شناسهٔ خبر: 60217 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گمانه‌زنی‌ها پیرامون دبیر جشنواره جهانی/ میرکریمی می‌ماند یا می‌رود؟

نکته مهمی که در این میان مطرح می‌شود، انتخاب دبیر جشنواره است. یا باید از تجارب میرکریمی در این پنج سال دوباره بهره برد یا شخصی را انتخاب کرد که بتواند جایگزین مناسبی برای او باشد و بتواند از پس مسوولیت سنگین دبیری جشنواره در ابعاد جهانی بربیاید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛ پنجشنبه شب حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی همزمان با روز ملی سینما با حضور در برنامه تلویزیونی شهر فرنگ به پاره‌ای از پرسش‌ها درباره مسائل مختلف سینما از جمله رده‌بندی سنی فیلم‌ها و پایین بودن فروش فیلم‌ها در تابستان و... پاسخ داد. او در این برنامه درباره ادغام دو جشنواره جهانی و ملی فجر توضیح داد: «برخی سینماگران معتقدند که بهتر است دو جشنواره ملی و جهانی ادغام شوند و برخی نیز می‌گویند باید به صورت تفکیک شده برگزار شود. ظرفیت رو به تعالی که جشنواره جهانی دارد، این امکان را به وجود آورده است که ایران به عنوان یک حامی منطقه‌ای مطرح شود و تاثیرگذاری بین‌المللی در سطح منطقه‌ای داشته باشد. به این نتیجه رسیدیم که جشنواره به صورت مجزا برگزار شود و برخی اشکالات کوچکی وجود دارد که به مرور می‌توان آن را اصلاح کرد.»

انتظامی همچنین گفت: جشنواره جهانی با شرایط امروز ایران که گروهی از کشورها سعی دارند با یک انزوایی با ایران رفتار کنند، می‌تواند ظرفیت‌های خوبی ایجاد کند.»

رییس سازمان سینمایی درباره انتخاب دبیر این رویداد بین‌المللی از تشکیل شورای سیاستگذاری جشنواره خبر داد که این شورای سیاستگذاری طی روزهای آینده معرفی می‌شود و درباره دبیر جشنواره تصمیم‌گیری خواهند کرد.

بر اساس اطلاعات برخی رسانه‌ها پیشنهاد دبیری جشنواره جهانی به افراد مختلفی شده است، اما یا آنها از پذیرفتن این مسوولیت سنگین امتناع ورزیدند یا استعلام آنها از نهادهای رسمی بالادستی برای واگذاری این مسوولیت منفی بوده است.

با اینکه برخی گمانه‌زنی‌ها از این حکایت دارد که سازنده فیلم «قصر شیرین» بعد از حواشی به وجود آمده و برای جشنواره جهانی فجر رغبتی برای قبول مسوولیت دبیری ندارد، اما میرکریمی اواسط مرداد بود که به «اعتماد» گفته بود: «من با هوا و هوس به این جشنواره نیامدم و از سر تفریح و تفنن آبرویم را به حراج نگذاشته‌ام که هر کسی هر چیزی که دلش می‌خواهد بگوید و برود.

من تا لحظه‌ای که فکر می‌کنم برای این جشنواره مفیدم، همکاری‌ام را ادامه می‌دهم. شخصا بنا ندارم از این رویداد بین‌المللی استعفا بدهم و ترجیح می‌دهم کنار گذاشته شوم که بعد افسوس نخورم پنج سال از عمرم را هدر دادم. به همین جهت منتظر تصمیم سازمان سینمایی هستم.»

حالا پس از صحبت‌های پنجشنبه شب رییس سازمان سینمایی بحث تداخل دو جشنواره ملی و جهانی منتفی است. اما نکته مهمی که در این میان مطرح می‌شود، انتخاب دبیر جشنواره است. یا باید از تجارب میرکریمی در این پنج سال دوباره بهره برد یا شخصی را انتخاب کرد که بتواند جایگزین مناسبی برای او باشد و بتواند از پس مسوولیت سنگین دبیری جشنواره در ابعاد جهانی بربیاید. آیا با مسیری که جشنواره جهانی به دبیری میرکریمی در این پنج سال طی کرده شاهد واگذاری دوباره مسوولیت به او خواهیم بود یا اینکه شخص دیگری مسوولیت اداره جشنواره جهانی را بر عهده می‌گیرد؟

نظر شما