شناسهٔ خبر: 60985 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیت الله رشاد: ذهن، ظرف بی نهایت علم است/ با کسب علم، ظرف دانش انسان وسیع می‌شود

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران با بیان اینکه ذهن آدمی ظرف بی نهایت علم است، گفت: دانش لایتناهی است و انتهایی ندارد، زیرا دانش از جنس وجود است و وجود مطلق حد و یقفی ندارد.

ذهن، ظرف بی نهایت علم است/ با کسب علم، ظرف دانش انسان وسیع می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آیت الله علی‌اکبر رشاد، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه در مدرسه علمیه امام رضا(ع)، اظهار داشت: هر چیزی اگر در ظرفی قرار گیرد فضای آن ظرف پر می شود، اما این سخن درخصوص علم و دانش جاری نیست و برعکس است.

وی افزود: به هر میزان علم و مفاهیم به ظرف دانش انسان افزوده شود، سبب بسط و توسعه این ظرف می شود؛ بر همین اساس کسی که دانش او کمتر است ظرف علمش کوچکتر خواهد بود.

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران با بیان اینکه با کسب علم، ظرف دانش انسان وسیع می شود، ابراز کرد: هیچگاه ظرف علم آدمی پر نمی شود، بلکه با ورود علوم و دانش جدید این ظرف روزافزون وسیع تر و بزرگ‌تر می شود.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه علم لایتناهی است، اظهار داشت: انسان به سبب محدود بودنش حد یقفی برایش وجود دارد، اما اصل دانش لایتناهی است و انتهایی ندارد، زیرا دانش از جنس وجود است و وجود مطلق حد و یقفی ندارد.

آیت الله رشاد با بیان اینکه همه موجودات محدود به حد هستند، اما نفس وجود چنین نیست، گفت: علم به صورت مداوم در ذهن آدمی که ظرف دانش است قرار می گیرد و این ظرف از جنس اشیاء و ظروف مادی نیست.

وی افزود: بین حکما این سخن مطرح است که ذهن ساخته می شود و تابع دانش است؛ علم هر چه بیشتر باشد ظرف آن وسیع تر می شود، بنابراین وسعت ذهن تابع علم بوده و این علم است که ذهن آدمی را می سازد.

نظر شما