شناسهٔ خبر: 61044 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ژاله آموزگار: پژوهش و تحقیق نباید تعطیل شود

به مناسبت هفته پژوهش و فن آوری، بیست و هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد و از پژوهشگران برجسته و پیشکسوتان نمونه این دانشگاه تجلیل به عمل آمد.

ژاله آموزگار: پژوهش و تحقیق نباید تعطیل شود

فرهنگ امروز/ صدرا صدوقی: به مناسبت هفته پژوهش و فن‌آوری، بیست و هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با حضور محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، رسول جعفریان رئیس کتابخانه مرکزی، معاونین و مدیران کل این دانشگاه، عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمع زیادی از استادان، دانشجویان و پژوهشگران، دوشنبه 25 آذرماه درتالارعلامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.
 
محمود نیلی احمد آبادی، رئیس دانشگاه تهران طی سخنانی دراین مراسم گفت: جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران یکی از مهم‌ترین رویدادهای این دانشگاه است و خوشحالم که امروز درقالب این همایش باشکوه از بزرگان عرصه پژوهش مهم‌ترین دانشگاه پایتخت قدردانی خواهد شد.

اوادامه داد: تلاش ما در دانشگاه تهران براین است تا با استفاده از توان پژوهشی این دانشگاه به حل مسائل کشور بپردازیم تا ازاین طریق ضمن کاهش مشکلات و آسیب‌ها، هرچه زودتر به توسعه پایدار دست پیدا کنیم.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به مشکل آلودگی هوای تهران گفت: درحال حاضر آلودگی هوای پایتخت یکی از مهم‌ترین مشکلات و مصائب ماست، حال سوال این است که چرا این مشکل هنوز به درستی حل نشده است وصرفا با تعطیلی مدارس و ادارات در پی رفع این معضل هستند، درحالی که این تعطیلی‌ها خود هزینه‌های بالایی دارد و البته کمکی به حل این مساله نکرده است، به نظر می‌رسد نکته مهم درعدم حل این مشکل بزرگ نبود مدیریت صحیح و البته استفاده نکردن صحیح از نتایج پژوهش‌های کاربردی دراین زمینه است.

او افزود: ما سال‌هاست که در قالب دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران نتایج پژوهشی و تحقیقاتی خودرا دراختیار نهادهای مختلف قرار می‌دهیم اما متاسفانه هنوز مشکلات زیست‌محیطی پابرجاست.

نیلی احمد آبادی تاکید کرد: این درست است که تکنولوژی دردنیا حرف آخر را می‌زند اما پیش از آن قانون‌گذاری و مدیریت اجتماعی اولویت دارد، بنابراین باید در تبدیل علوم و دانش‌ها به فناوری‌ها، اقدامات اولیه مدیریتی به درستی انجام شود تا درنهایت از تکنولوژی‌ها به صورت صحیح بهره‌برداری شود.

او ادامه داد: درحال حاضر درعرصه ملی و بین‌المللی شاهد این هستیم که مشکلات و مسائل ما پیچیده‌تر از گذشته شده اند؛ البته بسیاری از مسائل ملی در داخل به مدد فعالیت‌های پژوهشی دانشگاهی مانند دانشگاه تهران حل می‌شوند اما وقتی این مسائل حالت چند وجهی پیدا می‌کنند، پژوهش‌های ماهم باید جنبه میان رشته‌ای پیدا کنند.

او اضافه کرد: دراین راستا دانشگاه تهران تلاش کرده است تا درطول سال‌های اخیر ضمن حضور و ارتقای جایگاه خود درعرصه بین‌المللی در قالب ارتباط با نهادهای علمی جهانی و با گسترش فعالیت‌های پژوهشی میان رشته‌ای ومیان دانشگاهی، نقش پررنگ تری را درحل مسائل کشور داشته باشد.

رئیس دانشگاه تهران دربخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز سیاست اصلی ما این است که فرهنگ فعالیت‌های بین رشته‌ای و دانشگاهی را توسعه دهیم تا از رهگذر این اقدام به راهکارهای جامع در حل مسائل کشور دست پیدا کنیم.

اودر پایان تاکید کرد: این تفکر البته در تاریخ دانشگاه تهران هم ریشه دارد ولی ضروری است تا در آئین نامه‌ها و قوانین دانشگاه هم به‌زودی انعکاس پیدا کند.

نماد آموزش عالی کشور
محمد رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران، دیگر سخنران این جشنواره بود. او گفت: دانشگاه تهران به واسطه حضور اندیشمندان و فرهیختگانی نام آور و پیشینه‌ای پر افتخار، از شهرت و منزلتی ویژه و خاص برخوردار است و از این روست که به‌عنوان نماد آموزش عالی کشور مزین شده است. این مرکز در گذر زمان شاهد به ثمر نشستن تلاش پژوهشگران ممتازی است که هر یک، برگی زرین به دفتر پر افتخار دانشگاه افزوده‌اند.

او ادامه داد: از این رو، هر سال در دانشگاه تهران مقارن با هفته ملی پژوهش و فن آوری، با برگزاری جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه ضمن عرضه و نمایش این توفیقات، از پدید آورندگان آثار پژوهشی قدردانی و تقدیر می‌شود. اکنون که بیست و هشتمین جشنواره پژوهش و فناری دانشگاه با پیشینه‌ای بیش از ربع قرن برگزار می‌شود، افزون بر تجارب ارزشمند جشنواره گذشته با سیاست‌ها و خط مشی‌های جدید و با تاکید بر ارزش‌های کیفی پژوهش‌های منتخبین همراه بوده است.

رحیمیان افزود: جشنواره سال جاری شامل انتخاب و معرفی پژوهشگران پیشکسوت نمونه، برجسته، جوان نمونه، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های نمونه، کتابخانه و آزمایشگاه نمونه، کارشناس پژوهشگر نمونه، کارشناس پژوهشی اجرایی نمونه و برگزیدگان بیست و ششمین جشنواره کتاب سال دانشگاهی است.

او ادامه داد: بی‌تردید تلاش برای کسب مرجعیت علمی و موقعیت برتر در عرصه علم و فن آوری، مرکز ثقل تصمیم‌سازی و سیاستگذاری‌های دانشگاه است، که در این راستا محوریت ارتقای کیفیت پژوهش‌ها و صیانت از مالکیت فکری و حفظ حقوق پژوهشگران، اقدامی الزامی و اجتناب‌ناپذیر است. لذا انتظار می‌رود در این جشنواره، در کنار توسعه تلاش‌های علمی و مدیریتی معطوف به هدف والای فوق، به ارتقای تام و منزلت علمی و اخلاقی این دانشگاه در عرصه‌های ملی و بین‌المللی توجه ویژه شود.
 


دانشگاه تهران؛ دانشگاه مادر
درادامه این مراسم فتح الله مجتبایی استاد ممتاز و بازنشسته دانشگاه تهران طی سخنانی کوتاهی گفت: به سهم خودم از مدیریت و معاونان و دست‌اندرکاران دانشگاه تهران به دلیل برگزاری این مراسم باشکوه تقدیر و تشکر می‌کنم و امیدوارم این اقدام شایسته در تقدیر از استادان پیشکسوت و پژوهشگران برجسته این دانشگاه به‌عنوان یک سنت حسنه دراین دانشگاه و سایر دانشگاه‌های کشور ادامه داشته باشد.

او افزود: برنامه‌هایی از این دست مایه دلگرمی استادان بزرگی است که بخش عمده‌ای از عمر خودرا درمهم‌ترین دانشگاه ایران سپری کرده‌اند و این اقدام باعث می‌شود تا آنان احساس نکنند که به فراموشی سپرده شده‌اند.

استاد برجسته تاریخ ادیان و فلسفه شرق و هند دربخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: امروز دانشجویان دانشگاه تهران خیلی بیشتر و بهتر از زمان‌های دیگر درعلوم مختلف تبحر پیدا کرده و اطلاعات وسیعی دارند و به برکت این دانشگاه، بسیاری از فارغ‌التحصیلان ما، به‌عنوان استاد درسایر دانشگاه‌های کشور خدمت می‌کنند و به بسیاری از نهادهای آموزش عالی رفت و آمد دارند، بنابر با قاطعیت می‌توان گفت امروز دانشگاه تهران به‌عنوان دانشگاه «مادر» دراکثر سیستم‌های آموزش عالی کشور حضور دارد.

