شناسهٔ خبر: 60021 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

از مشهد مقدس چه سوغاتی هایی برای اقوام تهیه کنیم؟

مشهد دومین شهر بزرگ ایران است که سالانه نزدیک به سی میلیون گردشگر از این شهر زیارتی دیدن می کنند. شهر مشهد به غیر از مرقد امام رضا (ع) جاذبه های دیدنی زیادی دارد که دیدار از آنها می تواند بسیار جالب باشد. آثار تاریخی، آثار فرهنگی، خانه های قدیمی، بوستان های طبیعی و آثار و ابنیه دیگر که در این شهر فراوان یافت می شود. گردشگران و مسافران به هر شهر یا منطقه ای که می روند برای عزیزانشان چیزی که مربوط به آن جا باشد را به عنوان یادگاری می برند. البته در میان هموطنان ما خرید سوغاتی یک رسم قدیمی است و آیین پسندیده ای هم بشمار می آید که بیشتر در سفر به مکان های مذهبی انجام می گیرد و لطف و صفای خاصی هم دارد بخصوص اگر این سوغات، سوغات مشهد باشد. در هر شهری از ایران چیزهای مختلفی را به عنوان سوغاتی می توان تهیه کرد و به خانه برد. سوغات مشهد هم با دیگر مکان ها تفاوتی ندارد. در شهر مشهد اقلام گوناگونی برای خرید به عنوان سوغاتی وجود دارد که در این مطلب به مواردی از آنها اشاره می کنید.

زعفران

یکی از با ارزش ترین محصولات کشاورزی در جهان زعفران است. مرغوب ترین و با کیفیت ترین نوع این محصول در شرق ایران و در منطقه خراسان کشت می شود و کشور ایران در تولید این محصول رتبه اول را در جهان دارد. معروف ترین سوغاتی مشهد را می توان زعفران دانست که شهرتی جهانی دارد. با توجه به اینکه زعفران قیمت بالایی دارد، باید از محلی که این ادویه گران بها را تهیه می کنید اطمینان داشته باشید و محصولی با کیفیت دریافت کنید. اکنون با خرید اینترنتی زعفران به راحتی امکان خرید این محصول را بدون واسطه برای همه مشتریان امکان پذیر می سازد. قیمت زعفران هم با توجه به کیفیت آن تفاوت دارد.

انواع خشکبار

خشکبارها از جمله تنقلات محسوب می شوند. این مواد خوراکی دارای ارزش غذایی بالایی هستند. خشکبار همانطور که از نام آنها پیداست میوه هایی هستند که طی ساز و کاری بدون این که طعم و مزه و خاصیت آنها از میان برود فرآوری می شوند. این کار در زمانی که انبارها و سیلوهایی برای نگهداری میوه وجود نداشت بسیار کارآمد بود اما اکنون بیشتر به خاطر مزه آنها این کار انجام می گیرد. از جمله این خشکبار می توان به آلو بخارا، آلوچه، لواشک و برگه هلو، انجیر، نخودچی، توت خشک، کشمش و انواع تخمه ها اشاره کرد.

وسایل و پرچم های مذهبی

با توجه به این که مشهد یک شهر مذهبی است عجیب نیست که سوغاتی آن نیز متشکل از وسایل مذهبی باشد. پرچم هایی که در زمان عزاداری و در ایام سوگواری به صورت قلاب دوزی ها و توپری می باشند و بعضی از آنها زری دوزی شده هستند. نوعی دیگر از این پرچم ها و پلاکارد ها که در مراسم دینی مورد استفاده قرار می گیرد نوع چاپی آن است که انواع نوشته ها و عکس ها به وسیله دستگاه های چاپ جدید روی انواع پارچه ها با انواع رنگ ها نقش بسته می شود.

انگشتر و زینت آلات فیروزه و عقیق

از دیگر مواردی که به عنوان سوغات مشهد می شناسیم انگشتر فیروزه است. با کیفیت ترین نوع فیروزه دارای رنگ آبی روشن است. با استفاده از این سنگ گردنبند، انگشتر، زیورآلات و وسایل زینتی دیگر درست می شود. در بازار که بروید می بینید که سه گونه از عقیق وجود دارد که عبارتند از عقیق ایرانی، عینی و هندی که این سنگ ها به دست سنگ تراش ها داده می شود و آنها استادانه عقیق ها تراش می دهند و سپس جلا داده و به دست خریداران می رسانند.

عطر

عطرهایی با رایحه گل یاس سفید، گل یخ، گل بهار نارنج، زعفران، گل مریم، گل سنجد، گل کبری، گل نرگس، عطر موسوم به حرم، عطر گل محمدی را از بهترین عطرهای این شهر می توان نام برد. گردشگران با خرید این عطریات می توانند با خود بوی خوشی را از سفرشان به مشهد با خود به همراه ببرند.

خلعت آخرت

این کالا تنها سوغات مشهد نیست، بلکه سوغاتی تمام شهرهای مذهبی بزرگ است. در مشهد هم خلعت آخرت که همان کفن میت است را در دو نوع مردانه و زنانه عرضه می کنند و به گردشگران ارائه می دهند. بر روی این خلعت ها با آب زعفران دعای چهل مومن، زیارت عاشورا، دعای دوازده امام، چهار قل، دعای جوشن کبیر و دعای نور نوشته شده است. خلعت آخرت بیشتر در مکان های خاصی به فروش می رسد.

جا نمازی، مهر و تسبیح

از معروف ترین سوغاتی های مکان های مذهبی شیعه مهر و جا نمازی است.   جا نمازی ها  بیشتر از جنس ترمه و یا مخمل کاشان می باشند و گلدوزی شده هستند. مهرها نیز در اندازه های مختلف از گل تربت درست می شوند. تسبیح هم در جنس سنگ های عقیق، شاه مقصود، دلربا، فیروزه، ام البنین و کهربا ساخته و عرضه می گردد.

برچسب‌ها:

نظر شما