شناسهٔ خبر: 60704 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یحیی یثربی: هنر باید متأثر از فلسفه باشد

یثربی گفت: فیلسوف باید طوری نظر خود را اعلام کند که هنرمند از آن اثر بگیرد و این اثر را در هنرش منتقل کند و هنر پیام خود را به توده مردم منتقل کند.

هنر باید متأثر از فلسفه باشد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سید یحیی یثربی نویسنده و فلسفه دان مهمان برنامه شب روایت در پاسخ به این سوال که آیا شما معتقد هستید که رابطه میان ادبیات و فلسفه رابطه منقطعی است، گفت: بله.  بین فلسفه و هنر یک رابطه ضروری است. اجازه بدهید ابتدا فلسفه و هنر را تعریف کنم. فلسفه نگرش عمیق انسان برحوادث جهان براساس قوای ادراکی خود است، اما هنر یک نوع آفرینش به وسیله هنرمند است و بالاترین اثرش زیبایی است.

وی افزود: باید بیینیم فلسفه و هنر چه ارتباطی باهم دارند. هنر زبان عمومی است، اگر با زبان عموم وارد میدان شویم می توانیم روی فرهنگ تاثیر بگذاریم. اقسام هنر چه ادبیات، چه نقاشی، چه موسیقی لذت ایجاد می کند. غربی ها در دوران جدید گفتند که ما فلسفه را در میان مردم می بریم این فکر خوبی بود. ما به مردم می گوییم که ملاصدرا اینگونه گفته است. در حالی که باید به مردم فکر کردن یاد دهیم.

یثربی با بیان اینکه فیلسوف در هر زمانی می آید کاستی ها را می‌بیند، گفت: به نظر من این فیلسوف است که ببیند در صداوسیما چه مشکلاتی وجود دارد و راه حل نشان دهد. وقتی یک فیلسوف نظر می دهد هنرمند باید آن را خرد کند و به مردم دهد.

وی گفت: اما در جامعه این رابطه را تولید نکردیم. فیلسوف باید طوری نظر خود را اعلام کند که هنرمند از آن اثر بگیرد و این اثر را در هنرش منتقل کند و هنر پیام خود را به توده مردم منتقل کند.

وی در خصوص این که گاهی یک اثر ادبی یک جریان فکری است اظهار داشت: ادبیات مکلف به این نیست که تفکر ایجاد کند. آن نویسنده خودش فیلسوف است. فیلسوف کسی نیست که فلان کتاب را خوانده باشد بلکه فلسفه، تفکر و فهم است. ما درباره عاشورا از نظر معرفتی کم کار می کنیم و فقط از نظر احساسی کار می کنیم.

یثربی افزود : بعضی ها فکر می کنند فلسفه یک چیز است و علم چیز دیگری، اما فلسفه فرزند علم است یعنی امکان ندارد اگر کسی فیلسوف باشد و از زیست و فیزیک چیزی نداند. این فیلسوف روز خودش نیست. بنابراین ابن سینا هم می گوید فلسفه محصول علم است. بنابراین من معتقدم  اگر فیلسوف دقیقی باشیم باید جامعه را بشناسیم. اگر روح را بشناسیم باید جسم را هم بشناسیم. الان در جامعه ما این مسئله وجود دارد که جامعه شناسی غربی است ،خب پس بیایید خودمان جامعه شناسی کنیم مشکل ما این است که یک چیز را قبول نداریم خودمان هم کار نمی کنیم.

یثربی در پایان درباره کتاب خود، قلندر و قلعه که یک رمان فلسفی است تصریح کرد:  از طرف بنیاد فارابی آمدند و از من اجازه گرفتند و فیلم نامه شد اما به فیلم تبدیل نشد. من معتقدم این کتاب برای جوانان خوب است و ترویج معنویت،فداکاری و بی اعتنایی به دنیا و جاه و مال است.

"شب روایت" به تهیه کنندگی حسین شاه مرادی سه شنبه ها ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه چهار می رود.

نظر شما