شناسهٔ خبر: 60789 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

غلامرضا اعوانی: حکمت، گمشده دنیای امروز است/ حیات مستمر حکمت در ایران

غلامرضا اعوانی در نشست «نگاهی به سنت فلسفی طهران» گفت: حکمت در ایران یک حیات مستمری داشته که این را در هیچ جای دنیا نمی توان دید. حکمت در همه جای دنیا مرده است.

حکمت، گمشده دنیای امروز است/ حیات مستمر حکمت در ایران

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست «نگاهی به سنت فلسفی طهران» به مناسبت روز جهانی فلسفه، با حضور غلامحسین ابراهیمی دینانی، آیت الله سیدمصطفی محقق داماد و غلامرضا اعوانی صبح امروز در مدسه عالی شهید مطهری برگزار شد.

غلامرضا اعوانی در این نشست گفت: چندی پیش کنگره ای در فیلیپین برگزار شد که وضع فلسفه در آسیا را بررسی کند. در هر قاره کنگره ای در این خصوص برگزار شد. در این کنگره مشخص شد که در کشورهای اسلامی همه، اصول عقاید یا فلسفه غرب درس می دهند و فلسفه اسلامی در آنها وجود ندارد. حتی مالزی هم فلسفه ندارد.

وی ادامه داد: فلسفه در جایی رشد می کند که تمدن باشد. ایران یکی از بزرگترین مهدهای فلسفه بوده است. حکومت هخامنشی با آن وسعت را مگر می شود بدون حکمت اداره کرد؟

وی افزود: در شرق، دین و حکمت یکی است و بین آنها جدایی نبوده است. در ایران بزرگترین موبدان ما حکما بوده اند، در هند هم همینطور بوده است. جمع بین حکمت دینی و حکمت رسمی فقط در ایران رخ داده است. فهم حکمی وحی اسلامی در ایران بسیار زیاد بوده است.

اعوانی گفت: تهران در سال ۱۲۱۰ هجری قمری پایتخت شده و پس از ۱۷ سال از ملاعبدالله زنوزی دعوت می شود که به مدرسه مروی بیاید و تدریس کند.

وی ادامه داد: تأثیر ایران فرهنگی خیلی وسیع است. تأثیر فارابی و ابن سینا عجیب است. همچنین زبان جاده ابریشم فارسی بوده است و ایران فرهنگی بر چین نیز تأثیر داشته است.

وی افزود: مکتب تهران خصوصیاتی دارد که هیچ مکتبی ندارد و بنیان گذران مکتب تهران هر کدام مشرب های متفاوتی از جمله عرفان، ریاضیات، نجوم، حکمت متعالی و... داشته اند. همچنین ۱۵ حکیم در سایه حکمای اربعه (آقا محمدرضا قمشه ای، میرزا محمدحسین سبزواری، میرزا عبدالله زنوزی، آقاعلی مدرس) در همان زمان بوده اند.

اعوانی گفت: فردی مثل علامه طباطبایی بیشتر علوم نقلی و صرف و نحو را در ایران خوانده، ولی در نجف استادی به نام سیدحسین بادکوبه ای داشته که شاگرد آقاعلی مدرس بوده است. لذا مرحوم طباطبایی را باید از پیروان مکتب تهران دانست.

وی ادامه داد: حکمت در ایران یک حیات مستمری داشته که این را در هیچ جای دنیا نمی توان دید. حکمت در همه جای دنیا مرده است.

وی افزود: مکتب تهران نسبت به مکاتب دیگر امتیازاتی دارد؛ یکی اینکه تعصب در آن وجود نداشته است. آنها با افتتاح دانشگاه تهران با فلسفه غرب هم آشنا شدند.

اعوانی گفت: حکمت، گمشده دنیای امروز است. فلسفه مسیحی با حکمت فاصله داشته است و فلسفه غرب جریان ضدحکمی است. حکمتی که قرآن به آن امر فرموده و همیشه همراه با کتاب است و پیامبران را معلم حکمت می خواند، گمشده جهان امروز است.

وی در پایان اظهار داشت: اگر علم با حکمت الهی پیوند بخورد، مسائل ما حل می شود و خود علم، حکمی و الهی می شود. الان صحبت از اسلامی سازی علوم است. علم یک راه دارد که اسلامی شود و آن این است که از ارض به طول بیاید، الان فقط حکمت طولی است.

نظر شما