شناسهٔ خبر: 60983 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: ساماندهی کنکور در دستور کار ستاد نقشه علمی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:مطالعات کارشناسی درباره کنکور در حال اتمام است و به تدریج در دستور ستاد نقشه جامع علمی قرار می گیرد.

ساماندهی کنکور در دستور کار ستاد نقشه علمی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  سعیدرضا عاملی در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت سی و پنجمین سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شده بود در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر لغو مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در لایحه اخیر وزارت علوم و بهداشت که در خصوص  ساماندهی سهمیه های  مختلف آموزش عالی  بود، گفت: درمتن این لایحه نوشته شده است که پیشنهاد می شود این لایحه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود.

وی ادامه داد: ولی در حوزه رسانه ای این گونه مطرح شد که لایحه به مجلس می رود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به طور حتم اگر این لایحه به مجلس برود به کنکور ۹۹ که نمی رسد به کنکور ۱۴۰۰ هم نخواهد رسید به طور متوسط لایحه هایی به مجلس داده می شود که دو فوریت بگیرد، اگر دو فوریت نگیرد می ماند. برخی از مصوبات مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی مربوط به مجلس است.

وی ادامه داد: ما نیز موافق ۳ سهمیه ای که در لایحه آمده هستیم. اینکه این لایحه با چه تقسیم کاری بین شورا و مجلس به نتیجه برسد نیازمند یک همکاری نزدیک بین شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت و مجلس است ما هم علاقمند هستیم این موضوع به نتیجه برسد.

عاملی درباره دیگر سوال مهر مبنی بر ساماندهی کنکور نیز گفت: مسیری که درباره ساماندهی کنکور دنبال می کردیم ادامه دارد، مطالعات کارشناسی در حال اتمام است و به تدریج در دستور کار ستاد نقشه جامع علمی قرار می گیرد که با چه مکانیزمی کنکور را دنبال کنیم. کنکور هم جز مواردی است که در سطح سیاست کلان مصوبه شورا را نیاز دارد و در  عوامل جزئی تر به تصویب مجلس نیاز است. برهمین اساس با ریاست مجلس و کمیسیون آموزش هماهنگی لازم را کردیم تا این موضوع به نتیجه مطلوب برسد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سی و پنجمین سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این ستاد به دنبال تأسیس ستاد انقلاب فرهنگی همزمان با پیروزی انقلاب به دستور امام راحل تشکیل شد و درواقع میراث انقلاب است و به موازات تحولات انقلاب، شورای عالی انقلاب فرهنگی در صحنه بوده و مشارکت گسترده‌ای با تحولات ایران پس از انقلاب داشته است. در این ۴۰ سال فلسفه وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حضور در صحنه فرهنگ بوده و پایه‌گذار تحولات در حوزه فرهنگ و علم و فناوری بوده است.

حجت‌الاسلام عاملی ادامه داد: مقام معظم رهبری و امام راحل هر دو به حوزه فرهنگ نگاه محوری داشتند، الگوی نظام سیاسی بر پایه فرهنگ است و اتفاقات حوزه فرهنگ در اتفاقات سیاسی و اقتصادی کشور مؤثر است. فرهنگ سرنوشت اقتصاد پویا را رقم می‌زند و انقلاب اسلامی ما یک انقلاب فرهنگی بوده است، فرهنگ و علم و فناوری با هم پیوند دارند، در حال حاضر پیشران همه تحولات در کشور، علم و فناوری است و در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری به این موضوع اشاره شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تا سال ۲۰۰۶، ۷۵ درصد منابع اطلاعاتی جهان در اختیار مراکز داده‌های آمریکایی بود. به مرور این مدیریت داده‌ها از آمریکا گرفته شد و امروز به ۵۰ درصد رسیده است. همچنین جمهوری اسلامی شبکه ملی اطلاعات را برای حفاظت از داده‌های ملی کشور و دولت الکترونیک کشور ایجاد کرده است. اولویت شبکه ملی اطلاعات، داده‌های ملی کشور است.

حجت‌الاسلام عاملی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: این شورا در دو حوزه علم و فناوری و فرهنگ فعالیت می‌کند و حدود ۲۳۰۰ مصوبه داشته که ۶۶ درصد آنها در حوزه علم و فناوری و ۲۷ درصد آن در حوزه فرهنگی است. همچنین ۸ درصد مصوبات بین علم، فناوری و فرهنگ، مشترک است. این مصوبات در ۲۸ قالب بوده و پراکندگی مصوبات، یکی از ضعف‌هایی است که وجود دارد.

وی گفت: از مصوبات مذکور، ۱۱۷ مصوبه مربوط به افراد بوده مانند تعیین رؤسای دانشگاه‌ها که صد درصد آنها اجرایی شده است. در حوزه اجرایی‌سازی دیگر مصوبات از مجموعه مصوبات شورا، ۱۷۹۰ مصوبه اجرایی شده است.

