شناسهٔ خبر: 60909 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دردسرهای نوبل پایان ندارد/ استعفای دو عضو کمیته ادبیات

دو عضو کمیته انتخاب نوبل ادبیات آکادمی سوئد، از این کمیته استعفا کردند.

دردسرهای نوبل پایان ندارد/ استعفای دو عضو کمیته ادبیات

به گزارش فرهنگ امروز  به نقل از مهر؛ دو عضو کمیته ادبیات نوبل روز دوشنبه پس از ابراز نقدهای خود به این آکادمی و جنجال‌های آن، از کمیته بیرون رفتند.

آکادمی نوبل که پس از رسوایی جنسی همسر یکی از اعضای سابقش مجبور شد تا چند عضو جدید را وارد کمیته انتخاب کند، اکنون بار دیگر با مشکل تعداد روبه رو شده است.

در حالی که یکی از عوارض رسوایی جنسی همسر یکی از اعضای کمیته انتخاب نوبل ادبیات موجب شد تا جایزه سال پیش (۲۰۱۸) اهدا نشود و امسال کمیته نوبل همزمان دو جایزه ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را اهدا کند، اکنون استعفای دو عضو دیگر از این کمیته بار دیگر آرامش ظاهری کمیته را به هم ریخته است.

اعضای جدید به جای اعضایی که بیرون رفتند یا اخراج شدند، به کمیته انتخاب افزوده شده بودند تا با رای خود برندگان این دو سال را انتخاب کند.

کریستفور لیندوئر نویسنده گفته است کمیته را ترک می‌کند زیرا نه وقت دارد نه حوصله تا منتظر بماند تا کمیته اصلاحاتش را تکمیل کند.

وی گفته است: دیدگاه‌های من و آکادمی درباره زمان متفاوت است. در زندگی من یک سال زمان درازی است و برای آکادمی ، زمانی بس کوتاه.  وی در مقاله‌ای که در روزنامه سوئدی «سونکا داگلبادت» منتشر کرد، این مساله را اعلام کرد.

لیندوئر گفت تصمیم او ربطی به انتخاب کمیته برای برنده جایزه ۲۰۱۹ یعنی پیتر هاندکه که انتخابش مناقشه برانگیز شده است، ندارد. برای انتخاب این نویسنده اتریشی کمیته با نقدهای زیادی هم در داخل و در سطح بین‌المللی روبه رو شد.

اما گان-بریت سانداستروم در بیانیه‌ای که در روزنامه «داگنس نایهیتر» منتشر شد  گفته است انتخاب هاندکه به این معنی است که ادبیات ربطی به سیاست ندارد، در حالی که او این دیدگاه را قبول ندارد.

انتخاب هاندکه به دلیل حمایت‌های وی از صربستان در زمان جنگ‌های بالکان با نقدهای زیادی روبه رو شد به ویژه این که او در مراسم خاکسپاری اسلوبودان میلوشویچ رییس جمهوری سابق صربستان حضور یافته بود. میلشووچ سال ۲۰۰۶ در لاهه و در حالی درگذشت که داشت به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه می شد.

کمیته آکادمی تایید کرده که این دو عضو، از کمیته خارج شده‌اند. این کمیته تا امروز متشکل از ۴ عضو دایمی آکادمی سوئدی و ۵ عضو بیرونی بود و این دو از اعضای بیرونی کمیته بودند.

متس مالم دبیر دایمی آکادمی نوبل در این باره گفت: از تلاش چشمگیری که این دو در طول سال انجام دادند سپاسگزاریم و اکنون باید بررسی کنیم ببینم کمیته باید چه کاری برای انتخاب برنده سال ۲۰۲۰ انجام دهد.

جوایز نوبل ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ قرار است ۱۰ دسامبر به برندگان ‌اهدا ‌شود.

نظر شما