شناسهٔ خبر: 60559 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب پورجوادی درباره غذاهای جسمانی و روحانی به چاپ دوم رسید

کتاب «قُوت دل و نوش جان» نوشته نصرالله پورجوادی توسط نشر نو به چاپ دوم رسید.

کتاب پورجوادی درباره غذاهای جسمانی و روحانی به چاپ دوم رسید

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «قُوت دل و نوش جان» نوشته نصرالله پورجوادی به‌تازگی توسط نشر نو به چاپ دوم رسیده است.

این‌کتاب ۱۳ مقاله را در بر می‌گیرد که پورجوادی آن‌ها را در اوقات مختلف نوشته است. این‌مقالات درباره غذاهای جسم و روح انسان هستند و درباره برخی از مسائل تصوف و عرفان اسلامی از دیدگاه تاریخی نوشته شده‌اند. عنوان کتاب نیز با توجه به مقالات آن انتخاب شده است.

گردآوری مقالات این مجموعه از سال‌ها پیش آغاز شده و قرار بوده برخی مطالبش با مجموعه دیگری به نام «کرشمه عشق» منتشر شوند اما با افزودن مقالات دیگر به این مجموعه، پورجوادی تصمیم می‌گیرد مقالاتش را در دو جلد مستقل چاپ کند.

 ۱۳ مقاله «قُوت دل و نوش جان»، به ترتیب عبارت‌اند از:

قوت دل و نوش جان، گیاهخواری و بی‌آزاری در اسلام، درویش گیاهخوار، لذت بردن خدا، از ذکر به مشاهده، صوفیان مردود از نظر پَژدودی، ابوالغریب جمال‌پرست اصفهانی، داستانهایی از شاهدبازی احمد غزالی، دل هرجایی و غنج آهو (شرح بیتی از حافظ)، دُردانه عشق (معنای استعاری دُرّ در ادبیات عرفانی پارسی)، داغ بندگی و داغ عشق (شرح یکی از رموز عرفانی در دیوان حافظ)، ورود آراء ابن عربی به شیراز (انتقال تعالیم ابن عربی توسط شاگردان قونیوی)، کرشمه در حافظ (بحثی در منابع عرفانی حافظ).

باوری که پورجوادی در نگارش مقالات این‌کتاب داشته این است که تصور ما از غذا یا طعام، معمولا تصور چیزی است محسوس و ملموس که می‌توان آن را در دهان گذاشت و چشید و جوید و فرو برد و به دست هاضمه و جاذبه سپرد. بدیهی است که بدن انسان برای قوام و دوام حیات خود به غذا نیاز دارد و اگر آن نباشد جان هم در بدن نخواهد ماند. اما این‌که جان ما هم به نوبه خود غذایی داشته باشد غیرمحسوس و با آن تغذیه کند و بتواند با خوردن آن جان بگیرد و به زندگانی خود ادامه دهد تصوّری است مبهم و عجیب. با این حال بسیاری از صوفیان و عارفان از قوت و غذایی سخن گفته‌اند که نه فقط جان‌ها از آن تغذیه می‌کنند، بلکه فرشتگان نیز از آن می‌خورند.

چاپ دوم این‌کتاب با ۴۳۱ صفحه و قیمت ۸۲ هزار تومان عرضه شده است.

نظر شما