شناسهٔ خبر: 60364 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیا اختلالات خلقی، سازنده بهترین رهبران در زمان بحران است؟

کتاب «جنون و نبوغ» به شرح سرگذشت زندگی کاری تعدادی از افراد موثر در کنش‌های اجتماعی از قبیل روسای جمهوری ایالات متحده و چند کشور دیگر به همراه بازنگری بیماری اختلالات خلقی و نتایج حاصله از آن پرداخته است.

آیا اختلالات خلقی، سازنده بهترین رهبران در زمان بحران است؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «جنون و نبوغ» نوشته نصیر قائمی یک تاریخچه روان‌شناسی بر اساس زندگینامه هشت رهبر معروف است: فرانکلین روزولت، جان‌.اف کندی، مارتین لوتر کینگ، وینسون چرچیل، آبراهام لینکلن، آدولف هیتلر، بوش، نیکسون و غیره.

این یک واقعیت است که مورخان مدت‌های مدیدی است که در مورد بی‌ثباتی ذهنی آشکار این رهبران بزرگ و وحشتناک دچار حیرت شده‌اند و در کتاب «جنون و نبوغ»، نصیر قائمی، مدیر برنامه اختلالات خلقی در مرکز پزشکی تافتس، کشف تاریخی تکان‌دهنده‌ای در رابطه با ارتباط قوی میان بیماری روانی و رهبری ارائه می‌دهد و این فرضیه بحث‌برانگیز و قانع‌کننده را مطرح می‌کند: ویژگی‌هایی که بیانگر اختلالات خلقی در آنان است، سازنده بهترین رهبران در زمان بحران هستند. این کتاب با توجه به اهمیت «واقع‌گرایی ناشی از افسردگی» در لینکلن نسبت به رهبری بی‌زرق و برق افراد عاقلی همچون نویل چمبرلین، بسیاری از مهم‌ترین ادراکات ما از ذهن را دگرگون می‌سازد.

کتاب «جنون و نبوغ» اثری‌ست که حاصل پژوهش‌های گسترده و تحلیل در موضوع اختلال‌های روانی و نقش آن در زندگی افراد و به ویژه آنانی که عهده‌دار منصبی در جامعه هستند، است. این تحقیق روی افرادی صورت گرفته که به‌عنوان رهبران و صاحبان مناصب پست‌های کلیدی مانند ریاست‌جمهوری، ژنرال‌های جنگی و دیگر سمت‌ها در کشورهای خود انجام وظیفه می‌کردند. البته بخش عمده بررسی این پژوهش به رهبران کشور ایالات متحده آمریکا اختصاص دارد که درگیر پاره‌ای از این اختلالات بوده‌اند و دیگر در قید حیات نیستند یا مدت مدیدی است که عمر کاری ایشان به سر آمده است. 

اثر حاضر درواقع ترجمه کتاب «دیوانگی از نوع درجه یک» است که عبارت جنون و نبوغ برای عنوان فارسی آن به کار برده شده تا برای خوانندگان فارسی‌زبان به‌طور معنادارتری قابل لمس باشد. کتاب بسیار فراتر از دید غالب، به اختلال دوقطبی (افسردگی ـ شیدایی) می‌نگرد. به‌طور معمول نگاه عمومی جامعه به افسردگی و مانیا، نگاهی بس غم‌انگیز و تاسف‌بار است. بازنگری‌ها در بیماری روانی می‌تواند چیزی فراتر از دیدی غمگینانه و تاسف‌بار باشد. 

البته آن‌طور که مترجم در مقدمه‌ای که برای برگردان فارسی اثر نوشته توضیح می‌دهد؛ نظر نویسنده این نیست که الزاما همه افراد موثر و رهبران معروف تاریخ درگیر اختلال خلقی و بیماری بوده‌اند، بلکه کتاب به شرح سرگذشت زندگی کاری تعدادی از افراد موثر در کنش‌های اجتماعی از قبیل روسای جمهوری ایالات متحده و چند کشور دیگر به همراه بازنگری بیماری و نتایج حاصله از آن پرداخته و هدف غایی آن دادن این امید به جامعه است که می‌توان با نگرشی جدید به اختلالات خلقی و با کنترل و هدایت هوشمندانه آن، از تاثیرات حاصله در جهت مثبت و به نفع فرد و در راستای تعالی جامعه استفاده شود.

عناوین سرفصل‌های کتاب نیز عبارتند از: خلاقیت، واقع‌گرایی، همدلی، انعطاف‌پذیری، درمان و سلامت روانی.



کتاب «جنون و نبوغ» نوشته نصیر قائمی با ترجمه آزاده معتمدی‌محمدیان در ۴۶۱ صفحه،‌شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۵۷۸۰۰ تومان از سوی انتشارات گرایش‌تازه منتشر شده است. 

نظر شما