شناسهٔ خبر: 59885 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طراحی برنامه‌های جدید عفاف و حجاب در دانشگاه تهران

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه ماه هاست روی آیین نامه عفاف و حجاب کار شده است، گفت: برای سال جدید تحصیلی طرح هایی در راستای این آیین نامه ارائه می شود.

طراحی برنامه‌های جدید عفاف و حجاب در دانشگاه تهران

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مجید سرسنگی در گفتگویی با اشاره به تصویب آیین نامه جدید حجاب گفت: ما همواره حجاب و عفاف را از یکدیگر جدا می کنیم؛ چرا که شاید دختر خانمی حجابش کامل نباشد؛ ولی این بدان معنا نیست که عفت ندارد.  

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه در راستای اجرایی کردن این آیین نامه، بحث، از منظر پوشش دانشگاهی مطرح شده است، افزود: معتقدیم همانطور که یک فرد در دانشگاه باید موارد مختلفی از جمله ادبیات زبانی و رفتار شایسته را رعایت کند، باید به موضوع پوشش مناسب نیز بعنوانِ یکی از تکالیف، توجه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه رعایت پوشش، فقط مختص به ایران نیست، ادامه داد: خواهش من از افرادی که در این باره نقد غیرمنصفانه داشته و برای آن حاشیه سازی می کنند این است که نیم نگاهی به سایت دانشگاه های بزرگ و معتبر دنیا،  قوانین و ضوابط آنها داشته باشند.  

سرسنگی اظهار داشت: همه جای دنیا روال این است که وقتی وارد محلی می شوید باید قواعد و کدهای پوششی آن محل را رعایت کنید. کما اینکه مهمانداران هواپیما، لباس خاص و یونیفورم مهمانداری به تن می کنند. در دانشگاه نیز همینطور است؛ وقتی فردی قدم به فضای دانشگاه می گذارد، اجازه ندارد پوششی همسان با لباسی که در یک مهمانی و یا محیط‌های دیگرِ خارج از دانشگاه به تن دارد، داشته باشد.  

وی با بیان اینکه دانشگاه بواسطه هویتی که دارد باید در همه زمینه ها خصوصاً رفتار، گفتار و پوشش برای جامعه الگو باشد، گفت: به همین دلیل بحث حجاب از اردیبهشت ماه و ماه مبارک رمضان به طور جدی، مورد تاکید قرار گرفت و تردیدی نیست که این یک خواسته عمومی بوده و موضوعی نیست که صرفاً قرار باشد بنا بر سلیقه یک مدیر انجام شود.

سرسنگی ادامه داد: نباید از یاد ببریم که ما در کشوری مبتنی بر نظام جمهوری اسلامی زندگی می کنیم؛ بنابراین در وهله اول یکایک ما ایرانیان مادامی که در ایران زندگی می کنیم، موظف به پاسداشت قوانین و ارزش‌های این کشور هستیم و در ثانی بواسطه حضور در محیط فرهنگی دانشگاه، مسئولیت و وظیفه ما نسبت به محترم  شمردن قوانین، دوچندان می شود.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه ماه هاست روی آیین نامه عفاف و حجاب کار شده است، گفت: امیدوار هستیم برای سال جدید تحصیلی بتوانیم طرح هایی را در راستای این آیین نامه که مورد تاکید وزارت علوم نیز هست، ارائه کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه دانشجویان ما، افرادی معتقد، متدین و پایبند به نظام و انقلاب هستند و تجربه و سابقه ۳۰ ساله بنده در دانشگاه، حاکی از این است که عده قلیلی هستند که شاید آن معیارهای مورد نظرِ دانشگاه را در حوزه پوشش رعایت نمی کنند.  

وی افزود: ضرورت پاسداشت از ارزشهای دینی و ملی ایجاب می کند که به این معضل به چشم یک آسیب فرهنگی نگاه کنیم و در راه برطرف ساختن آن، بیش از آنکه بخواهیم مسئله را انضباطی تلقی و برخورد کنیم، باید با آنها صحبت کرده و کار تبلیغی و ترویجی انجام دهیم.  

سرسنگی در پایان گفت: لذا ما اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی خود را برای حل این مشکل انجام خواهیم داد و نهایتاً اگر عده معدودی همچنان عناد داشته باشند و بخواهند فضای دانشگاه را غیر دانشگاهی کنند، طبیعتاً بنا به انتظار جامعه دانشگاهی، با آن ها برخورد خواهد شد و قطعاً اجازه نخواهیم داد، بواسطه وجود چند نفر، فضای فرهنگی دانشگاه، از بیرون، فضای نامناسبی به چشم آید.

نظر شما