شناسهٔ خبر: 60351 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دفتر اول «مشهورات بی‌اعتبار در تاریخ و حدیث» منتشر شد

دفتر اول «مشهورات بی‌اعتبار در تاریخ و حدیث» نوشته مهدی سیمایی به همت انتشارات کتاب طه منتشر شد.

دفتر اول «مشهورات بی‌اعتبار در تاریخ و حدیث» منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دفتر اول «مشهورات بی‌اعتبار در تاریخ و حدیث» نوشته مهدی سیمایی به همت انتشارات کتاب طه اخیرا منتشر شد.

فهرست کتاب عبارت است از:

فصل اول: روش ارزیابی و فهم حدیث

فصل دوم: روایات تقسیری

فصل سوم: روایات اعتقادی

فصل چهارم: روایات تاریخی

فصل پنجم: روایات عاشورا

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب در مورد این اثر این چنین توضیح داده است: در فصل اول ضمن بیان قواعد نقد محتوایی حدیث، از باب نمونه به نقد برخی احادیث پرداخته ام که در فصول بعد تکرار نشده است. در فصل دوم، برخی از احادیث موجود در کتب تفسیری و روایاتی که به تفسیر و تطبیق آیات قرآن می پردازند، نقد و بررسی شده اند.

فصل سوم اختصاص به احادیث اعتقادی دارد. مراد از روایات اعتقادی در اینجا هر روایتی است که به شکلی متضمن یک عقیده یا باور است، نه صرفا روایات کلامی. به همین دلیل پاره ای از روایات عرفانی مانند حسنات الأبرار سیئات المقربین یا روایاتی همچون حب الوطن من الایمان در این بخش آمده است که البته این نوع تبویب و فصل بندی خالی از تسامح نیست.

در فصل چهارم به نقد روایات تاریخی پرداخته ام، روایاتی که داستانی را به امامان نسبت می دهند یا سیره ای را از ایشان نقل می کنند. فصل پنجم راجع به روایات عاشورا است. روایات عاشورا نیز جزو روایات تاریخی هستند، اما به جهت اهمیت عاشورا و مقتل امام حسین، فصلی جداگانه به آن اختصاص داده ام. در انتهای فصل نیز برای آشنایی بیشتر خوانندگان فهرست مختصری از منابع ضعیف عاشورا به همراه توضیحاتی آورده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی (پژوهشگر تاریخ اسلام) درباره این کتاب نوشته است: «در این اثر معتبر آقای مهدی سیمایی، سیمای نقلی شیعیان را از زوائد بی‌فواید بلکه پر ضرر و زیان زدوده است؛ نه با استبعاد و ذوق و سلیقه که با اندازه‌ای بَسَنده از دلایل نقلی معتبر و گاه با برهان خِرد. در نتیجه، سیمایی از تشیّع نشان داده است که از زوائدِ زیان‌بار پیرایش شایسته‌ای شده است».

دفتر اول «مشهورات بی‌اعتبار در تاریخ و حدیث» نوشته مهدی سیمایی به همت انتشارات کتاب طه به تازگی در۳۵۲ صفحه و به بهای ۵۵هزار تومان منتشر شد.

نظر شما