شناسهٔ خبر: 60019 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

صفر تا صد مراحل ثبت شرکت در کانادا

یکی از روش‌های بسیار نتیجه بخش برای گرفتن انواع ویزای کانادا و اقامت در این کشور ثبت شرکت تجاری است. برای ثبت شرکت در کانادا باید شرایط مختلفی را مد نظر قرار داد و قبل از اقدام به ثبت باید در مورد موضوعات مختلف اطلاعاتی را کسب نمود. شخصی که قصد ثبت شرکت در کانادا دارد باید تحقیق کند که چه فعالیت‌های تجاری در کانادا مجاز هستند.

  در واقع ممکن است برخی از فعالیت‌های تجاری در کشوری مجاز باشند اما در کشور دیگر غیر مجاز تلقی شوند. هر کشوری با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی خود و با توجه به زیر ساخت‌ها و امکانات خود و همچنین قوانین یک سری فعالیت تجاری را غیر مجاز اعلام می‌کند. شما باید از این فعالیت‌های غیرمجاز مطلع باشید و مراقب باشید که آن‌ها را به عنوان موضوع شرکت خود انتخاب نکنید. همچنین باید تحقیق کنید فعالیتی که قرار است موضوع ثبت شرکت قرار بگیرد آیا در کشور کانادا فعالیت مورد نیاز این کشور در حوزه اقتصاد، صنعت و غیره محسوب می‌شود یا خیر. همان طور که میدانیم ممکن است موضوعات زیادی برای ثبت شرکت در کانادا وجود داشته باشد اما باید توجه نمود که ایا همه آن‌ها دارای توجیه اقتصادی هستند یا خیر.

در واقع به صرف ثبت یک شرکت نمی‌توانید ویزای کانادا را دریافت کنید بلکه ثبت شرکت باید برای کشور کانادا تولید علم یا ثروت کند. در کنار مطالب گفته شده باید به این نکته هم توجه کنید که آیا موضوع شرکت سودآوری به همراه دارد یا خیر. البته وقتی یک فعالیتی در کشور کانادا مورد نیاز در یک عرصه مثل صنعت یا پیشرفت علمی باشد سود آور هم هست. دلیل توجه به موضوع سودآوری این است که شما برای زندگی در کانادا نیاز به  درآمد دارید و ثبت شرکت نباید فقط وسیله‌ای برای اخذ ویزا باشد بلکه باید به ثبت شرکت به عنوان ابزاری برای کسب درآمد توجه شود.

 یکی دیگر از موضوعاتی که در ثبت شرکت باید به آن توجه نمود نوع شرکتی است که باید ثبت شود. برای ثبت شرکت در کانادا باید نسبت به انواع شرکت‌هایی که در قانون کانادا معرفی شده‌اند شناخت پیدا کنید و باید بررسی کنید که ثبت کدام نوع از شرکت‌ها با توجه به شرایط اقتصادی کانادا و با توجه به فعالیتی که قرار است انجام شود مناسب‌تر است. همچنین شما باید بررسی کنید که بانک‌های کانادا به کدام دسته از شرکت‌ها وام و تسهیلات بیشتری اعطا می‌کنند و به کدام نوع از شرکت‌ها اعتماد بیشتری برای همکاری وجود دارد. معمولا شرکت‌هایی که تضمین بیشتری به طلبکاران خود می‌دهند برای تجارت و همکاری با آن‌ها اعتماد بیشتری وجود دارد و تسهیلات بیشتری هم از بانک‌ها و موسسات مالی می‌توانند دریافت کنند.

 شما باید برای شرکت خود نام تجاری و علامت تجاری هم انتخاب کنید. نام تجاری به اسمی گفته می‌شود که شرکت شما به ان شناخته می‌شود برای انتخاب نام تجاری مقرراتی باید رعایت شود از جمله این که نباید نام انتخابی تکراری باشد یا با نام تجاری دیگری شباهت زیاد داشته باشد به طوری که با آن خلط شود. به طور کلی در قوانین تجاری هر کشوری برای نام تجار مقرراتی پیش‌بینی شده است که موسس شرکت باید به ان توجه کند. شما برای شرکت خود باید علامت تجاری هم انتخاب کنید. علامت تجاری می‌تواند یک شکل یا طراحی یا حتی یک صدای خاص باشد. که انتخاب علامت تجاری هم باید مطابق با مقررات تجاری کانادا باشد. ثبت شرکت در هر کشوری دارای تشریفات است. این تشریفات بستگی به نوع شرکتی دارد که انتخاب می‌کنید. بعضی از شرکت‌ها مثل شرکت سهامی که دارای سهامدار هستند برای تاسیس نیاز به تشکیل مجمع عمومی دارند. در این مجمع سهامداران شرکت یعنی کسانی که سهام شرکت را خریداری کرده‌اند حضور پیدا می‌کنند و مسائل مرتبط با شرکت در ان تصویب می‌شود.

