شناسهٔ خبر: 60523 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هارولد بلوم، نویسنده و منتقد ادبی در سن ۸۹ سالگی از دنیا رفت

هارولد بلوم، نویسنده و منتقد ادبی مشهور و استاد دانشگاه ییل در سن ۸۹ سالگی از دنیا رفت.

هارولد بلوم، نویسنده و منتقد ادبی در سن 89 سالگی از دنیا رفت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  هارولد بلوم که نظریه نفوذش او را به شخصیتی محبوب در دنیای ادبیات تبدیل کرد روز دوشنبه در سن ۸۹ سالگی از دنیا رفت.
 
جین، همسر آقای بلوم می‌گوید سلامتی بلوم دچار مشکل شده بود اما نوشتن را رها نکرد و تا هفته پایانی عمرش هم می‌نوشت. دانشگاه ییل هم اعلام کرد آقای بلوم در بیمارستانی در نیوهِیون در کِنِتیکت از دنیا رفته است.
 
بلوم بیش از ده کتاب نوشت و افتخار می‌کرد که توانسته موضوعات آکادمیک را در دسترس خوانندگان عادی قرار دهد. البته همیشه از اینکه استانداردهای ادبی افت کرده است گله می‌کرد اما در بهترین جایگاهی قرار داشت که یک منتقد ادبی امکانش را داشت.
 
آثارش از جمله «کانون  غرب» و «کتاب جی.» در فهرست پرفروش‌ها قرار گرفت، بلوم از فینالیست‌های جایزه کتاب ملی آمریکا هم و عضو آکادمی هنر آمریکا هم بود.
 
مهم‌ترین میراث بلوم بی‌شک تئوری «نفوذ» است. بلوم معتقد بود نویسندگان از نظر روان‌شناختی از خود در برابر هنرمندان گذشته دفاع می‌کنند و استرس دارند که تحت نفوذ آثاری که قبلاً خوانده‌اند کتابی بنویسند. بلوم معتقد بودند همه نویسندگان تحت تأثیر هستند و فقط چند نویسنده چون شکسپیر از پیشنیان فراتر رفته و راهی جدید برای خود می‌سازند. منتقد آمریکایی علاقه خاصی به ویلیام شکسپیر، ساموئل جانسون، و والتر پَتِر داشت.
 
هارولد بلوم در سال ۱۹۳۰ در نیویورک و در خانواده مهاجر روسی به دنیا آمد و آخرین فرزند خانواده بود. مسیر ادبی بلوم با خواندن شعرهایی به زبان ییدیش آغاز شد و پس از آن آثار تی. اس. الیوت، هارت کرین، ویلیام بلیک، و دیگر شاعران را کشف کرد. قبلاً ادعا می‌کرد در دوره جوانی تا هزار صفحه می‌تواسنت کتاب شعر در یک روز بخواند. البته بعدها با نظریه کلاسیک الیوت مخالفت کرد.

 در «کانون غرب» که در سال ۱۹۹۴ منتشر شد ۲۶ مهم دنیا از نظر خودش را معرفی کرد. دانته، ساموئل بکت، فیلیپ راث، توماس پینچون، دان دلیلو از جمله نویسندگانی بود که برای بلوم اهمیت داشتند و بی‌شک شکسپیر حاکم مِلک نویسندگان بزرگ بود.
 
در سال ۱۹۵۱ از دانشگاه کورنوال، که در آن زیر ام. اچ. ابرامز تحصیل کرده بود، فارغ‌التحصیل شد. سپس به کمبریج رفت. در سال ۱۹۵۱ دکترای خود را از دانشگاه ییل گرفت و به گروه انگلیسی ییل پیوست. در سال ۱۹۵۸ با چین گود ازدواج کرد و دو پسر داشت.

نظر شما