وی به دلایلی که باعث شده مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا نشود، اشاره کرد و گفت: مقداری به ماهیت مصوبات باز می‌گردد. برخی از مصوبات، مبهم و انشائی هستند. فقدان تقسیم کار ملی، یکی دیگر از دلایلی است که باعث عدم اجرایی شدن اسناد است. از دیگر دلایل اجرایی نشدن مصوبات، فقدان برنامه عملیاتی به عنوان پیوست است و اینکه شاخص‌های ارزیابی سنجش مشخص نیست.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در حوزه فرهنگ، با تمام توان آن را پیگیری کردیم، تعریف شاخص‌ها بود. فقدان ضمانت‌ حقوقی مصوبات از دیگر مواردی است که باعث شده این مصوبات اجرایی نشود. ضعف مشارکت دستگاه‌ها در ارائه طرح به شورا، از دیگر دلایلی است که باعث شده این مصوبات در اجرا ضعف داشته باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما در مسیر جدید شورا ضمن احترام به تمامی مصوبات، مکلف به اجرایی‌سازی قبلی بوده و آن را دنبال می‌کنیم و بروزرسانی اسناد را با توجه به روز شدن علم و فناوری پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: مصوبات باید ناظر بر فناوری‌های جدید باشند به طوری که حتی نقشه جامع علمی بر مبنای پیشران‌های جدید علم و فناوری، نیازمند بروزرسانی است. دو اقدام مهم در ساختار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت که ارتباط قوی بین شورای تخصصی، کمیسیون‌های تخصصی و حوزه تصمیم‌سازی در ستاد نقشه جامع علمی کشور به وجود آمد.

حجت‌الاسلام عاملی افزود: دو ستاد علم و فناوری و ستاد فرهنگی را تدبیر کردیم که شوراها و کمیسیون‌های تخصصی ذیل این ستادها ایجاد شده و فعالیت می‌کنند.

وی درباره آخرین وضعیت سند مهندسی فرهنگی گفت: ۱۳ برنامه ملی کلان و ۱۳ برنامه جزئی ذیل همه برنامه ها و ۳۰۰ برنامه اقدام برای این سند پیش‌بینی شده است. همچنین چند جلسه برگزار شده و برنامه ما این است که این اسناد را به برنامه‌های پنج ساله کشور متصل کنیم. سند نقشه جامع علمی کشور نیز سند فعالی بوده، ۱۲۴ جلسه تاکنون تشکیل داده و در مورد مباحث مختلف علمی بحث می‌کند. به طور مثال رابطه اشتغال و دانشجویان را بررسی و کارشناسی می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادغام واحدهای آموزشی در کشورهای دنیا دنبال می‌شود. واحدهای کوچک نمی‌توانند به تنهایی مأموریت‌های بزرگ و فعالیت‌ها بزرگ را انجام دهند و با واحدهای بزرگتر ادغام می‌شوند که این موضوع در ستاد نقشه جامع علمی کشور نیز دنبال می‌شود

وی با اشاره به سند تحول آموزش و پرورش گفت: این سند نیز ۱۵ کارگروه داشته، برنامه‌ها و راهکارهای آن ارائه شده است و پیگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام عاملی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه قرار است شبکه ملی اطلاعات جایگزین اینترنت جهانی شود، گفت: شبکه ملی اطلاعات قرار نیست جایگزین اینترنت جهانی شود و این شبکه به معنای اینترنت ملی نیست. این شبکه داده‌های ملی کشور را مدیریت می‌کند تا اگر اینترنت جهانی قطع شد، کشور با مشکل مواجه نشود.

وی درباره اینکه چرا شورا به مسائل آموزشی ورود پیدا می‌کند و بهتر نیست که آن را به خود وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش واگذار کند؟ افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، سیاستگذاری حوزه علم و فناوری بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است و شورا وظیفه خود را انجام می‌دهد. مجری خودش که نمی‌تواند سیاستگذار باشد در چنین شرایطی تناقض به وجود می‌آید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان و اعتراض‌هایی که نسبت به آن می‌شود، گفت: یکی از مسائلی که تصمیم‌سازی‌ها به وجود آمده این است که ما به ذی‌نفعان توجه نکنیم. در این جلسات گفته شد به جای استفاده از آئین‌نامه انضباطی دانشجویی به سمت کدهای مسئولیت اجتماعی دانشجویی حرکت کنیم؛ نمی‌خواهم به جزئیات این موضوع وارد شویم درحالی‌که پیشرفت خاصی نداشته است ما حساسیت فضای دانشجویی را منتقل کرده‌ایم.

نظر شما