برای ثبت شرکت در کانادا در ایالت‌های مختلف، مقررات متفاوتی حاکم است. مثلا برای ثبت شرکت در ایالت بریتیش کلمبیا شما باید در خواست ثبت شرکت را از سایت اداره ثبت شرکت‌های همان ایالت دریافت کنید یا به صورت حضوری به اداره ثبت شرکت‌ها در همان ایالت مورد نظر رجوع کرده و فرم را دریافت کنید. برای ثبت شرکت در ایالت آنتاریو می‌توانید به دفتر عمومی شعبه شرکت‌ها مراجعه کنید و فرم ثبت شرکت را به صورت حضوری تکمیل کنید یا از طریق سایت فرم را دریافت کنید و پس از تکمیل، از طریق پست ارسال کنید. برای ثبت شرکت در ایالت آلبرتا اگر متقاضی قصد ثبت شرکت تک شریکی داشته باشد یعنی خودش به تنهایی مالک شرکت باشد یا قصد ایجاد شرکت با مسوولیت محدود را داشته باشد باید شرکت خود را ثبت کند.

 ثبت شرکت در این ایالت نیازی به تکمیل فرم ندارد چون اطلاعات راجع به شرکت به طور مستقیم در سیستم کامپیوتری ثبت شرکت وارد می‌شود. برای ثبت شرکت در ایالت نووا اسکوشیا باید درخواست ثبت شرکت به طور حضوری یا به صورت ان‌ لاین به اداره ثبت شرکت‌ها در این ایالت ارسال شود. برای ثبت شرکت تجاری در ایالت کبک شما باید فرم ثبت را به زبان فرانسه یا به زبان انگلیسی تنظیم کنید و به ایالت منترال یا کبک ارسال کنید.

شرکت‌ها در کانادا به تک عضوی، گروهی، سهامی و تعاونی تقسیم می‌شوند. در شرکت تک عضوی یک شخص به تنهایی مالک شرکت است. در این نوع شرکت تمام مسوولیت بر عهده یک شخص است و به شرکت تک عضوی برای اعطای وام و تسهیلات زیاد اعتماد نمی‌شود به همین دلیل هم شرکت خوبی برای خارجیانی که قصد تشکیل شرکت در کانادا دارند محسوب نمی‌شود. در شرکت سهامی سرمایه شرکت به قطعات سهم تقسیم شده و توسط سهامداران خریداری می‌شود. در این نوع شرکت مسوولیت هر یک از سهامداران به میزان سهامی است که خریداری می‌شود. شرکت سهامی یکی از بهترین انواع شرکت‌هاست که به راحتی می‌توان کمبود سرمایه را از طریق ان جبران کرد. شرکت گروهی هم نوعی از شرکت است که در ان بین شرکا رابطه تضامنی برقرار است. به این معنا که هر یک از ان‌ها بابت تمام بدهی شرکت در مقابل طلبکاران مسوول است.

شرکت‌های تعاونی هم بیشتر برای اهداف ملی تشکیل می‌شوند. کسی که درخواست ثبت شرکت را داده خودش می‌تواند به دلیل داشتن شرکت در کانادا ویزای این کشور را دریافت کند. در واقع این امکان وجود ندارد که یک شخص درخواست ثبت شرکت بدهد و به تبع ان برای چند شخص دیگر هم به عنوان شریک در شرکت یا سهامدار شرکت درخواست ویزا بدهد. مگر این که اشخاص دیگر هم در خواست ثبت شرکت به عنوان متقاضی ثبت نام خود را قید کرده باشند و در واقع اداره ثبت شرکت‌ها در ایالت مورد نظر همه آن‌ها را متقاضی ثبت شرکت تلقی کند.  بعد از ثبت شرکت باید برای گرفتن حساب مالیات بر درآمد و گرفتن مجوز کسب و کار اقدام کنید.

کسی که قصد ثبت شرکت تجاری در کانادا دارد باید برای شرکت خود اساسنامه تنظیم کند. اساسنامه شناسنامه شرکت است و در آن اطلاعات مربوط به شرکت قید می‌شود. این اطلاعات عبارتند از: ۱) نام شرکت. در واقع هر شرکتی برای این که از سایر شرکت‌ها متمایز شود باید دارای نامی باشد و نام هم باید متناسب با فعالیت شرکت باشد. ۲)  تعیین ایالتی که قرار است شرکت در آن فعالیت داشته باشد. این به معنای تعیین اقامتگاه برای شرکت است. هر شخصی باید دارای اقامتگاه باشد. شرکت هم چون یک شخص حقوقی محسوب می‌شود باید دارای اقامتگاه باشد. اقامتگاه تا حدودی حقوق شرکت را می‌تواند تعیین کند.

