شناسهٔ خبر: 59856 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جذب دانشجو در رشته‌های جدید دانشگاه فرشچیان

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان از ایجاد رشته‌های جدید در این دانشگاه خبر داد.

جذب دانشجو در رشته‌های جدید دانشگاه فرشچیان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  بهمن نامورمطلق در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تأسیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان گفت: این دانشگاه با طرح فرهنگستان هنر و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس شد و در این مدت سعی کردیم رشته های مورد نظر این دانشگاه را شناسایی و تصویب کنیم که خوشبختانه کارها برای تصویب سه رشته «نگارگری»، «صنایع چوب» و «سفال و سرامیک» به خوبی پیش رفت.

وی ادامه داد: پیش از تأسیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان احساس می‌شد که هنر ملی و اسلامی ایرانی در خطر انقراض است و این دانشگاه به پیشنهاد هنرمندان مانند یک نوشدارو برای پیکره بیمار هنر کشور ایجاد شد تا از انقراض و فراموشی هنرهای سنتی و اسلامی جلوگیری کند و امیدواریم این دانشگاه بتواند نقش خود را به خوبی ایفا و هنر کشور را به دوران طلایی بازگرداند.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان با بیان اینکه حفظ، به روز رسانی، گسترش هنرهای اسلامی ایرانی و تربیت هنرمندان از جمله اهداف این دانشگاه است، خاطرنشان کرد: دروس ارائه شده در این دانشگاه زیر نظر مستقیم استاد فرشچیان و اساتید این حوزه مدیریت، نظارت و اجرا می شود و رشته هایی که در حوزه هنرهای سنتی در این دانشگاه درنظرگرفته شده برای نخستین بار است که در دانشگاه آزاد اسلامی ارائه می شود. طراحی رشته های مربوط به هنرهای سنتی یکی از درخواست های اهالی هنر بود که خوشبختانه در دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان محقق شد.

نامورمطلق با تأکید بر ایجاد رشته‌های جدید در دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان، اظهار داشت: برای آنکه بتوانیم به اهداف تعیین شده برای این دانشگاه برسیم، باید رشته‌های جدید تأسیس کنیم که رشته خوشنویسی، نمایش سنتی، نواهای سنتی و معماری سنتی از جمله این رشته هاست که در فاز بعدی تأسیس رشته های این دانشگاه قرار دارد.

وی ادامه داد: رشته طراحی فرش نیز چهارمین رشته هنرهای سنتی ارائه شده در این دانشگاه است که کارهای آن نهایی و در انتظار تصویب آن هستیم.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان با اشاره به پذیرش دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد از سال تحصیلی جدید، گفت: داوطلبان رشته های هنر دوره کارشناسی ارشد می توانند برای تحصیل در یکی از 4 رشته هنرهای سنتی این دانشگاه ثبت نام کنند. پیش بینی ما این است که امسال بتوانیم حداکثر 20 دانشجو برای هر رشته «نگارگری»، «صنایع چوب» و «سفال و سرامیک» جذب کنیم.

دکتر نامورمطلق با اشاره به نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان گفت: این دانشگاه در حال حاضر به دو شیوه کنکور کارشناسی ارشد یا دوره بدون آزمون ویژه استعدادهای درخشان دانشجو می پذیرد.

وی با اشاره به امتیازهای این دانشگاه در مقایسه با سایر دانشگاه ها خاطرنشان کرد: شیوه آموزش در این دانشگاه به روش استاد شاگردی است، یعنی زمانی که دانشجو در این دانشگاه جذب می‌شود، در هر رشته با دو استاد کار می‌کند و اساتید با منش و روش خود و ضوابط وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجویان را آموزش می دهند. برای این کار سعی کرده ایم بهترین اساتید را در حوزه های مختلف جذب کنیم.

دکتر نامورمطلق کاربردی بودن آموزش‌ها و توجه به خلاقیت و طراحی را از دیگر ویژگی های این دانشگاه عنوان کرد و افزود: سعی ما بر این است که حتی‌الامکان دروس نظری را داشته باشیم، اما تأکید دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان بر کاربردی بودن حداکثری رشته هاست تا بتوانیم در پایان دوره افراد هنرمند، خلاق و طراح تربیت کنیم، چرا که استاد فرشچیان هم به خلاقیت و طراحی تأکید دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر مدرک فارغ التحصیلی دانشجویان در این دانشگاه، اجازه نامه استاد هم به دانشجویان صادر می شود تا علاوه بر مدرک دانشگاهی، دانشجویان حائز شرایط لازم مدرک معنوی اجازه نامه استاد هم داشته باشند.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان در پایان گفت: در زمینه حمایت از تحصیل دانشجویان مستعد در این دانشگاه با سازمان مرکزی به توافق رسیدیم که بتوانیم افراد دارای استعداد را بورس کنیم و بتوانیم شرایط حمایتی را برای این افراد ایجاد کنیم. سعی داریم در این دانشگاه علاوه بر فعالیت های آموزشی، زنجیره پژوهش، نمایش و بازار شکل بگیرد تا زنجیره آموزش و مهارت در این دانشگاه کامل باشد.

نظر شما