شناسهٔ خبر: 60359 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابی درباره زنان دیکتاتورها به‌زودی منتشر می‌شود

عسگری می‌گوید: در کتاب «زنان دیکتاتورها» با مستندات تاریخی نشان می‌دهد که دیکتاتورها چگونه ابتدا بر دامن زنان پرورش یافتند و بعد چگونه پا به عرصه‌های قدرت گذاشته و از زنان به عنوان یک ابزار استفاده کردند.

کتابی درباره زنان دیکتاتورها به‌زودی منتشر می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  کتاب «زنان دیکتاتورها» اثر دایان داکرت با ترجمه محمد علی عسگری به همت نشر پیدایش به‌زودی وارد بازار می‌شود. 

محمدعلی عسگری مترجم این کتاب در گفت‌وگو با ایبنا درباره این اثر گفت: این کتاب در اصل گلچینی از یک کتاب دو جلدی است که در آن به ارتباط برخی از شخصیت‌های مهم تاریخی با زنان پرداخته می‌شود و از این جهت جذاب و خواندنی است. 

عسگری در پاسخ به سوالی درباره شخصیت‌هایی که در این کتاب به ‌آن‌ها پرداخته شده است افزود: ازجمله این شخصیت‌ها می‌توان از هیتلر، موسولینی، مائو، لنین، استالین، صدام حسین و بن لادن یاد کرد. 

به گفته این مترجم، در این کتاب نویسنده با مستندات تاریخی نشان می‌دهد که دیکتاتورها چگونه ابتدا بر دامن زنان پرورش یافتند و بعد چگونه پا به عرصه‌های قدرت گذاشته و از زنان به عنوان یک ابزار استفاده کردند.
 


محمدعلی عسگری


عسگری همچنین به ساخت مضمونی این کتاب نیز اشاره کرد و گفت: بر مبنای آنچه در این کتاب ذکر شده، هیچ کدام از این دیکتاتورها رویکردی فمینیستی و حتی مساوات جویانه نسبت به زنان نداشتند اما در همان حال به شدت خود را محتاج و نیازمند زنان می‌دیدند. بخشی از این زنان را همسران دیکتاتورها تشکیل می‌دادند و گروهی دیگر معشوقه‌ها یا قربانیان زیاده‌خواهی‌های جنسی آن‌ها بودند. کتاب همچنین اشاره‌هایی به نقش‌های پنهان زنان در سیاست دارد.

درباره نویسنده
عسگری یکی از مترجمان پرکار حوزه علوم سیاسی و اندیشه محسوب می‌شود و از او در سال جاری کتاب دیگری با نام «المحنه؛ سیر جدالی دین‌داری و سیاست‌مداری» نوشته فهمی جدعان نیز منتشر شده است. 

محنه یا محنت عنوانی است که اکثر نویسندگان و مورخان، چه متقدم و چه متأخر برای محاکم تفتیش عقاید عصر مأمون، معتصم و واثق به کار می‌برند. این دوره عموما دامنگیر فقها و محدثان اهل سنت شده است و بدین سبب جمهور اهل سنت آن را شر و بلایی برای اسلام و مصیبتی برای مسلمین می‌دانند. کتاب المحنه جایگاهی محوری در مطالعات اسلامی دارد و به ماجرای تفتیش عقاید دوره مامون می‌پردازد. از این منظر این کتاب یک مرجع دانشگاهی محسوب می‌شود و اثری تقریباً بی‌نظیر است. این اثر به موضوع دیالکتیک سیاستمداری و دینداری در اسلام می‌پردازد. این کتاب را «شرکت سهامی انتشار» در 420 صفحه و با قیمت 62500 تومان در ابتدای سال 98 منتشر کرده است.

از عسگری همچنین در سال گذشته نیز کتاب‌های «ورم» اثر ابراهیم الکَونی و «عربستان از درون» اثر رابرت لیسی منتشر شده بود. کتاب «عربستان از درون» یکی از آثار مهم در زمینه شناخت ساخت حکومت آل سعود در عربستان و نسبت آن با اجتماع این کشور محسوب می‌شود.

نظر شما