شناسهٔ خبر: 60479 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگاهی به کارنامه پیتر هاندکه؛ نویسنده و نمایشنامه‌نویس نوگرا

آکادمی سوئد برنده پیتر هاندکه را به عنوان برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۹ معرفی کرد. وی نویسنده‌ای نوگرا است و این نوگرایی را در مضمون و شیوه بیانی او ‌می‌توان دید.

نگاهی به کارنامه پیتر هاندکه؛ نویسنده و نمایشنامه‌نویس نوگرا

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ پیتر هاندکه نویسنده و نمایشنامه نویس ۷۶ ساله اتریشی، از زمان تحصیل در رشته حقوق به نوشتن روی آورد و سرانجام تحصیلاتش را نیمه کاره رها کرد و نخستین رمانش را سال ۱۹۶۶ با عنوان «زنبور سرخ» به ناشر ارایه کرد. اولین نمایشنامه وی نیز که «اهانت به تماشاگر» نام دارد سال ۱۹۶۷ منتشر شد. او فیلمنامه‌های متعددی نیز نوشته و جایزه طلای جشنواره فیلم آلمانی را برای «حرکت نادرست» دریافت کرده است.

وی که جایزه معتبر جورج بوشنر و فرانتس کافکا را در کارنامه دارد، نویسنده بیش از ۷۰ عنوان رمان، نمایشنامه و فیلمنامه است. جدیدترین رمان وی با عنوان «دزد میوه؛ یا راهی راحت برای فرار به درون» سال ۲۰۱۷ منتشر شده است.

هاندکه از نویسندگانی است که معتقدند ادبیات با اشیا و موضوع هایی که با این زبان توصیف می‌شوند، شکل نمی ‌گیرد بلکه این زبان است که به ادبیات شکل و رنگ می‌ بخشد. موضوع هایی چون نقد قالب‌های ادبی مرسوم در شعر، نثر و نمایشنامه ‌نویسی از جمله مهم‌ ترین سوژه‌های آثار این نویسنده سرشناس اتریشی است. او در آثارش با موضع ‌گیری‌های مستقیم و مرسوم، ادبیات را به چالش می‌کشد و مبانی نظری خود را در نقد زبان مطرح می‌کند.

 «زن چپ دست» ۱۹۷۶، «ویکتور مقدس»۱۹۸۰، «بازی پرسش»۱۹۸۹، «سرزمین کلمه» ۱۹۹۸ و «دن خوان از زبان دن‌خوان» ۲۰۰۴ از معروف‌ترین آثار هانتکه در سال‌های اخیر به شمار می‌آیند. «‌زن ‌چپ‌دست»، «ترس‌ دروازه‌ بان از ضربه‌ پنالتی»، «کاسپار»‌ و «محاکمه» از جمله آثار اوست که به فارسی ترجمه شده اند.

وی سال ۲۰۱۴ به عنوان برنده جایزه بین‌المللی ایبسن که مهمترین جایزه برای تئاتر است انتخاب شد و هیات داوران جایزه از وی به عنوان والاترین شاعر اسطوره‌ای تئاتر یاد کردند. جایزه ادبی کافکا در سال ۲۰۰۹ و جایزه معتبر نمایشنامه نویسی السه لاسکر شولر ۲۰۱۴  نیز از دیگر افتخارهای ادبی اوست.

نوبل در معرفی هاندکه بر فعالیت‌های سینمایی وی نیز تاکید کرد زیرا او با ویم وندرس کارگردان معروف همکاری داشته و فیلمنامه فیلم «بهشت بر فراز برلین» را نوشته است و خود هم چند فیلم براساس آثار خود و دیگر نویسندگان نوگرا کارگردانی کرده‌است.

جایزه پیتر هاندکه نویسنده اتریشی از سوی آکادمی نوبل برای آثاری تاثیرگذار که با نبوغ زبان‌شناسانه توانسته‌اند خاص و دقیق بودن تجربه انسانی را به نمایش بکشند، به وی اهدا شد.

نظر شما