شناسهٔ خبر: 61071 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنامه وزارت علوم برای تامین اعتبار طرح های پژوهشی

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از برنامه وزارت علوم برای تامین اعتبار طرح های پژوهشی خبر داد و ویژگی های شاخص طرح های مورد حمایت را تشریح کرد.

برنامه وزارت علوم برای تامین اعتبار طرح های پژوهشی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مسعود برومند در گفتگویی  یکی از اهداف مهم وزارت علوم را هدایت اعتبارات پژوهشی دستگاه ها و شرکت ها به سوی رساله های تحصیلات تکمیلی عنوان کرد و گفت: هدف این است که هزینه های پژوهش در دانشگاه و هزینه زندگی دانشجویان تحصیلات تکمیلی از محل اعتبارات پژوهشی کارفرمایان طرح ها تامین شود.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم در ادامه به راه اندازی سامانه اجرایی تقاضا و عرضه فناوری و پژوهش (ساتع) در آینده ای نزدیک اشاره کرد و گفت: در دل این سامانه طرحی تحت عنوان (ستاپ) طرح ساز و کار تامین اعتبار پژوهشی تعریف شده که ۴ حوزه فنی و مهندسی، علوم انسانی و هنر، علوم پایه و کشاورزی و دامپروری را شامل می شود.

این مقام مسئول وزارت علوم ضمن بیان این مطلب که اعتبار مالی این پژوهش‌ها از طریق مشارکت وزارت علوم و دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های غیر دولتی تامین خواهد شد، ادامه داد: رساله های دکتری، پروژه های پسا دکتری، پایان نامه های کارشناسی ارشد، طرح های تحقیقاتی بنیادی برجسته و همچنین برنامه های تحقیقاتی با اهداف خاصی مورد حمایت ستاپ قرار خواهند گرفت.

برومند در ادامه تاکید کرد که طرح های مورد حمایت «ستاپ» دارای مشتری و کارفرمای مشخص هستند و تمام یا بخش قابل توجهی از اعتبار طرح از جانب آن ها تامین می شود.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم همچنین ویژگی های شاخص طرح های مورد حمایت ستاپ را تشریح کرد و افزود: این طرح ها در وهله اول باید یک تقاضای مشخص را پاسخ دهند و در پی پاسخگویی به موضوع اعلام شده باشند؛ از سوی دیگر نیز توانمندی هیات علمی و همچنین گروه همکار برای اجرای طرح باید احراز شود. 

وی ضمن تاکید بر اینکه متقاضی طرح پژوهشی باید عضو گروه، هسته یا آزمایشگاه پژوهشی و تحقیقاتی نیز باشد، خاطرنشان کرد: محتوای پیشنهادی از سوی هیات علمی باید از نظر علمی و پژوهشی مورد تایید کارفرما قرار گیرد.

برومند در پایان اعلام کرد که در آغاز طرح ستاپ، هر عضو هیات علمی در هر زمان یک گرنت دریافت خواهد کرد.

نظر شما