شناسهٔ خبر: 60006 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

هر آنچه باید در مورد صافکاری و صافکاری حرفه ای بدانید

امروزه اتومبیل به یکی از کلیدی‌ترین وسایل زندگی انسان تبدیل شده است. گسترش روز افزون استفاده از ماشین باعث افزایش تصادفات و متعاقب آن آسیب رسیدن به بدنه اتومبیل‌ها گردیده است. بدنه اتومبیل ساخته شده از چند لایه فلز است که با روکش‌هایی از رنگ پوشانده شده اند و شکل یکدستی به خود گرفته اند. تصادفات کوچک و بزرگ یا سهل انگاری‌های عمدی یا سهوی ممکن است باعث آسیب رساندن به این لایه‌ها گردد. افزایش میزان تصادفات و آسیب رسیدن به خودروها سبب افزایش شغل‌های مرتبط با تعمیر مشکلات خودرو و بدنه آن گردیده است.

 یکی از شغل‌های مهم در زمینه بدنه خودرو، صافکاری و نقاشی اتومبیل است. شناخت هرچه بهتر این شغل می‌تواند دید بهتری از شرایطی که برای صافکاری اتومبلیتان نیاز است به دست آورید.

صافکاری چیست؟

صافکاری مجموعه فعالیت‌های است که یک صافکار برای ترمیم بدنه آسیب دیده خودرو انجام می‌دهد. این فعالیت‌ها با توجه به دامنه و وسعت آسیب وارده به بدنه اتومبیل ممکن است از چکش کاری ساده تا نقاشی بدنه ترمیم شده متغیر باشد. هر چه آسیب وارده به بدنه ماشین بیشتر و بزرگ‌تر باشد به همان میزان نوع صافکاری که باید بر روی بدنه اتومبیل انجام شود گسترده‌تر خواهد بود. صافکاری شامل انجام صافکاری بی رنگ و صافکاری و نقاشی است که با توجه به نوع آسیب انجام می پذیرید.

یک صافکار حرفه ای می تواند با استفاده از ابزار صافکاری بی رنگ، بدنه اتومبیل شما را در صورتی که بدنه اتومبیل دچار خراش های عمیق، پارگی و ریختگی رنگ نشده باشد، مانند روز اول به شما تحویل دهد.

امروزه بهترین صافکاران از دستگاه های صافکاری برای انجام صافکاری بدنه خودرو استفاده می نمایند. این دستگاه ها با کاهش صدمات ناشی از صافکاری دستی، مطمئن ترین راه برای ترمیم بدنه خودروهای لوکس به خصوص ماشین های خارجی می باشد.

صافکاری حرفه ای

امروزه صافکاری به یکی از موفق ترین خدمات حوزه خودرو تبدیل شده است. با گسترش هرچه بیشتر استفاده از ماشین و افزایش تعداد آنها در شهرها و جاده های کشور، صافکاری و سایر فعالیت های مربوط به ترمیم و تعمیر بدنه خودرو از جایگاه خاصی برخودار گردیده اند.

با توجه به قیمت روزافزون اتومبیل و روی آوردن مردم به خرید اتومبیل های دسته دوم، صافکاری حرفه ای بدنه خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است. توجه به این نکته که هر لکه، فرو رفتگی، برآمدگی یا رنگ ریختگی بدنه خودرو می تواند قیمت آن را تا حد زیادی کاهش دهد، صاحبان خودرو را بر آن داشته است برای جلوگیری از افت شدید قیمت اتومبیل خود، ماشین های تصادفی خود را به یک صافکار حرفه ای بسپارند تا با انجام یک صافکاری بی نقص، بدنه خودرو مانند روز اول نمایش داده شود و اتومبیل با کاهش قیمت شدیدی مواجه نگردد.

ابزار جدید صافکاری ماشین

با گسترش هرچه بیشتر استفاده انسان از اتومبیل به همان نسبت میزان تصادفات نیز افزایش می‌یابد. بدنه خودرو به عنوان لباس خودرو شناخته می‌شود که آن را در برابر آسیب‌های خارجی، ضربات، تغییرات دما و بارش‌های جوی محافظت می‌نماید. بدنه اتومبیل ها در صورت آسیب دیدن نیازمند متخصصین صافکاری برای تعمیر بدنه خودرو می‌باشد. آسیب‌های وارده به بدنه اتومبیل می‌تواند در نوع خود کوچک یا بزرگ باشد که با استفاده از روش‌های متفاوتی در صافکاری قابلیت ترمیم دارند. ابزار صافکاری یکی از مهمترین فاکتورهای یک صافکاری مناسب و عالی است. امروزه ابزار صافکاری با توجه به رشد صنعت خودرو سازی از تحول زیادی برخودار شده اند.