به استادان جوان میدان دهید
د ربخش دیگری از این جشنواره هم، ژاله آموزگار استاد پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران سخنرانی کرد. او درابتدای سخنان خود گفت: بیش از نیم قرن از عمر من دردانشگاه تهران سپری شد و در طول این سال‌های طولانی همواره تلاش کردم تا با اشتیاق به دانشجویان درس بگویم و به آنها شادی و نشاط دهم.

او افزود: من به نسلی تعلق دارم که هدفدار بود و اگر همت و پشتکار نداشت، درهای علم به روی آنها باز نمی‌شد. درهمین راستا بود که من بدون هیچگونه وابستگی پس از کسب رتبه‌های ممتاز درتمام طول تحصیل و پس گذراندن دوره‌های تکمیلی در دانشگاه‌های اروپا و بدون تعلق خاطر به جهان غرب به ایران آمدم تا داشته‌های خود را به دانشجویان ایرانی تقدیم کنم.

او ادامه داد: به استادی دانشگاه تهران افتخار می کنم و در دانشگاه حتی با مقام استادی، بیشتر رشد کردم؛ دانشجویان من استادان من هستند و نکات، پرسش‌ها و تذکرات آنها همواره در یافتن پاسخ ها مرا یاری می‌کرد؛ من هیچ وقت از گفتن نمی‌دانم واهمه نداشتم و اگر برای سوال دانشجویان پاسخی فی البداهه در ذهن نداشتم، روزهای بعد با تحقیق دوباره پاسخ آنها را ارائه می‌کردم.

آموزگار در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیشتر نوشته‌های من برای دانشجویان است و اصرار برچاپ مقالات خودم در مجلات علمی و پژوهشی نداشته و ندارم تا فرصت ارتقای دانشگاهی برای دیگر همکاران، بیشتر فراهم شود. در عوض بیشتر مقالات خود را در مجلات و جراید پرخواننده کشور منتشر کردم که در نتیجه افراد بیشتری این نوشته‌ها را مطالعه کرده‌اند.

او ادامه داد: افرادی مثل من به صورت ناگهانی استاد نشده‌اند، بنده مراتب علمی و دانشگاهی را به صورت پله پله طی کرده‌ام، از این روست که لذت موفقیت‌های علمی را هم به صورت آرام آرام چشیده‌ام و البته با کوچک کردن بزرگان پیش از خود، ارتقا نگرفته ام.

استاد پیشکسوت فرهنگ و زبان های باستانی دانشگاه تهران تاکید کرد: ما باید راه را برای جوانان باز بگذاریم و من افتخار می‌کنم که دانشجویان فاضل و لایقی جانشین امثال من خواهند شد.

او در پایان سخنان خود گفت: استادی شغل اداری نیست که پس از بازنشستگی مورد فراموشی قرار بگیرد، پژوهش و تحقیق نباید هیچوقت تعطیل شود، ماباید تاجایی که می‌توانیم زمینه را برای استادان جوان فراهم کنیم و درعین حال که جای خود را به آنها می‌دهیم، همیشه در کنار آنها باقی بمانیم.
 


بر اساس این گزارش، در بیست و هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران ضمن تقدیر از استادان و پژوهشگران جوان این دانشگاه، در بخش پیشکسوتان نمونه، فتح الله مجتبایی، ژاله آموزگار، دره میرحیدر، جمشید ممتاز، عبدالکریم کاشی، منوچهر طبیبیان، ناصر توحیدی و رضا زمان مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین در بخش پژوهشگران برجسته این دانشگاه نیز از حسن بلخاری، هدایت‌الله قورچیان، سیدکاظم علوی پناه، محمد حسین کیان مهر، عبدالحسین شیروی خوزانی، مجید صنایع پسند، رحمت ستوده قره باغ، کرامت الله رضائی تیره شبانکاره، محمد مهدی دهقان و آمنه رضایوف تقدیر به عمل آمد.
 
 

ایبنا

نظر شما