شناسهٔ خبر: 60143 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«رمانتیسیسم سیاسی» ستیزه‌جویانه‌ترین کتاب اشمیت است

کتاب «رمانتیسیسم سیاسی» ستیزه‌جویانه‌ترین کتاب اشمیت است، کتابی که در آن نقش من متهم می‌کنم را با اشتیاقی بی‌حدوحصر می‌پذیرد.

«رمانتیسیسم سیاسی» ستیزه‌جویانه‌ترین کتاب اشمیت است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «رمانتیسیسم سیاسی» نوشته کارل اشمیت پژوهشی تاریخی است که همچون دیگر آثار او، نقد سیاسی بنیادینی را عرضه کرده است. وی در این اثر، از مفهومی از عمل سیاسی دفاع می‌کند که استوار است بر مفاهیم خیر و شر، عدالت و بی‌عدالتی و حمله به انفعال سیاسی که معمولاً تجربه سیاسی رمانتیسیسم سیاسی است.

این کتاب در اصل در ۱۹۱۹ منتشر شد اما متن پیش رو ترجمه ویرایش دوم در سال ۱۹۲۵ است که تجدیدنظر گسترده آن با افزودن پیشگفتاری جدید و مقاله نظریه سیاسی و رمانتیسیسم اشمیت صورت پذیرفت. 

مهم‌ترین نکته‌ای که اشمیت درباره تعریف رمانتیک بیان می‌کند این است: تعریف رمانتیک را نمی‌توان از هیچ شی‌ء یا موضوعی آغاز کرد که رمانتیک پنداشته می‌شود، خواه قرون وسطی باشد و خواه ویرانه. بلکه تعریف را باید از شخص رمانتیک آغاز کرد.

کتاب سه محور دارد؛ نخست حمله به مفاهیمی است که ریشه‌های جنبش رمانتیک بدان نسبت داده می‌شود. اشمیت معتقد است که این جنبش نماینده دنیاگرایی، ذهن‌گرایی و خصوصی‌ کردنی است که در آن خدا جای خود را به فردیت خصوصی نظم اجتماعی بورژوازی می‌دهد. دومی حمله به رمانتیسیسم سیاسی است که دربرگیرنده حمله‌ای گسترده‌تر به بورژوازی جدید اروپایی است، که اشمیت آن را حامل تاریخی جنبش رمانتیک می‌داند. از دید او جنبش رمانتیک رهاورد بورژوازی جدید بود که دوران آن از قرن هجدهم آغاز می‌شود و در ۱۷۸۹ با خشونتی انقلابی بر سلطنت، اشرافیت و کلیسا پیروز شد. همین بورژوازی در ژوئن ۱۸۴۸ وقتی که از خودش دربرابر پرولتارلیای انقلابی دفاع می‌کرد، دیگر در سنگر انقلاب نبود.

به اعتقاد اشمیت هنر رمانتیک جدید در کنار دموکراسی و ذائقه بورژوازی ملی جدید گسترش می‌یابد و رنگ تجربه اشکال سنتی اشرافی و سفسطه کلاسیک را همانند الگویی ساختگی، و نیازش به حقیقت و طبیعی‌بودن به خود می‌گیرد و به سوی نابودی هر نوع شکلی پیش می‌رود. 

محور سوم هم دفاع نویسنده از محافظه‌کاری سیاسی و رد ارتباط میان رمانتیسیسم سیاسی و رمانتیسیسم است. اشمیت استدلال می‌کند که رمانتیک سیاسی با موقعیت‌ها ارتباط ندارد، بلکه با زیبایی‌شناسی ارتباط دارد. بنابراین ممکن است به همان آسانی که تبدیل به دانتون می‌شود، فردریک کبیر بشود. 

مترجم انگلیسی کتاب نیز در تعریفی درباره این اثر نوشته است: «رمانتیسیسم سیاسی ستیزه‌جویانه‌ترین کتاب اشمیت است، کتابی که در آن نقش من متهم می‌کنم را با اشتیاقی بی‌حدوحصر می‌پذیرد. او کتاب را با نقد نظریه عامه‌پسند رمانتیسیسم آغاز می‌کند که در آن رمانتیک با ارجاع به موضوع‌هایی معینی درباره کنش عاطفی تعریف شده، سپس به اصول اساسی جنبش رمانتیک حمله می‌کند و تاکید ویژه‌ای بر بنیان متافیزیکی رمانتیسیسم دارد و اینکه به همه حوزه‌های فرهنگی جنبه زیبایی‌شناختی می‌دهد.»

کارل اشمیت را هم هابز دوران جدید و هم پدرخوانده فلسفی نازیسم نامیده‌اند. اما چه چیزی باعث شد که او یکی از سرآمدان نظریه‌پردازی سیاسی و حقوقی در قرن بیستم باشد؟ پاسخ را باید در قدرت سخنوری و استدلال، آن هم در دفاع یا رد مواضع سیاسی مختلف یافت که گاه در دوره‌های مختلف تغییر می‌کرد. کسی که رمانتیسیسم سیاسی را می‌خواند، هرگز نمی‌تواند تاثیر و قدرت استدلال وی را نادیده بگیرد.

برخی از سرفصل‌ها و عناوین کتاب نیز عبارتند از: رمانتیسیسم سیاسی، ایدئولوژی واپسگرایی و بازگشت، رمانتیسیسم اصلی است انقلابی و روسویی، تبیین انقلاب بر حسب روح رمانتیک و روح کلاسیک، کلاف سردرگم مفهوم رمانتیسیسم سیاسی،  چهار شیوه متفاوت واکنش به خردگرایی مدرن، رمانتیک‌سازی مردم و تاریخ، برخورد رمانتیک با کائنات، انسان در مقام جهان‌آفرین انقلابی و .... 

 


کتاب «رمانتیسیسم سیاسی» نوشته کارل اشمیت در ۲۶۳ صفحه، شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و به قیمت ۳۹۵۰۰ تومان  از سوی بنگاه ترجمه و نشر پارسه منتشر شده است. 

نظر شما