صافکاری با قالب تنه (صافکاری سنتی)

صافکاری سنتی دارای نقاط ضعف بسیاری بوده است و تنها صافکاران بسیار حرفه ای قادر هستند با استفاده از صافکاری سنتی و ابزار آن یک کار بی عیب و نقص را در صافکاری به شما تحویل دهند. صافکاری سنتی با استفاده از ابزار مشتی و قالب تنه در بسیاری از صافکاری‌های قدیمی تهران و شهرستان‌های ایران همچنان ادامه دارد که پاسخگوی ماشین‌های قدیمی می‌باشد و درباره نیاز ماشین‌های لوکس خارجی جوابگو نیستند.

صافکاری بی رنگ

امروزه با توجه به افزایش روز به روز قیمت خودرو، صافکاری بی رنگ به عنوان ترفندی برای جلوگیری از کاهش قیمت ماشین‌های تصادفی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. صافکاری بی رنگ یکی از اصلی ترین خدمات ممکن در هر صافکاری است و یک صافکار حرفه ای باید بتواند حتی الامکان آسیب های وارده به بدنه خودرو را با استفاده از صافکاری بی رنگ ترمیم نماید.

صافکارحرفه ای با تشخیص میزان آسیب وارده شده به اتومبیل تصمیم به تعمیر بدنه با استفاده از صافکاری بی رنگ، صافکاری و نقاشی یا تعویض قطعه می گیرد. در برخی موارد شدت آسیب به قدری وسیع است که صافکار ناگریز از برش قسمتی از بدنه خودرو برای رفع آسیب دیدگی خواهد بود یا برای ترمیم بهتر قسمت صدمه دیده ماشین ناچار از رنگ زدن آن قسمت است.

در مواقعی که ضربات وارده به بدنه اتومبیل شدید نبوده و باعث ایجاد خراش و پارگی در بدنه اتومبیل نگردد، صافکار با انجام تقه گریسی بدنه تو رفته یا قر شده اتومبیل را صاف می‌کند. تقه گریسی قسمتی از صافکاری است که بدون استفاده از برش و رنگ کاری منجر به ترمیم بخش آسیب دیده مانند روز اول می شود.

صافکاری حرارتی

صافکاری حرارتی مهمترین بخش صافکاری است که می تواند به تنهایی بدون رنگ آمیزی بدنه خودرو مورد استفاده قرار گیرد. صافکار در این نوع صافکاری با شناسایی دقیق محل آسیب دیده اقدام به بازنمودن قطعه می نماید. همانطور که گفتیم بدنه اتومبیل از قطعات زیادی تشکیل می شود که هریک از آنها امکان جدا سازی و حتی تعویض دارد. صافکار پس از جدا کردن قطعه با استفاده از سمباده و آب سطح داخلی قطعه را کاملا سمباده زده تا میدان دید مناسب خود برای وارد کردن ضربات پیدا کند. پس از آن قسمت مشخص شده برای چکش کاری از پشت، توسط دستگاه‌های حرارتی، در معرض شعله مستقیم قرار می گیرند تا آهن به کار رفته در آنها نرم شده و خاصیت چکش خواری پیدا کند. در این زمان صافکار با وارد کردن ضربات اصولی و حساب شده به وسیله چکش یا مشتی اقدام به صاف کردن قسمت قر شده می کند. پس از طی این مرحله قطعه صاف شده را در معرض نور خورشید قرار می دهند تا مرحله موج گیری و ترمیم خطوط را انجام دهند. این مرحله بسیار حساس است و تنها صافکار حرفه ای می توانند موج گیری را به گونه ای انجام دهند که هیچ اثری از آن بر روی بدنه خودرو باقی نماند. موج گیری شامل ترمیم خطوط و انحناهای ایجاد شده در بدنه است که با استفاده از مشتی و انواع فنر رد ابعاد و اندازه های متفاوت انجام می گردد. پس از موج گیری قطعات جدا شده پس از میزان کاری به بدنه خودرو متصل می گردند.

اگر اتومبیل خود را به یک صافکار حرفه ای سپرده باشید با گذراندن همین مراحل ماشین شما صافکاری شده و دیگر نیازی به طی مراحل دیگری ندارید.

صافکاری رضایی با بهره گیری از ۲۰ سال تجربه تیم ماهر و باتجربه‌ی خود در ارائه انواع خدمات صافکاری اعم از صافکاری بی رنگ، صافکاری و نقاشی، کارشناسی رنگ بدنه خودرو، سرامیک خودرو، پولیس ماشین و ... یکی از برترین صافکاری‌های شرق تهران است که با استفاده از پیشرفته ترین ابزار صافکاری و دستگاه‌های روز اقدام به صافکاری انواع اتومبیل داخلی و خارجی می‌نماید.

برچسب‌ها:

نظرات مخاطبان 1 1

  • ۱۳۹۹-۰۲-۲۴ ۰۲:۳۳بهرام احمدی (زرین دست) 8 29

    سلام توضیحات بسیار عالی . ضمن خسته نباشید ب خدمت استاد رضایی و گروه حرفه ای ایشان .بنده نیز در حرفه صافکاری متخصص و حرفه ای و ب روز هستم ..خوشحال و باعث افتخار می باشد که پس از تست صافکاری در تعمیرگاه جناب رضایی مشغول بکار باشم . سپاس .بهرام زرین دست 
                                

نظر شما