شناسهٔ خبر: 61025 - سرویس اندیشه
نسخه قابل چاپ

راز انتشار کتاب رائین چه بود؟

کتاب فراموشخانه و فراماسونری اسماعیل رائین پروژه ساواک برای افشای اسامی عوامل انگلستان در ایران و تطهیر فراماسون‌های آمریکایی است

وقتی عضو ساواک به افشاگری علیه فراماسونری دست می‌زند!

فرهنگ امروز/ بهزاد جامه بزرگ:

 اسماعیل رائین از اعجوبه‌هایی است که در مکتب سیاسی و مطبوعاتی سال‌های 1320 پرورش یافت. رائین شخصیتی کاملاً مشکوک داشت. مؤسسه‌ای که وی در سال 1336 با کمک بهرام بوشهری با پوشش جمع‌آوری اخبار و تأمین اخبار جراید تأسیس کرد، نشان از فعالیت‌های پنهانی او داشت. او برای اینکه ارتباطات خود با عوامل خارجی را توجیه کند، با شماره‌های رمز 111 و 1498 به لیست حقوق‌بگیران ساواک پیوست. اسماعیل رائین که از حامیان رژیم اشغالگر قدس بود و با شاپور ریپورتر نیز ارتباط نزدیک داشت، زمانی دست به انتشار این کتاب زد که استاد اعظم لژهای انگلیسی، فرانسوی و آلمانی برای شرکت در مراسم تقدیس لژ بزرگ ایران، در تهران بودند.

وجود اسنادی مانند بولتن داخلی سفارت آمریکا در تهران نشانگر پشتوانه قوی اسماعیل رائین در انتشار این کتاب بود.

کتاب فراموشخانه و فراماسونری در ایرانِ اسماعیل رائین با همکاری فعال ساواک تهیه و منتشر شد. تطبیق اسناد مندرج در کتاب رائین با اسناد فراماسونری بایگانی ساواک نشان می‌دهد که بخش مهمی از این اسناد (به شکل دست‌چین‌شده) عیناً در کتاب رائین منتشر شده است. ساواک برای دستیابی به اسناد تشکیلات عالی ماسونی به عملیات ویژه‌ای (چون دستبرد به کیف دکتر محمود هومن) نیز دست زد. این‌گونه اسناد در اختیار رائین قرار می‌گرفت. مع‌هذا، طی عملیات انتشار کتاب رائین و پس از آن حد اعلای تلاش ساواک این بود که دست این سازمان در ماجرای فوق پنهان بماند و در مکاتبات رسمی بازتاب نیابد. بررسی اسناد رائین در بایگانی ساواک نشان می‌دهد که همکاری او دارای طبقه‌بندی بالا (سرّی) بود و لذا بسیاری از کارمندان این سازمان از ماجرا اطلاع نداشتند.

فردوست در کتاب خاطرات خود، چاپ این کتاب را حاصل برنامه‌ریزی آمریکایی‌ها و برای تعطیل کردن بساط انگلیسی‌ها و روی کار آوردن مأموران خودشان می‌داند که البته نظر درستی است و شواهد متعددی آن را تأیید می‌کند. بررسی محتوای کتاب رائین تا حدود زیادی صحت ادعای فردوست را تأیید می‌کند.

رائین در این کتاب مدارک فراوانی را ارائه می‌کند که عموماً به ضرر انگلیس است، اما درباره فراماسونری آمریکا یا ساکت است و یا به‌اختصار رد می‌شود. علاوه بر این، نسبت به روحانیون هم بسیار با کینه و نفرت و با فحش و فضیحت برخورد میکند؛ خصوصاً نسبت به سید جمال‌الدین اسدآبادی به شکلی روایت می‌کند که گویی عامل و مزدور انگلستان بوده است. به نظر می‌رسد این شیوه برخورد به خاطر آن است که نسبت به روحانیون سیاسی و خصوصاً شخص امام خمینی (ره) تردید و سوءظن ایجاد کند.

علی‌رغم ارتباط مستحکم رائین با ساواک، باید افزود که انتشار کتاب فراماسونری به دستور ساواک نبود و این سازمان نه طراح، بلکه مجری عملیات فوق بود. در این ارتباط باید به دست پنهان امیراسدالله علم اشاره کرد. حتی اگر اسناد ساواک نیز نبود، در خود کتاب رائین دست مرموز اسدالله علم (همبسته‌ترین رجل سیاسی دوران محمدرضا پهلوی) با آلوده‌ترین کانون صهیونیستی انگلیس و آمریکا را می‌شد به آسانی رؤیت کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما