شناسهٔ خبر: 60533 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

 جمشید کیان‌فر: نقد روایت مردانه در کتاب‌های دبستان/ از شیر دادن مامان خبری نیست!

جمشید کیان‌فر در یادداشت کوتاهی به نقد روایت‌های مردانه کتاب‌های درسی دبستان پرداخته است.

نقد روایت مردانه در کتاب‌های دبستان/ از شیر دادن مامان خبری نیست!

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ جمشید کیانفر، مورخ، نسخه‌شناس، مصحح و پژوهشگر نسخ خطی و مصحح کتاب‌هایی چون «ناسخ التواریخ» اثر محمدتقی لسان الملک سپهر، «تاریخ روضه‌الصفای ناصری: در سلطنت محمدشاه و ناصرالدین شاه قاجار» و «سفارت‌نامه خوارزم» هر دو اثر رضا قلی خان هدایت،  «تاریخ روضه‌الصفا فی سیره الانبیاء و الملوک و الخلفا: شرح حال ائمه اطهار، بنی‌امیه، خلفای عباسی» اثر محمدبن خاوند شاه بن محمود «میرخواند» و همچنین گردآورنده کتاب‌هایی چون «مزدک نامه»، «کریمانه: به مناسبت شصت و شش سالگی عبدالکریم جربزه‌دار خادم فرهنگ و تمدن ایرانی»، «محسن‌نامه: مجموعه مقالات ایرانشناسی یادنامه دکتر محسن جعفری‌مذهب» و... در تازه‌ترین یادداشت تلگرامی‌اش به نقد روایت‌های مردانه در کتاب‌های درسی دبستان پرداخته است. این یادداشت را در ادامه بخوانید:

«نزدیکیم به آخر مهر ماه، آخرین روزها از ماه مهر و قریب به یک ماه از تحصیل. خیلی‌ها: آب بابا را یاد گرفته‌اند، بابا نان داد را هم همین طور، عجبا که قبل از آنکه بابا نان دهد مادر شیر داده؛ ولی از شیر دادن مامان خبری نیست؛ حیرت انگیز است گوئی برنامه ریزان کتاب اول دبستان هم مردان هستند. بگذریم گرچه ناسپاسی نسبت به مادران همیشگی است، اما می‌خواهم از مقوله دیگری سخن بگویم.

یاد معلم عربی بخیر سر کلاس درس می‌گفت عزیزان در زبان عربی سه حالت برای کلمه خیلی مهم است و بعد توضیح می‌داد کلمه یا مفرد است یا تثنیه یا جمع، حالت غریبی بود تا آن روز ما فقط مفرد و جمع را خوانده بودیم و حال صیغه سومی پیدا شده بود برایمان سئوال برانگیز بود. 

خود متوجه شده بود چرا که سال‌ها تدریس می‌کرد و کوله باری از تجربه را همراه موی‌های فلفل نمکی‌اش یدک می‌کشید. لب به سخن گشود گفت: 

عزیزان تعجب نکنید، فلسفه وجودی تثیه را برایتان می‌گویم، آنگاه گفت: تثنیه مقدمه‌ای است برای جمع، تثنیه وجود دارد تا ما یاد بگیریم که چگونه می‌شود جمع را ساخت، تثنیه تمرینی است برای جمع؛ ومثال را برای اینکه ما بهتر درک کنیم این گونه آورد و گفت: 

عزیزان همه می دانید که کوچکترین واحد اجتماع خانواده است یعنی دو مفرد با هم پیمان می‌بندند که یک جمع را بوجود آورند؛ این دو مفرد همان تثنیه هستند، اگر توانستد شالوده زندگی را بریزند و منیت‌های خود را کنار بگذارند قطعا جمع را تشکیل خواهند داد و صاحب فرزندانی خواهند شد و این نخستین جمع در جامعه است و اگر در مرحله تثنیه ناموفق باشند جمعی بوجود نخواهد آمد. 

یادش بخیر فقط عربی درس نمی‌داد جامعه‌شناسی را چاشنی درسش می کرد.»

نظر شما