شناسهٔ خبر: 60084 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست مقدمه‌ای بر روان‌شناسی سیاسی برگزار می‌شود

نشست مقدمه‌ای بر روان‌شناسی سیاسی؛ با نگاهی به کتاب روان شناسی سیاسی ۱۳ شهریورماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ به همت گروه روان شناسی و علوم تربیتی خانه اندیشمندان علوم انسانی و همکاری انجمن روان‌شناسی ایران نشست مقدمه‌ای بر روان‌شناسی سیاسی؛ با نگاهی به کتاب روان شناسی سیاسی با ترجمه محمدرضا جلالی برگزار می‌شود.

این نشست با حضور مترجم، حسن عشایری و شیوا دولت آبادی چهارشنبه ۱۳ شهریورماه از ساعت ۱۷ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان نجات الهی (ویلا)، نبش خیابان ورشو برپا می‌شود.

کتاب «روان‌شناسی سیاسی» تألیف جان تی. جاست و جیم سیدانیوس با ترجمه محمدرضا جلالی و محمد سعدی در ۲۴ فصل از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و با همکاری پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شد.

فصل‌های این کتاب که به‌وسیله متفکران برجسته در حوزه‌های سیاست و روان‌شناسی اجتماعی نوشته شده‌اند،دربرگیرنده تاریخ روان‌شناسی سیاسی، شخصیت رهبران سیاسی و پیروان، رسانه‌های جمعی و ادراک نامزدها، ایدئولوژی و افکار عمومی، چالش‌های تصمیم‌گیری، پیش‌داوری، تنوع و تعارض اجتماعی، و خشونت و تغییر سیاسی است.

در این کتاب، نظریه‌های روان‌شناختی و جامعه‌شناختی، به‌نحوی موجز مورد اشاره قرار گرفته و از میان گرایش‌های روان‌شناختی، مبحث «شخصیت»، توجه بیشتری را به خود معطوف ساخته است. در جای‌جای این کتاب شخصیت‌های سیاسی همراه با مباحثی نظیر نگرش‌ها و ایدئولوژی‌های سیاسی، رفتار انتخاباتی، خشونت و سلطه اجتماعی و سیاسی وفرایندها و تعارض‌های میان‌فردی و میان‌گروهی سیاسی، انگیزش و یادگیری و احساس و ادراک سیاسی مورد بحث نقادانه قرار گرفته‌اند.

مترجم کتاب «روان‌شناسی سیاسی» تأکید می‌کند که محرک اولیه نگاش این کتاب، کتاب معروف «شخصیت اقتدارگرا» یآدورنو و همکاران است که بازنماگر تفکر تلفیقی مارکسیستی و فرویدی فعالان نحله فرانکفورت یعنی همان دغدغه‌های معطوف به اقتدارگرایی، فاشیسم و تحلیل روان‌شناختی فراشده‌ای خشونتی است.
جلالی در مقدمه مبسوطی که بر این کتاب نوشته یادآور می‌شود که هر فصل، مقاله‌ای کاملاً تخصصی است که متناسب با حیطه‌های موضوعی مرتبط مختلف از سوی متخصصانِ پژوهشگر و صاحب‌نظر آن موضوع نگاشته شده است. رویکرد غالب فصل‌ها پژوهشی است و به کتاب ساختار و قالبی پژوهشی می‌دهد. طرح مباحث که بسط بسیار نیز دارند درجهت این سازمان و رویکرد پژوهشی به رشته تحریر درآمده است؛ درعین‌حال که قدرت نظری مؤلفان و فهم و دریافت عمیق آنان از دانش سیاسی و اجتماعی و فلسفی و حتی روان‌شناسی، به‌جز استثنائاتی، غیرقابل‌کتمان است. همین دو ویژگیبرجسته پژوهشی و نظری همراه با بکر و بدیع بودن مضامین و تازگی پردازش آن‌ها، کتاب را به اثری ارزشمند برای عالمان سیاسی و اجتماعی و روان‌شناسی و به‌ویژه به‌دلیل پرداخت‌های نومایه وسیع پژوهشی، به کتابی درسی برای مخاطبان دانشجو و انگیزه‌مند پژوهش در این زمینه میان‌رشته‌ای تبدیل کرده است.

شخصیت و سیاست، بررسی تجربی پیامدهای «تأثیرگذار» برنامه‌های خبری تلویزیون، مقایسه تحلیل‌های عقلانی و روان‌شناختی انتخاب سیاسی، نقش کلیشه‌سازی در توجیه سیستم و ایجاد هشیاری کاذب، سازمان اجتماعی برای تولید و شکل‌گیری شرارت، روان‌شناسی تروریسم سیاسی، و تحلیل هویت جمعی سیاسی‌شده از دیدگاه روان‌شناسی اجتماعی
عناوین برخی از فصل‌های کتاب «روان‌شناسی سیاسی» است. این کتاب همچنین یک تکمله با عنوان «چگونه یک مقاله پژوهشی در روان‌شناسی اجتماعی را بخوانیم» و نمایه دارد.

کتاب «روان‌شناسی سیاسی» در ۱۰۰۴ صفحه و با قیمت ۷۵ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.
 

نظر شما