شناسهٔ خبر: 60903 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مریلین یالوم، نویسنده و مورخ، در ۸۷ سالگی درگذشت

مریلین یالوم، همسر اروین یالوم، روان‌پزشک و نویسنده معروف، که نویسنده‌ای پرکار و تاریخدان بود و در بسیاری از آثار خود مضامین تاریخی فرهنگی با محوریت زنان را مورد بررسی قرار داد، درگذشت.


مریلین یالوم، نویسنده و مورخ، در ۸۷ سالگی درگذشت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  مریلین یالوم، نویسنده پرکار و مورخ فرهنگی که مضامین کتاب‌هایش شامل تاریخچه زنان به عنوان شریک زندگی در ازدواج می‌شد، ۲۰ نوامبر در خانه‌اش در کالیفرنیا درگذشت. او ۸۷ ساله بود.
 
خانم یالوم در اواسط دهه ۱۹۷۰، زمانی که جنبش زنان در حال جان گرفتن بود، استاد زبان و ادبیات فرانسه بود. او به سمت دانش‌پژوهی فمنیست کشیده شد، در جایی که حالا موسسه تحقیقات جنسیت کلیمن دانشگاه استنفورد نام دارد.
 
او با اینکه چندین کتاب علمی نوشته بود، اما تا اواخر دهه پنجم زندگی‌اش شروع به نوشتن آثار برجسته‌اش نکرد. یکی از اولین موارد «مادر بودن، مرگ و ادبیات جنون» بود که در سال ۱۹۸۵ منتشر شد و پیوند میان جنون و مادری در برخی نویسندگان زن ازجمله سیلویا پلات و ویرجینیا وولف را نشان می‌داد.
 
از آثار شناخته‌شده او می‌توان به «خواهران تنی: انقلاب فرانسه در حافظه زنان» در سال ۱۹۹۳، «تاریخچه همسر» در سال ۲۰۰۱، «تولد ملکه شطرنج: یک تاریخچه» در سال ۲۰۰۴ و «چگونه فرانسوی‌ها عشق را اختراع کردند» در سال ۲۰۱۲ اشاره کرد.
 
خانم یالوم سالنی برای نویسندگان زن راه‌اندازی کرد که در آن زن‌ها برای پروژه‌های نویسندگی خود پشتیبانی و تشویق می‌شدند و همچنین توصیه‌هایی عملی و مفید برای نشر آثار خود دریافت می‌کردند.
 
استنفورد نیوز در ادای احترام به خانم یالوم پس از درگذشت او نوشت: «یالوم فرهنگ سالن قرن ۱۸ فرانسه را تحسین می‌کرد، جایی که در آن زن‌ها نقش اصلی را در سازماندهی رویدادهای گفتمان روشنفکرانه ایفا می‌کردند. او در بازآفرینی این پویایی برای زنان همتای خود در دانشگاه و ورای آن از همگان پیشی گرفت.»
 
خانم یالوم در طول حرفه خود مسحور نیروهای فرهنگی بود که به مرور زمان زنان را شکل داد و به تفکر فمنیستی منتهی شد. در «تاریخچه همسر» او به بررسی این موضوع پرداخت که چطور ازدواج در اروپای قرون وسطی یک وظیفه شرعی تلقی می‌شد و رفته رفته به احساس رضایت شخصی در دنیای مدرن تبدیل شد. مجله کِرکِس در نقد و بررسی این کتاب نوشت: «هیچ بینش جدید تکان‌دهنده‌ای در این کتاب نیست اما مرور کلی سودمند و خوشایندی بر نقش در حال تغییر زنان در ازدواج و جامعه دارد.»
 
در «تولد ملکه شطرنج» خانم یالوم تکامل مهره ملکه در بازی شطرنج را ترسیم کرد. زمانی که این بازی در قرن ششم در هند و ایران آغاز شد، ملکه‌ای وجود نداشت. در هنگام معرفی‌اش در قرن پانزدهم ملکه هنوز هیچ قدرتی نداشت و در یک حرکت تنها می‌توانست یک مربع را به صورت مورب طی کند. سرانجام او به قدرتمندترین مهره روی صفحه شطرنج تبدیل شد. تحولی که خانم یالوم با ظهور ملکه‌های قدرتمند واقعی در اروپا مرتبط دانست.
 
مریلین کونیک در ۱۰ مارس ۱۹۳۲ در شیکاگو متولد و در واشنگتن بزرگ شد. در سال ۱۹۵۴ در رشته فرانسه از کالج ولزلی ماساچوست فارغ‌التحصیل شد و برای مدرک کارشناسی ارشد در رشته تدریس فرانسه و آلمانی به دانشگاه هاروارد رفت. او دکترای خود را در سال ۱۹۶۳ در رشته ادبیات تطبیقی از دانشگاه جان هاپکینز گرفت.
 
او اروین د. یالوم را زمانی که هر دو نوجوان بودند در واشنگتن ملاقات کرد. این دو در سال ۱۹۵۴ ازدواج کردند و اروین یالوم به روان‌پزشک و نویسنده‌ای معروف بدل شد که از آثار او می‌توان به «وقتی نیچه گریست» در سال ۱۹۹۲ اشاره کرد.
 
در سال ۱۹۷۶ مریلین یالوم به عنوان پژوهشگر به موسسه استنفورد برای تحقیق درباره زنان و جنسیت پیوست که حالا به عنوان موسسه کلیمن برای تحقیقات جنسیت فعالیت می‌کند. او نقش مهمی در توسعه این موسسه داشت. از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۷ به عنوان معاون رئیس فعالیت کرد و در سال ۱۹۸۷ به محقق ارشد تبدیل شد.
 
او و همسرش در سال‌های بعدی توجه خود را بیشتر به مرگ متمرکز کردند. آقای یالوم در سال ۲۰۰۸ «خیره شدن به خورشید: غلبه بر ترس از مرگ» و خانم یالوم در همان سال «مکان آرمیدن امریکایی: ۴۰۰ سال تاریخ گورستان‌ها و زمین‌های دفن ما» را منتشر کردند.
 
سال گذشته وقتی خانم یالوم فهمید مبتلا به سرطان است با همسرش شروع به نوشتن کتاب مشترکی درباره بیماری‌اش و روند مُردن کرد.
 
او به تازگی کتاب دیگری با عنوان «شاهدان بی‌گناه: جنگ جهانی دوم از نگاه کودکان» درباره خاطرات کودکان از جنگ را تمام کرد که قرار است سال آینده منتشر شود.

نظر شما