شناسهٔ خبر: 59952 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همه چیز در رابطه با درجه بندی هتل‌ها

مِستر بلیط در این مطلب خود به همه چیز در رابطه با درجه بندی هتل‌ها می‌پردازد.

کیفیت هتل‌ها در غالب کشورهای دنیا با ستاره مشخص می‌گردد. احتمالاً تا بحال در مورد کیفیت هتل‌ها با تعداد ستاره‌های متفاوت زیاد شنیده باشید و یا حتی آن‌ها را تجربه کرده باشید. اما اصولاً درجه بندی هتل‌ها چیست؟ مِستر بلیط در این مطلب خود به همه چیز در رابطه با درجه بندی هتل‌ها می‌پردازد.

درجه بندی هتل‌ها (Hotel Rating) سیستمی است که برای طبقه بندی هتل‌ها بر اساس کیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله اهداف ابتدایی این رتبه بندی می‌توان به اطلاع رسانی به مسافران در مورد امکانات اولیه‌ی قابل انتظار اشاره کرد. امروزه در این باب در زبان انگلیسی از واژه‌های زیادی مانند grading، rating و classification استفاده می‌شود که منظور از تمامی آن‌ها درجه بندی هتل است.

سازمان‌های متفاوت طیف وسیعی از سیستم‌های رتبه بندی را در سراسر جهان طرح ریزی کرده و به وجود آورده اند. سرویس‌های غذا و سرو غذا، تنوع اتاق‌ها و امکانات متفاوت آن‌ها، مراکز ورزشی و تناسب اندام، موقعیت جغرافیایی و امکانات اضافی هتل معمولاً در تعیین استاندارد در نظر گرفته می‌شود. بسیاری از هتل‌ها از یک سیستم شامل تعداد ستاره استفاده می‌کنند. طبیعتاً تعداد ستاره‌ی بیشتر نشان دهنده‌ی امکانات بیشتر و لوکس بودن هتل است.

استانداردها در درجه بندی هتل‌ها

سیستم رایج‌تر در درجه بندی هتل‌ها شامل ستاره و حروف A تا F است. واژه‌هایی نظیر دولوکس (Deluxe)، لوکس (Luxury)، فرست کلاس (First Class)، کلاس توریستی (Tourist Class)، کلاس استاندارد و کلاس اقتصادی (Budget/Economy Class) بیشتر به انواع هتل‌ها اشاره دارند تا درجه بندی آن‌ها. برخی از کشورها مانند بلژیک، دانمارک، مالت، پرتغال، یونان، اسپانیا، هلند و مجارستان دارای استاندارد واحد عمومی هستند. اما در کشورهایی چون اتریش، آلمان و سوئیس انجمن صنفی هتل‌ها با استفاده از سیستم پنج ستاره به امتیاز بندی هتل‌ها می‌پردازد. همانطور که واضح است پنج ستاره به هتل لوکس و تک ستاره به هتل بسیار معمولی گردشگری اختصاص دارد. این انجمن دو ستاره را به کلاس استاندارد، سه ستاره را به هتل‌های راحت و چهار ستاره را به فرست کلاس تخصیص می‌دهد.

در فرانسه موضوع درجه بندی هتل‌ها با دیگر کشورهای اروپایی تفاوت چندانی ندارد؛ هتل‌ها با سیستم چهار ستاره ای درجه بندی می‌شوند و حرف L به عنوان نمادی برای هتل‌های لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درجه بندی هتل‌ها بر اساس کشور

اما هتل‌ها دارای درجه بندی دیگری نیز هستند که بر اساس کشورشان انجام می‌شود.

