شناسهٔ خبر: 60400 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزیدگان چهارمین و پنجمین دوره جایزه داوری اردکانی معرفی شدند

برگزیدگان چهارمین و پنجمین دوره جایزه داوری اردکانی در مرکز فرهنگی شهر کتاب معرفی شدند و جوایز خود را از هیئت داوران این جایزه دریافت کردند.

برگزیدگان چهارمین و پنجمین دوره جایزه داوری اردکانی معرفی شدند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  مراسم اهدای چهارمین و پنجمین دوره جایزه دکتر رضا داوری اردکانی عصر روز سه شنبه نهم مهرماه در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

علی اصغر محمدخانی معاون فرهنگی شهر کتاب در ابتدای این جلسه گفت: از اوایل دهه نود غیر از برنامه های معمول و همیشگی شهر کتاب، برگزاری اهدای سه جایزه را هم ترتیب دادیم. جایزه فتح الله مجتبایی که به پایانه نامه برتر ادبیات و عرفان تعلق می گرفت. جایزه داوری اردکانی که به پایان نامه برتر در حوزه فلسفه غرب تعلق می گرفت و جایزه ابوالحسن نجفی که به ترجمه رمان و داستان کوتاه اختصاص می یافت.

محمدخانی در ادامه گفت: درباره پایان نامه ها و تحصیلات تکمیلی در سالهای اخیر بحث های نقادانه فراوانی صورت گرفته اما یکی از اهداف ما برای جایزه هایی که در نظر گرفته ایم شناسایی چهره ها در دانشگاههاست که کمتر دیده می شوند. در واقع ما قصد داریم با اهدای این جایزه ها آنها را به جامعه معرفی کنیم و خوشبختانه تأثیرات این جایزه ها هم دیده ایم.

وی افزود: سال گذشته چهارمین دوره جایزه داوری اردکانی بود که چون تعداد پایان نامه ها به حد کافی نبود دوره چهارم و پنجم را یکی کردیم و امسال ۲ دوره را با هم برگزار کردیم. در مجموع در این دو دوره ۲۷ پایان نامه به دبیرخانه رسید که از میان اینها یک پایان نامه برگزیده و یک پایان نامه هم مورد تشویق قرار گرفت. اکثر این پایان نامه ها درباره فلاسفه ای مثل گادامر، ارسطو، هایدگر و ... و مربوط به حوزه هایی مثل پدیدارشناسی، فلسفه تطبیقی و ... بود. یکی از اهداف برگزاری این جایزه ها این است که ما متوجه شویم به چه موضوعاتی بیشتر پرداخته می‌شود و جای چه موضوعاتی خالی است. هیئت داوران جایزه داوری اردکانی را آقایان رضا داوری اردکانی، ضیاء شهابی، شهرام پازوکی، علی اصغر مصلح و صافیان تشکیل داده اند. هیئت داوران حوزه های تخصصی تر مثل فلسفه علم را هم آقایان معصومی همدانی، کرباسی زاده، شیخ رضایی و محمد امینی تشکیل داده اند.

محمدخانی گفت: امیدواریم که در آینده پایان نامه ها و رساله ها به موضوعاتی بپردازند که پاسخ این سئوالات را دربرداشته باشد؛ فلسفه در دانشگاهها چگونه است؟ دانشگاهها و گروه های فلسفه در شکل گیری تفکر چه نقشی دارند؟ میزان ارتباط فلسفه با سایر علوم چیست؟ نقش فلسفه و دانش آموختگان آن چه فرقی با گذشته کرده است؟

معاون فرهنگی شهر کتاب در پایان به معرفی آثار برگزیده و مورد تشویق قرار گرفته پرداخت و توضیح داد: رساله برگزیده چهارمین و پنجمین دوره جایزه رضا داوری اردکانی به حسن امیری آراء تعلق گرفت. وی تحصیلات کارشناسی خود را در رشته تحصیلی مهندسی عمران در دانشگاه علم و صنعت، کارشناسی ارشد را در رشته تحصیلی فلسفه در دانشگاه تهران و دوره دکترای خود را در رشته فلسفه در موسسه آموزشی پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گذرانده است. عنوان رساله وی «همزمانی و واقعیت: نسبت متافیزیک زمان و همزمانی نسبی» است. اساتید راهنمای این رساله جولیانو تورنگو و امیراحسان کرباسی زاده هستند. استاد مشاور آن هم ابوتراب یغمایی است. امیری آرا پیش از این مترجم آثار فلسفی چون «نسبی انگاری»، «گفتگویی درباره متافیزیک زمان»، «تاریخچه زمان» (برگزیده به عنوان کتاب شایسته تقدیر در بیست و چهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی)، «شوپنهاور» و ... بوده است. قرار است به زودی هم ترجمه مدخل فلسفه ریاضیات از مجموعه مدخل فلسفه علم هم با ترجمه او توسط انتشارات موسسه حکمت و فلسفه منتشر شود. همچنین رساله «تفسیر پدیدارشناسانه هایدگر از اخلاق نیکوماخوس» نوشته سیدمجید کمالی در این مراسم مورد تشویق قرار گرفت.

جوایز این دو برگزیده با حضور رضا داوری اردکانی و اعضای هیئت داوران اهدا شد.

نظر شما