شناسهٔ خبر: 60205 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نامه چهار تشکل نشر به وزیر ارشاد درباره نمایشگاه کتاب

چهار تشکل تخصصی نشر و فعال در برگزاری نمایشگاه کتاب با انتشار نامه خود خطاب به وزیر ارشاد درباره حضور در شورای سیاستگذاری نمایشگاه از بی‌اعتنایی به خواسته خود گلایه کردند.

نامه چهار تشکل نشر به وزیر ارشاد درباره نمایشگاه کتاب

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر،  به دنبال معرفی اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهار تشکل نشر تخصصی شامل انجمن ناشران دانشگاهی، انجمن فرهنگی ناشران کودک، انجمن ناشران آموزشی و انجمن فرهنگی ناشران بین المللی ایرانیان متن نامه‌ای را منتشر کردند که در آن از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست شده بود تا تشکل‌های فعال در برگزاری نمایشگاه در ترکیب شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب حضور داشته باشند.

این نامه در حالی در تاریخ پنج مرداد ارسال و از سوی صالحی برای بررسی به معاون فرهنگی ارجاع شده است که در میان اعضای شورای سیاستگذاری که در اوایل شهریور ماه سال جاری معرفی شدند جایگاهی برای این تشکل‌ها دیده نشده است.

در این نامه که ترمیم شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران محور اصلی خواسته نویسندگان آن است، با اشاره به اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تاکنون سی و دو دوره را پشت سرگذاشته و هر سال بسته به شرایط موجود، تغییراتی در ساختار مدیریتی آن بوجود آمده است،  عنوان شده است: سالهاست بخشهای اصلی این نمایشگاه توسط تشکل های مرتبط اداره میشود: بخش کتاب عمومی توسط اتحادیه، بخش کتاب کودک توسط انجمن ناشران کودک، بخش کتاب دانشگاهی توسط انجمن ناشران دانشگاهی، بخش کتاب آموزشی توسط انجمن ناشران آموزشی و بخش بین الملل توسط انجمن ناشران بین المللی. اما از میان این تشکل‌ها تاکنون فقط اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اتحادیه تعاونی آشنا که عملاً نماینده ناشران عمومی هستند در شورای سیاستگذاری نمایشگاه حضور داشته اند.  

بر همین اساس امضا کنندگان نامه بر این باور بوده‌اند که حضور نمایندگان تشکل‌های مجری نمایشگاه در شورای سیاستگذاری می‌تواند فاصله بین سیاستگذاری و اجرا را کم کرده و تصمیمات شورا را واقع بینانه‌تر نماید.

متن این نامه که  در تاریخ پنجم مرداد ماه و پیش از معرفی شورای سیاستگذاری وزارت ارشاد نوشته شده است به این شرح است:

جناب آقای دکتر صالحی

مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

با عرض سلام و احترام

سیاست واسپاری در حوزه نشر که از نخستین روزهای حضور حضرتعالی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام و اعمال گردیده، مورد استقبال همه فعالان این حوزه بوده و حمایت گردیده است.

درخصوص نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، مشارکت و حضور تشکل های نشر در حوزه سیاست گذاری، برنامه‌ریزی و اجرا می‌تواند موجب همدلی و همکاری بیشتر در جهت برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه باشد.

در شورای سیاست گذاری نمایشگاه نمایندگانی از صنف نشر حضور دارند که اضافه شدن نمایندگان تشکل های مجری نمایشگاه به آن شورا، موجب تقویت سیاست واسپاری و تغییر ترکیب اعضای دولتی و خصوصی خواهد بود.

از تدبیر و عنایت حضرتعالی سپاسگزاریم.

نظر شما