 ۳) تعیین مدیران شرکت. در اساسنامه باید مدیران شرکت که در واقع نماینده شرکت محسوب می‌شوند تعیین شوند. مدیران به نام شرکت و در راستای اهداف شرکت فعالیت می‌کنند و هر اقدامی که ان‌ها انجام بدهند مثل این است که شرکت انجام داده است به همین دلیلی باید نام ان‌ها در اساسنامه مشخص شود. ۴) تعیین سهم هر یک از شرکا. سهم هر یک از شرکا باید به طور دقیق در اساسنامه قید شود چون سود و ضرر هر یک از سهامداران یا شرکا بر اساس سهم آن‌ها در شرکت تعیین می‌شود. ۵) تعیین نحوه نقل و انتقال سهام شرکت. ممکن است نقل و انتقال سهام منوط به توافق همه شرکا یا برخی از آن‌ها باشد. همچنین ممکن است مقرر شود که نقل سهام همراه با تنظیم سند رسمی باشد یا ممکن است نقل و انتقال منوط به ثبت در دفتر ثبت سهام شرکت شود.

 ۶) اگر شرکت اصلی یا مادر دارای شعب است باید این شعب در اساسنامه معرفی شوند. شعب در واقع زیر مجموعه شرکت هستند و ممکن است شخصیت حقوقی مستقل داشته باشند. ۷) اگر شرکت با توجه به موضوع فعالیت دارای مقرراتی باشد باید در اساسنامه قید شود تا اشخاصی که می‌خواهند به عنوان شریک جدیدی وارد شرکت شوند همچنین اشخاصی که قصد معامله با شرکت را دارند از ان‌‌ها مطلع شوند.

در اساسنامه باید آدرس دقیق شرکت و شماره تماس آن قید شده باشد. نام و نام خانوادگی مدیر عامل شرکت و امضای او باید در اساسنامه قید شده و به زبان انگلیسی و فرانسوی ترجمه شود. کسی که به عنوان مدیر عامل معرفی می‌شود باید دارای شرایطی باشد از جمله این که حداقل دارای ۱۸ سال سن باشد. مدیر عامل باید یک شخص حقیقی باشد. اشخاص حقوقی مثل شرکت‌ها نمی‌توانند مدیر عامل باشند. لازم به توضیح است که اعضای هیات مدیره یک شرکت ممکن است اشخاص حقوقی باشند مثلا ممکن است یک شرکت اقدام به خرید سهام شرکت دیگری بنماید و در مجمع عمومی آن شرکت به عنوان عضو هیات مدیره انتخاب شود اما در مورد مدیر عامل چنین امکانی وجود ندارد و حتما باید یک شخص حقیقی باشد. مدیر عامل نباید دارای سوء پیشینه باشد. شخصی که به عنوان مدیر عامل تعیین می‌شود نباید جزء اشخاص ورشکسته باشد چون شخص ورشکسته حق مداخله در اموال خود و شرکت را ندارد و چون یک بار عدم توانایی خود در اداره اموال و تجارت را نشان داده است نمی‌توان او را به عنوان مدیر عامل شرکت و حتی عضو هیات مدیره تعیین نمود. برای مدت مدیریت عامل در قانون کانادا مدتی تعیین نشده است. اعضای هیات مدیره شرکت کانادایی الزامی به اقامت یا سکونت در این کشور ندارند به جز ۲۵ درصد اعضا که باید در کانادا سکونت داشته باشد.

 بنابراین اگر یک شرکت دارای ۴ شریک باشد باید یکی از ان‌ها در کانادا سکونت داشته باشد. اگر قصد تاسیس شرکت حمل و نقل هوایی یا شرکت مخابرات در کانادا دارید باید یکی از اعضای شرکت شما مقیم در کانادا باشد و اگر شرکتی تاسیس می‌کنید که کار فرهنگی انجام می‌دهد باید حداقل یکی از اعضا ساکن در کانادا باشد.

یکی از موضوعات مهم برای ثبت شرکت در کانادا بحث میزان سرمایه گذاری در کانادا و سرمایه لازم برای تشکیل شرکت است. با توجه به موضوع فعالیت شرکت و ایالتی که قرار است شرکت در ان تشکیل شود حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت بین ۷۵ تا ۲۱۰ هزار دلار است.

وقتی روند ثبت شرکت را طی کردید پس از تایید درخواست اقامت در کانادا از سوی اداره مهاجرت کانادا این کشور با توجه به سرمایه‌گذاری انجام شده در کانادا ممکن است به شما اقامت ۲ ساله یا اقامت دائم در کانادا را بدهند. در نهایت به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای ثبت شرکت در کانادا و گرفتن مجوز اقامت در این کشور بهتر است با یک وکیل در کانادا مشورت کنید تا پروسه ثبت شرکت و به طور کلی پروسه قانونی اقامت در کانادا را به درستی طی کنید. لازم به ذکر است که اگر در هر مرحله اشتباهی مرتکب شوید ممکن است اقامت شما با تاخیر مواجه شود.

برچسب‌ها:

نظر شما