریز» کارگرگردان این مجموعه، در گذشته در مجموعه تلویزیونی «مردان خدا» درباره شخصیت‌های بزرگی چون مرحوم علامه محمد کاظم عصار، استاد فاضل تونی و ۱۲ شخصیت مطرح از حکماً و عرفای ایرانی مستند حرفه‌ای و تأثیرگذاری را ارائه کرده است. همچنین فیلم سینمایی مرحوم استاد جلال الدین همائی با همکاری خانواده آن مرحوم توسط شکرریز ساخته شد و البته فیلم مستند «سالک فکرت» درباره غلامحسین ابراهیمی دینانی با کارگردانی او در جشنواره سینما حقیقت بسیار مورد توجه مخاطبین قرار گرفت.

وی در پایان سخنان خود گفت: از استاد اکبر ثبوت تشکر می‌کنم که دعوت این گروه هنری را پذیرفتند تا این مستند ساخته شود و حاصل آن در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و سپس در سیمای جمهوری اسلامی ایران برای علاقه‌مندان به حوزه اندیشه ایرانی و اسلامی به نمایش درآید.

اکبرثبوت؛ دانشمند ذی قیمت

در ادامه غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد فلسفه و حکمت اسلامی با قرائت بیتی از سعدی شیرازی به ایراد سخن پرداخت و گفت: به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل / و گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم…. مجلس امروز مزین است به نعمت حضور اندیشمند بزرگی چون استاد اکبر ثبوت که از جمله دانشمندان ذی قیمت ما هستند.

وی در ادامه اضافه کرد: امروز بین علمای ما مسئله مهمی مطرح است و آن تفاوت بین مقام ثبوت و اثبات است. در حقیقت اثبات، مقام نمود و ثبوت، مقام واقع است؛ در حقیقت جناب استاد ثبوت به حکم «الأسماء تُنَزّل من السّماء» نامشان- یعنی ثبوت- بی‌حکمت نیست و این اسم تصادفی نیست.

ابراهیمی دینانی تأکید کرد: جناب استاد ثبوت دارای مقام ثبوتند و «ثبوت» ایشان بر «اثباتشان» می چربد. ایشان در علم و فلسفه و صداقت زبانزداند والبته با مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی هم نسبت نزدیک دارند، پس هم خود و هم خانوادشان از بزرگان ایران به شمار می‌روند.

استاد پیشین دانشگاه تهران با بیان این نکته که انسان از رهگذر سه جلوه دین، هنر و فلسفه شناخته می‌شود، گفت: جناب ثبوت بحمدالله در هر سه این ساحت‌ها به خوبی درخشیده اند؛ آثار متعددی از ایشان به چاپ رسیده که بنده توفیق نداشتم همه آن کتب و آثاررا مطالعه کنم اما یکی از تالیفات ایشان را از ابتدا تا انتها با دقت و اشتیاق مطالعه کرده‌ام، کتابی که درباره حسن بصری نوشته‌اند، اگرچه که خیلی‌ها با این دانشمند مسلمان میانه خوبی ندارند، بنده همانند استاد ثبوت او را ازجمله بزرگ‌ترین عالمان جهان اسلام می‌دانم.

مولف کتاب ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام ادامه داد: استاد ثبوت؛ متواضع، بی‌ادعا اما پرمحتواست و هرآنچه که به رشته تحریر درآورده هم عمیق وپرمحتواست و خدمات فراوانی را به جهان اسلام و عالم تشیع ارائه کرده است.

وی تأکید کرد: امروز آثاری نوشته می‌شود که خیلی از آنها بی‌محتوا اند؛ حال آنکه آثار استاد ثبوت جملگی مهم و تأثیرگذارند، او هم اهل دیانت است و هم اهل فلسفه و تاریخ؛ کسانی که فلسفه می‌دانند و تاریخ نمی‌دانند، کمبتشان لنگ است و در حقیقت استاد ثبوت با تسلط بر فلسفه و دین و تاریخ، ازجمله استادانی‌اند که منشا آثار مهمی در ایران بوده و هست.

عدم همکاری دانشگاه تهران و کتابخانه ملی ایران

در پایان این برنامه و پس از پخش مستند «جهانی بنشسته در گوشه ای»، بیژن شکرریز، کارگردان این مستند طی سخنان کوتاهی گفت: معاونت سیما در رسانه ملی، حمایت مهم و قابل توجهی را از گروه سازنده این مستندها در این ایام داشته‌اند، همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره حامی ما بوده است؛ اگرچه که دانشگاه تهران و کتابخانه ملی ایران هیچ مساعدتی با ما انجام نداده‌اند، تا جایی که مدیر روابط عمومی دانشگاه تهران حتی درحد حضور حضور دوربین ما دراین دانشگاه هم همکاری نکردند و ما هنوز نتوانسته‌ایم تصاویر کاملی از این لوکیشن به‌عنوان دانشگاه «مادر» در ایران داشته باشیم و البته درمسیر همکاری با کتابخانه ملی ایران، از سوی این مجموعه به ما اعلام شد که چنین فعالیت‌هایی در اولویت کاری آنها نیست.

نظر شما