شناسهٔ خبر: 60643 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محمد رجبی: متوجه تغییر نیازها نشده ایم/ داوری، به باطن جامعه امروز نظر دارد

محمد رجبی در آیین افتتاحیه مدرسه عالی علوم انسانی روزگارنو با بیان اینکه ما متوجه تغییر نیازها در این چهل سال نشده ایم، گفت: باید بدانیم هر روز ما با مسائل جدیدی مواجه می شویم.

متوجه تغییر نیازها نشده ایم/ داوری، به باطن جامعه امروز نظر دارد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  آئین افتتاحیه مدرسه علوم انسانی روزگار نو، امروز چهارشنبه ۸ آبان با حضور رضا داوری اردکانی، محمد رجبی برگزار شد.

محمد رجبی، عضو شورای علمی مدرسه عالی علوم انسانی روزگارنو در این مراسم گفت: در چهل سالی که از انقلاب گذشته مراحل مختلفی چه در نظر و چه در عمل بر ما گذشته است. هر چه جلوتر می رویم از سادگی به پیچیدگی می رسیم. در آغاز انقلاب همه چیز برای ما به سهولت قابل حل بود، ولی هر چه گذشت دیدیم که عمق مسائل ژرف تر از آنچه بود که ما فکر می کردیم. امروز به حد اعلای پیچیدگی رسیده ایم و آنچه امروز مطرح است در آغاز و میانه انقلاب برای ما قابل تصور نبود.

وی ادامه داد: به کلام پیامبر تأسی می کنم که سیر از ظاهر به باطن را مطرح می کنند. هر زمان ما بتوانیم از ظاهر به باطن برسیم، آن باطن باز هم باطن دیگری دارد. پیامبر این مسئله را در مورد قرآن می فرمایند «قرآن، ظاهری دارد و باطنی، و باطن آن هم باطنی دارد تا هفت بطن».

وی افزود: ما نمی توانیم در یک جا متوقف شویم و تصور کنیم به انتهای راه رسیده ایم ما هر چه جلوتر می رویم می بینیم «که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها». برخی منکر این مشکلات هستند و خیلی ساده انگارانه همان تصور قدیم را دارند. برخی نیز مشکلات را تحویل به محال می کنند و می گویند به بن بست رسیده ایم. همواره راهی وجود دارد به این شرط که ما بدانیم هر روزی با روز قبل قابل مقایسه نیست و هر روز ما با مسائل جدیدی مواجه می شویم.

رجبی گفت: جهان و هستی سیال است و مسائل آن هم سیال است، لذا دید ما هم باید سیال باشد. به خاطر همین قرآن، هدایت را به زندگی انسان محدود نمی کند و می فرماید « وَالَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَن یُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ؛ سَیَهْدِیهِمْ وَیُصْلِحُ بَالَهُمْ» یعنی آنان که در راه خدا کشته شدند خدا هرگز اعمالشان را ضایع نگرداند، آنها را البته به راه سعادت هدایت کند و امورشان را اصلاح فرماید. شهدا نیز به هدایت نیازمند هستند، لذا هدایت نه تنها در این دنیا، بلکه در آخرت هم ادامه دارد.

وی ادامه داد: افکاری که راهی را باز نمی کند و متصلب شده است ناشی از این است که ما متوجه نشده ایم چقدر نیازها در این چهل سال تغییر کرده است. همه خود را در جستجوی حق می دانند، اما این حق در هر دوره ای جلوه خاص خود را دارد و ما باید آن را بشناسیم.

وی افزود: «مدرسه روزگار نو» نامگذاری با مسمایی است. هر روزی روز جدید است و باید هر روزمان نوروز باشد. لذا نباید در چارچوب تنگ افکار گذشته باقی بمانیم و باید بفهمیم سیر زمان چگونه است. آنچه در آموزش ها و پژوهش های این مدرسه پیش بینی شده این است که ما بتوانیم جدیدتر بیاندیشیم. ما باید بدانیم آنچه در جهان امروز و جامعه ما می گذرد، چیست و مقدمه چه چیزی خواهد بود.

رجبی گفت: به قول فوکو، انقلاب ما انقلابی بود به نام خدا. اما آیا این خدا در همه شئون ما وجود دارد؟ باید در این مسئله تأمل کرد. این مسئله با شعار امکان پذیر نیست، بلکه با تفکر امکان پذیر است.

وی ادامه داد: اشتباه ما این است که می گوییم در ۲۲ بهمن انقلاب کردیم. این در حالی است که ۲۲ بهمن آغاز راه بود. هر پایانی برای هر مرحله ای، آغاز مرحله دیگر است.

وی در پایان در مورد رضا داوری اردکانی گفت: آقای دکتر داوری به راستی فیلسوف فرهنگ هستند. ایشان نگاه به تاریخ دارند و برخی به اشتباه حرف های او را از جنس حرف های رسانه ای و عوامانه تأویل می کنند. حرف های او به باطن جامعه امروز نظر دارد.

نظر شما