استرالیا

در استرالیا نظر مصرف کننده به عنوان یکی از مهم‌ترین معیارهای دسته بندی در نظر گرفته می‌شود. در واقع استرالیا یکی از اولین کشورهایی بود که در سیستم‌های طبقه بندی مستقل اقامتی در جهان در سال ۲۰۱۵ قرار گرفت. نحوه‌ی درجه بندی در این روش بدین گونه است که هتل بر اساس نظر مهمانان گذشته و نظرات وب‌سایت‌های متفاوت و البته معتبر در کنار رتبه بندی مستقل رتبه بندی می‌شود. برای اینکه هتل‌هایی که قرار است بر اساس نظرات مسافران قضاوت شوند به طور منصفانه رتبه بندی گردند مؤسسه‌ی ویلیام آنگلیس استرالیا یک چارچوب مجزا برای این ارزیابی ارائه کرده است.

در این چارت، هتل‌هایی که به پاکیزگی اهمیت نمی‌دهند و به مسافرانشان با دریافت هزینه‌های اضافی خدماتی را ارائه می‌دهند تک ستاره می‌شوند، هتل‌هایی که بر نیازهای مسافرانی که به هزینه‌ها توجه دارند تمرکز کرده، و سعی در معقول نگه داشتن قیمت اتاق‌ها از طریق محدود کردن امکانات دارند دو ستاره را از آن خود می‌کنند. سه ستاره به هتل‌هایی اختصاص دارد که امکانات متعدد مورد نیاز مسافران را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، البته امکاناتی که بیشتر از جای خواب باشد. کیفیت طراحی برتر و امکانات برای مهمان‌های متنوع و متفاوت را هتل‌هایی ارائه می‌دهند که چهار ستاره تعریف شده اند و در نهایت پنج ستاره متعلق به امکانات و اتاق‌های لوکس و خدمات بسیار کامل در سطح عالی است.

از کشورهای دیگری که دارای سیستم مستقل درجه بندی هتل هستند می‌توان به فیلیپین و بریتانیا اشاره کرد.

لازم به ذکر است هنوز یک سیستم صد در صد واحد برای طبقه بندی هتل‌ها که در همه‌ی نقاط جهان مورد استفاده قرار بگیرد موجود نیست، اما اکثر کشورهای دنیا بر اساس سیستم رتبه بندی ستاره ای عمل کرده و هتل‌های خود را طبقه بندی می‌کنند.

ایران نیز همانند دیگر کشورهای جهان از همان سیستم ستاره ای استفاده می‌کند: ۵ ستاره به لوکس‌ترین و تک ستاره به معمولی‌ترین هتل که تنها جای خواب، سرویس بهداشتی و دوش حمام به مسافر ارائه دهد اختصاص دارد. به طور مثال چنانچه قصد سفر به اهواز را داشته باشید می‌توانید از طریق هواپیما که بهترین و سریع‌ترین روش سفر به این شهر است استفاده کنید. بعد از خرید بلیط هواپیما اهواز و رسیدن به این شهر، می‌توانید به مشهورترین هتل ۵ ستاره‌ی این شهر به نام پارس رفته و اتاقی با امکانات کامل و لوکس تهیه نمایید. در شهرهای بزرگ‌تر اما تعداد هتل‌های ۴ و ۵ ستاره بیشتر است. به طور مثال از هر نقطه ای که بلیط هواپیما تهران را تهیه و به این مقصد اقتصادی و گردشگری سفر کنید می‌توانید از هتل‌های ۵ ستاره‌ی موجود در این شهر مانند هتل اسپیناس پالاس، هتل پارسیان و یا هتل لاله‌ی تهران بهره ببرید.

هتل‌های با ۵ ستاره بیشتر

برخی از هتل‌ها خود را با نام ۷ ستاره در تبلیغات معرفی می‌کنند. به طور مثال هتل برج العرب در دبی، امارات متحده‌ی عربی که در سال ۱۹۹۸ افتتاح شد به عنوان اولین هتل ۷ ستاره در سراسر جهان شناخته می‌شود. نمونهی دیگری در این مورد هتل گالریا میلان، ایتالیا است که در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد.

منبع : اسپاتنا

نظر شما